førstegang...1 Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Er dette noe man burde ha? Lurer på om jeg trenger det i vugga som jenta vår skal sove i og i barnevogn? Eller er det unødvendig??
blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 det er veldig lurt å ha i seng og vugge evt.. den dagen det er bæsj oppetter ørene og videre er det godt å vite at du ikke trenger å vaske madrassen i alle fall... skal bruke tisselaken i bunn og laken over der... har blit anbefalt det av utrolig mange, de er ikke kjempe dyre så synes det va en grei investering jeg da
Monnnna Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Eg har tisselaken i sengene til mine to på 9 og 6 år, men har ikkje lagt det i senga til han i magen. Må vell sjå om han blir ein som gulper masse, då er det jo greit å ha. Men som regel gulper dei jo når ein holder dei opp. Men det er jo greit å ha når ungen blir større, ved tisseuhell og spying.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er så upraktisk anlagt at jeg må ha tisselaken over alt. Bare vet at det kommer til å være lekkasjer i hytt og gevær (er førstegangs, altså, men litt kjenner jeg da meg selv). Bruker det selv for å beskytte senga mot vannavgang, og så mot melkelekkasjer og deretter skal knøtt få det i sin seng (satser på samsoving første tiden). Legger i vugge og vogn også. Vogn mest for å beskytte mtp mulig salg etter vognperioden er over. Og hvem gidder vel å plages med å vaske en madrass???? Har sett noen til ok pris med hundre tusen fuktabsorberende og bakteriedrepende blablabla-egenskaper på babyshop som jeg tenker å kjøpe.
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 kjøp et stort et på kid, og klipp opp... så har du til vogge, vogn og seng...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Jeg kjøpte inn tisselaken til førstejenta vår, men det ble aldri brukt... Leste at det ikke burde ligge under hodet deres uansett, pga kvelningsfare ved eventuell rulling, pluss at det virker skikkelig klamt og ekkelt å ligge på (selvom det ligger under vanlig laken såklart). Og siden babyen er veeldig liten de første månedene, ble det også veldig vanskelig å få festet lakenet uten at det var i hodehøyde, ergo så droppet vi det, og fikk aldri bruk for det senere heller.. Brukte heller bare en gulpeklut/ lite håndkle ved hodet, de få gangene hun faktisk gulpet i senga (skjedde vel to ganger el no)... Bleielekkasjer har vi så og si aldri opplevd, så nei, tror nok ikke vi kommer til å trenge et tisselaken igjen før vi skal begynne med avvenning av bleie på natta, eller jo forresten; skal kjøpe et til meg selv, til bruk under puppene i senga de første ukene, med intens melkelekkasje og mye søl;)
Engelhardt Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg var på Princess for å kjøpe det i går, men fikk beskjed av dama som jobba der om at det ikke skulle brukes på nyfødte pga at det var for stivt for den tynne hodehuden dems! Så da visste jeg ikke lenger hva jeg skulle tro, så da ble det heller ingen handel... :s
kamillepersille(78) Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har kjøpt til både seng og vogn rett og slett fordi jeg syntes de par hundre kronene det totalt kostet er værdt å slippe en evt vask av madrasser ved tiss, bæsj , opkast osv osv. (selv om jeg har inntrykk av at risikoen er veldig liten for madrassvask pga dette når de er helt små). Jeg har kjøpt en type som puster (altså ikke den typen som er plastagtig på den ene siden), så den kan ligge på hele madrassen. Sjekket akkurat etter mærke, men har visst klippet av lappene... Gikk inn på hjemmesiden til den butikken jeg kjøpte dem og lurer på om det er de de kaller "vandtætte lagenunderlag" på http://www.babysam.dk/lagenunderlag-hvid.aspx (den til sengen på 120x60 kostet 120 DKK) Akkurat nå ligger den store til babysengen i min under min nedre del i håpet om at vannet snart skal gå (det har jeg håpet i flere uker uten hell.. er i uke 42), og at denne så kan skåne madrassen for det værste..Selv om jeg nesten har gitt opp noe action her.. Lurer litt på om det er juleribba som rett og slett har våknet til live..
lykkeliten85*Tobias i magen Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 mener å ha hørt at de selger tisselaken som puster på apotekene, men man må spørre etter de. For de ligger ikke ute i butikken:)
Bellbaby Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Jeg brukte tisselaken til sønnen min i begynnelsen, men kun i senga og vugga - ikke i vognen. I vognen hadde jeg bare gulpeklut under hodet. Hadde gulpeklut under hodet i senga og vugga også, siden tisselaken skal være lengre ned. Men - jeg merket etterhvert at han var så mye klam. Han er veldig varm av seg. Da fikk jeg tips om å prøve overmadrass som kan vaskes istedenfor, og investerte i Dry Kid overmadrass. Den puster og kan deles i to og både vaskes og den tykkeste delen kan tørketromles. Den tynneste delen tørker på 1-2-3. Tisselakenene puster ikke, og det fikk jeg selv erfare da jeg nå kjøpte tisselaken på apoteket for å ha i senga mi i tilfelle vannavgang. Har ikke sovet så dårlig som den natten, så den ble fjernet raskt.. Ble så klam og ekkel av det. Da han nylig gikk over til større seng fordi babyen skal ha sprinkelsenga, bestilte jeg Dry overmadrassen i spesialmål som passet den nye senga på www.dry.no. Der kan man bestille i alle mulige mål, hvis de som er i butikkene ikke passer. Til babyen som kommer nå har vi først dry ammemadrass, og når den blir for liten går vi over til overmadrass. Dette koster en god del mer enn tisselaken, men anbefales på det sterkeste dersom du får en baby som er veldig varm av seg! Der er de vel alle forskjellige..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Jeg har kjøpt de engangs tisselakene (kladder) på apoteket. De trenger kun å byttes ut ved lekkasje og de puster. Koster 70 kr for 20 stk og kan legges både oppå (som en gjør på sykehjem/sykehus) eller under madrassen. Kommer fra tena.
Gjest Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Jeg forsøkte det med førstemann, men det ble bare klamt, knitrete og virket ubehagelig. Nå satser jeg på madrasser med vaskbare trekk, i kombinasjon med et par gaskluter under lakenet:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Nå skjønner jeg faktisk at det er overmadrass jeg også mener, sånn DryKid. Haha, tenker på det som tisselaken jeg vettu, siden det har samme funksjon Det er verken klamt eller knitrete og beskytter den (absurd) dyre madrassen vi kjøpte til sengen
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Tenkte å ha det under madrassen fra livet og ned, oppe skal jeg og bruke gasskluter.
Trio? Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Å da må jeg jo selvsagt spørre - hvor får du fatt i Drykid? Høres jo ut som noe jeg absolutt kunne tenke meg å bruke i stedet for tisselakene fra Ikea..... Har du navnet på salgsstedet? :-))
* en liten prinsesse * Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 Vi har flere typer tisselaken, men jeg har nesten ikke brukt dem. Syns de er så klamme å ligge på selv når de ligger under laken, har prøvd selv og blir kjempeklam det samme har barnet blitt. Så her har tisselaken vært i bruk noen ganger når frøkna har hatt omgangssyke ellers ikke. Vi har i stedet kjøpt billige tynne overmadrasser på ikea som kan vaskes på 60 grader, har flere av disse og bare slengt dem i vaskemaskinen når bleia har lekket. Har enda ikke gått igjennom overmadrassen og ned i madrassen, og funka supert for oss:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå