Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Vi har et barn på 3 år, og for noen dager siden fant jeg ut at jeg er gravid igjen. Vi har vært litt uforsiktige et par ganger, og nå er jeg altså gravid igjen. For all del, det at vi skal ha et barn til er det ikke noe problem med. Vi ønsker oss egentlig søsken til eldste. Men jeg har så fryktelig fødselsangst at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Fødselen med eldstemann var veldig dramatisk, og endte opp i keisersnitt. Både jeg og babyen svevde mellom liv i død, babyen i flere uker etterpå (det endte bra, frisk nå). Jeg får helt panikk av å tenke på det å skulle føde igjen, og har grått omtrent hele tiden siden jeg fant ut jeg er gravid igjen. På sykehuset jeg skal føde får man ikke keisersnitt uten at det er noe fysisk galt, og det var ikke noe galt med meg som gjorde at ting gikk galt sist. Jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette, jeg er så fryktelig redd for at dette skal skje igjen og at det skal gå skikkelig ille denne gangen. Skal jeg gråte meg gjennom ni måneder nå? Noen som har noen råd til meg?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Hva med å føde på et annet sykehus? Hvis du velger planlagt keisersnitt så blir det også lettere i forhold til det å skulle velge et sykehus. Et planlagt keisersnitt gjør at sjansene for at noe skal gå galt igjen svært svært små. Jeg ville ikke valgt å føde på et sykehus hvor de ikke utfører keisersnitt hvis det er det du ønsker. Det er fritt sykehusvalg, og jeg syns du har en meget god grunn for å få utført et planlagt keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Det synes jeg også! Jeg hadde også en traumatisk første fødsel som endte i hastesnitt, selv om det var betydelig mindre kritisk enn det var for deg og barnet ditt, etter det du skriver. Jeg fikk fødselsangst etterpå, og det er utenkelig for meg å føde vaginalt igjen. Dette har jeg møtt stor forståelse for. Det viste seg også ved pelvimetri noen måneder senere at bekkenet mitt er dårlig egnet for fødsel, og det hjelper nok også på. Uansett, dette bør du ta opp med legen din med en gang! Du kan jo ikke gå rundt og ha det grusomt i ni måneder. Jo før du tar opp dette, jo bedre. Start med fastlegen din/jordmor, og be om henvisning. Det kan også være lurt å snakke med gynekolog, de er eksperter på unormale fødsler - noe jordmødre ikke er. Det kan kanskje hjelpe å gå gjennom journalen og fødselsforløpet, hvis du ikke har full klarhet i hva som skjedde underveis. Det finnes fødselsangst-team ved mange sykehus som kan hjelpe deg. Hvis du absolutt ikke kan tenke deg å føde vaginalt, og sykehuset nekter deg ks, ville jeg rett og slett benyttet meg av retten til fritt sykehusvalg. Det er jo verdt en reise og kanskje en uke eller to på hotell hvis man kan få et godt svangerskap og ro i sjelen. De fleste sykehus tror jeg nok godt vil forstå ditt ønske om keisersnitt, med den dramatiske historien du har. Husk at det kan være til din fordel at journalen din tydelig viser at din første fødsel var dramatisk, og at det ikke er rart du er redd! Jeg har hele tiden blitt møtt med stor forståelse for hvorfor jeg var så redd. De du møter i helsevesenet er også mennesker, og det er nok lett å forstå at du har fått et stort sjokk. Uansett bør du passe på at sykehuset ikke trekker ut avgjørelsen om du får ks eller ikke i det uendelige. Du skal ikke være nødt til å vente til uke 36 før du får vite at de kanskje ikke innvilger ks likevel! Hvis de sier nei - noe de har rett til å gjøre - må du jo ha tid til å finne et annet sykehus. Krev at de gir deg et svar innen f.eks. uke 25, og gå med på alt de måtte forslå av terapitimer mtp på å forsøke å møte fødselsangsten. *klem*
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 TUSEN Takk for svar! Jeg har ikke tenkt på at man kunne velge et annet sykehus enn det som er nærmest, var ikke klar over det. og om jeg kan få keisersnitt et annet sted er det absolutt verdt en reise. Da vet man jo når det skal skje, så det er lettere å legge opp mtp reisen osv. Kanskje jeg kan prøve å få keisersnitt ved sykehuset der mine foreldre bor. Jeg skal ringe legen i morgen og få en time! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå