mamma til tre prinsesserღ Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Jeg trener aerobic, er det noe spesiellt jeg bør passe på og ikke gjøre nå som jeg er gravid. Har ikke trent så mye de 2 forrige svangerskapene, men har planer om å prøve å fortsette treningen nå - så lenge jeg orker! Hoppe, løpe, mageøvelser...??? Noen tips mottas gjerne!
Makko med to små gutter Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Kjempe flott at du har kommet igang med å trene! Jeg skal love deg at er du flink så lenge det er mulig, har du masse igjen for det før/under/etter fødsel! Selv trente jeg til 2dager før fødsel (altså jeg sluttet ikke). Var i stor form dagen etter fødsel, gikk fra 4stk besteforeldre! selvom jeg ikke hadde den enkleste fødselen. Du kan trene som normal, men helst ikke overstige 70% av max. Det vil si ikke så veldig hardt. Mageøvelser kan du gjøre iallefall hele 1trimesteret, og hopping og løping til det begrenser seg selv. Etterhvert er spinning veldig greit, bare ha styret litt høyere! Kombiner med å trene styrke, spesielt rundt bekken og i rygg, og bekkenbunnsmusklatur.
Pixie Power Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Du kan fortsette å trene magen etter 1. tri også, men ikke de rette, altså ikke vanlige sit ups. Planken, høy og lav, + sideplanke og skrå magemuskler kan du fortsette å trene. Husk ellers på å unngå melkesyre (barnet får det også, men bruker lengre tid på å kvitte seg med det, overhoppheting og makspuls. Pass på at du kan puste normalt gjennom øvelsene, ikke løft så tunge vekter at du må holde pusten og øke buktrykketf.eks. Er du vant til å trene fra før, går det greit med de fleste timer. Aerobic og step går fint, men unngå hopp etterhvert. Jogging går også bra hvis du er vant til det. Babyen vil som regel bysses i søvn av dette :-) Hva som ikke er behagelig vil du også kjenne på selv. Lytt til kroppen og innrett deg etter hva den setter av begrensninger. Pilates og yoga er også kjempefint, men da med øvelser som er tilpasset gravide. Det er f.eks en del vridninger i yoga man bør unngå. Jeg trener fortsatt det meste av det jeg har nevnt (i uke 36), og håper å holde på til vannet går/riene starter :-)
Pixie Power Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Husk også at under graviditeten handler det ikke om å øke intensiteten, men mer å holde ved like formen :-) Kos deg med treningen, den er gull verdt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå