Gå til innhold

Om å ringe "en gang for mye"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde termin 5.6.

Etter tre netter uten søvn, hvorav den siste konstant på do, og to dager med lite liv, ringte jeg (endelig) fastlegen i går formiddag.

Fikk komme til kontroll halv ett, og skulle måle fosterlyd. Hun fant ut at fosterlyden lå altfor høyt og at barnet var stresset. Ringte umiddelbart til sykehuset og ba dem om å ta meg inn.

Jeg fikk beskjed om å komme i løpet av en time! Gjett om jeg fikk det travelt, ble redd og så for meg både hastekeisersnitt og det som verre er.

Kom til sykehuset, satt på CTG og alt er helt fint! Maks score på CTG, UL viste at alt er bra med morkake, gjennomstrømming i navlestreng osv. Ungen er ca. 4 kg og jeg hadde lette rier og 2 cm åpning.

Ble strippet der og da med beskjed om å komme til ny vurdering i morgen tidlig.

Jeg er selvsagt glad for at alt er i orden og at fødselen nå er i gang, men du verden så forbannet jeg er på fastlegen min!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at alt ordnet seg. Men, sikkert jeg som går glipp av noe her, hvorfor er du sint på fastlegen din?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan hun kunne måle så vanvittig feil og i tillegg gi klar beskjed om at barnet var stresset.

Hun ga klart uttrykk for at noe var galt og nærmest dyttet meg ut døren så jeg kom meg raskest mulig til sykehuset.

Jeg er nok sint fordi hun skremte meg skikkelig. Det var ikke noe særlig å kjøre alene til sykehuset i 5 mil i den tro at noe er galt med barnet.

Skrevet

Skjønner at dette var en traumatisk opplevelse for deg. Men du skal være glad fastlegen handlet som hun gjorde. For hvis fosterlyden lå høyt _kunne_ det like gjerne være et tegn på noe galt. Og da hadde det vært grusomt om hun ikke hadde vært så kjapp som hun var.

Men som sagt, skjønner veldig godt at du er helt oppskaket enda over opplevelsen.

Prøv å ta inn over deg at alt er bare bra med lille gullet i magen og at du snart skal få møte vidunderet :) Lykke til med de kommende dagene!

Skrevet

Å sånn å forstå. Ja det skjønner jeg må ha vært opprivende. Kan kanskje være at hun virkelig mistenkte at noe var galt? Og kanskje ikke er den beste til å formidle dette på en beroligende måte?

Men ønsker deg lykke til videre og håper du ikke må gå lenge før nurket er ute :D

Skrevet

fosterlyden endrer seg raskt. Bare på en halvtime med CTG en av de siste gangene jeg var på sykehuset endret den seg fra 170 til 130...

Så det kan godt hende legen målte høy fosterlyd, og i steden for å gamble om at alt er bra så tok hun affære å sendte deg likesågodt til en sjekk...

Men skjønner du ble oppskaket av hendelsen ja...

Godt alt var bra og gikk fint:) Hasteks er ikke noe ålreit, mini hadde høy puls før han ble tatt med hasteks.

Skrevet

Skjønner at det var litt av en sjokk opplevelse for deg siden fastlegen din handlet slik hun gjorde, men vær heller glad for at hun handlet såpass raskt å tar svangerskapet ditt alvorlig..

Tenk om noe faktisk var galt, så er det jo best å få kommet seg på sykehuset så sjapt som mulig :o))

Masse lykke til :)

Skrevet

Huff. Kjenner igjen den følelsen; var hos legen forrige uke og da han målte forstelyden sa han den lå på 200(!!), han syns og mitt blodtrykk var høyt og at vekta mi hadde økt mye.. og sendte meg opp på føden.

Der oppe målte de den til 145, alt var perfekt både med meg og med baby på ul...Jm der oppe kunne ikke skjønne at han kunne måle så feil..

Kjipt når de ikke skjønner at det er grusomt skremmende å høre slike ting!

Skrevet

Regner med vi snakker hjertefrekvensen når det skrives "fosterlyden". Det er normal at den kan variere ganske mye avhengig av om barnet sover eller er i aktivitet- vår puls varierer jo også mye avhengig av om vi later den på sofaen eller jogger en tur..

Syntes også du skal fokusere på at du har en lege som tar deg og din baby seriøst og sender dere videre en gang for mye enn en gang for lite..syntes det er værre med de som sier "ja ja..det er ikke noe å bekymre seg om" og så er det faktisk noe galt.. men forstår jo at du blir redd, og derfor blir sint! Det er jo ingen av oss som kan utholde tanken om kanskje å miste gullet i maven vår..

At babyen er stresset når fødsel går igang, er også helt normalt, det er et ledd i prosessen: Forskjellige årsaker (feks mangel på oksygen, næring, plass osv) stresser fosteret som så skiller ut stresshormoner (binyrebarkhormoner) fra binyrene sine og som så påvirker deg til å skille ut de hormonene som aktiverer selve fødselen og fører til at livmoren bløtgjøres, åpnes og riene starter. Men en litt dårlig formulering siden det jo stresser deg..er ikke sikkert hun tenkte over "effekten det har på deg hvis hun ikek har prøvd å være gravid..

At blodtrykket varierer er også normalt. Feks tar hun jeg har vært til jevnlig kontrol hos og min fastlege blodtrykk når jeg sitter, mens de på føden tar når jeg ligger ned. Det er klart det blir forskjell! Så hos standard jordmor ligger jeg i den høye enden av det normale, mens på føden ligger jeg veldig lavt..begge metoder er like riktige, men syntes det er mærkelig man ikke kjører det på samme måte når de sammenligner tallene med hverandre..

Og lykke til med at det er i gang!! Er så misunnelig, skulle ønske det var meg 12 dagr over termin..sukk..gjør nærmest ikke anent enn å sitte å skrive laaaaange innlegg her på BIM nå i vente tiden!...

Skrevet

Er ikke noe å være misunnelig for... ;-)

Ungen er fortsatt ikke ute. Er 9 dager over termin i dag.

Men i morgen tidlig har jeg time til igangsetting, så NÅ må det i hvert fall skje noe! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...