Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener jeg har hørt at gravide ikke skal spise reker?? Men så var jeg innom matportalen å kiket og der sto der at gravide kan spise reker... Har jeg tatt så feil, er det når man ammer at man ikke skal spise det? Er 30 uker på vei, tenk at jeg har holdt meg unna det i alle disse uker Arg!!! Men jett hvem som skal spise reker i helgen :) Blir reker og clausthaler :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke noe i veien for å spise reker nei:) men har hørt man skal være forsiktig med det når man ammer. du får benytte anledningen siste par mnd :)

Skrevet

Reker er godt :) Lets eat :)

Skrevet

Det er mye feil rykter og råd ute og går når det gjelder mat og gravide. Matportalen er den sikreste kilden - og ettersom det er helsemyndighetene som står bak er de ytterst forsiktige. Dvs de "tar heller litt i". Reker kan spises med andre ord. Og alt annet som ikke står oppført der. =O)

Reker er heller ikke farlig i forbindelse med amming. Selv om mange sier det. Men dersom du har veldig mye allergi i familien så sies det at man kan vurdere å skrenke inn ytterligere enn Matportalen (se egne råd for ammende). Ved mye eller sterke allergier sies det at man kan også være forsiktig med jordbær, reker og sitrusfrukter. Har aldri hørt at det er vitenskapelig bevist at det skal hjelpe å kutte disse selv om man har allergi, men det har liksom blitt en "saying". Dersom du ikke er spesielt plaget med mye allergier i nærmeste familie så trenger du i alle fall ikke kutte dette.

Det er så stor fokus på hva man ikke skal spise at det man bør spise for å få nok mineraler, vitaminer og andre sunne tilskudd gjennom kosten (proteiner, fiber osv) blir litt glemt =O). Men det er jo egentlig vel så viktig.

Kos deg med rekene! Fikk lyst på noen selv jeg! He he.

Skrevet

Jeg har også fått meg fortalt, hva gjelder enkelte matsorter og amming, at bebis kan få vondt i magen av enkelte mattyper. Dette gjelder særlig jordbær og det er derfor man skal være litt forsiktig med det under amming.

Egentlig så kan jeg tro litt påd ette, man kan heller ikke spise jordbær etter å ha fjernet blindtarmen, det er visst sterke greier :)

Skrevet

Samtidig kan det jo være lurt å se an babyen og ikke bare kutte mat mens man ammer - mine har aldri reagert på noe som helst, men svigerinnen min levde på "hvit" mat hele ammeperioden med førstemann i ren redsel for at han skulle reagere på noe...

Vi har mye allergi i familien, men har fått råd om at forsiktig introdusering for allergener gjennom morsmelk er bedre enn at de treffer på dem senere. Er selv allergisk mot reker og kommer derfor ikke til å spise dem uansett, men du verden så fristet jeg ble her...

Skrevet

Signerer Corneliuss

Det går som regel veldig greit med det aller meste når man ammer. Noe mat kan gi litt mageknip, men da holder man seg heller unna neste gang.

Jeg har ingen allergier selv eller i familien. Jeg spiser det meste selv og er skjeldent dårlig. Jeg tok ingen hensyn under ammingen utover det man ikke skal spise, og det var faktisk bare brokkoli/blomkål som ga min litt mageknip, men det får jo ofte vi også.

Har forståelse for at de med mye allergier i familien er noe mer tilbakeholdne enn meg. Samtidig som jeg er enig i det du skriver SpongeBob.

Skrevet

BAre å spise reker i fleng. Nydelig. Hold deg unna tunfisk som ikke er på boks, rått kjøtt, hval- og selkjøtt og ost som ikke er laget på pasteurisert melk. Er du fiskeelsker, er det noen typer store fisk du ikke skal spise, men det står på matportalen. (kveite over 3,5 kg, store ferskvannsfisk)

Kos deg med rekene, skal spise reker i dag selv! Hurra! God sommer.

Skrevet

Jeg hadde ikke problemer med å spise jordbær under sist ammeperiode. Tror ikke noen av mine venniner heller fikk det? Har bare hørt om råd å kutte pga allergi - ikke magebesvær.

Jeg måtte kutte veldig sterkt krydret mat, kål, løk og brus ettersom det gav babyen bobler i magen og litt fordøyelsesbesvær ellers gikk alt ok. Men her er vi kanskje litt forskjellige så man får prøve seg litt frem. Det er jo ikke vanskelig å merke på babyene om de får vondt i magen mener jeg... =O)

Skrevet

Mange myter om amming og kosthold, les f.eks disse;

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Mors-kosthold/I-ammeperioden/Amming-og-kosthold---hva-bor-du-vare-forsiktig-med/

Ammende kan stort sett spise hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Overdreven allergiredsel

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

– Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander.

Matportalen skriver på sine hjemmesider at fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostholdsråd til ammende. Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg.

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...