Gå til innhold

kan noen gi meg noen tips om veien videre til adopsjon...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Vi kommer til å starte opp med adopsjon nå etter mange mislykkede IVF forsøk, orker lett og slett ikke mere motgang.

 

Og da lurer jeg på om noen av dere kan fortelle meg litt om hvor vi starter? Vi har såvidt kikket på de ulike adopsjonsbyråene og land, og etter vi har bestemt oss for det, hva skjer videre da?

Også er jeg veldig spent på samtalen med barnevernet og på spørsmål vi kan forberede oss på...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

 

Gratulerer med avgjørelsen. Dere har en spennende tid foran dere.

Det første vi gjorde var og ta kontakt med kommunen og sende søknd dit. Det varierer veldig fra kommune til kommune hvor lang ventetid de har før man kan starte opp med samtaler. Vi måtte vente ca. 2 mnd., og hadde deretter to hjemmebesøk. Antall hjemmebesøk og/eller besøk på kontoret varierer også veldig, men ca. 2-3 samtaler er vanlig.

Samtalene bunner ut i en sosialrapport som det kommunale barnevernet skriver og sender til Bufetat i den regionen dere tilhører.

 

Samtidig med at vi sendte søknad til kommunen dette valgte vi og melde oss inn i en adopsjonsforening. Vi valgte Adopsjonsforum og etterhvert land (Sri Lanka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar!:-) Da jeg kikker litt mer nedover sidene her, ser jeg at liknende spørsmål har blitt stilt før da..

 

Så det første jeg bør gjøre er å kontakte barnevernet i min kommune? Får jeg da en søknad av de vi skal fylle ut da? Eller hva slags søknad mener du vi skal sende til kommunen? Helt grønn jeg vet du..:-)

 

Tok det lang til før dere ble godkjent og søknaden ble sendt til Sri Lanka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er og kontakte barnevernet, ja. De har gjerne litt ventetid før de kommer i gang med samtaler, og den tiden kan du bruke på og velge forening og evt land. De ulike foreningene vil også hjelpe dere til og anbefale land da det stilles ulike krav til søkerne fra de forskjellige landene (alder, barn fra før, økonomi, helse osv.).

 

Søknaden du skal fylle ut til barnevernet er denne;

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/andre/skjema-2/blanketter-til-bruk-ved-soknad-om-adopsj.html?id=437432

 

Om denne linken ble rett skal du finne et skjema som heter "søknad om adopsjon" øverst.

 

Åh, jeg husker så godt hvor spennende det var og komme i gang med dette!! Vi har 7 negative eggdonasjonsforsøk bak oss, inkl. to fryseforsøk, men denne gangen blir vi virkelig foreldre:):)

 

Vi ventet to mnd på og starte samtalene, og brukte ca. en måneds tid etter det før sosialrapporten ble underskrevet - to hjemmebesøk med 14 dagers mellomrom, samt den tiden hun fra barnevernet brukte på og skrive rappporten.

 

Etter at rapporten ble sendt til Bufetat tok det ca. 3 mnd før vi fikk beskjed om at vi var godkjente. Dette er helt normal saksbehandlingstid for førstegangs-adopsjonssøkere. Ved søknad om barn nr. 2 er tiden ca. 1 mnd.

 

Etter godkjenningen skal det samles inn dokumenter som det enkelte land krever (legeattest, arbeidsgiverattest, ligningsattest, vigselsattest osv osv osv osv) før man kan sende hele bunken avgårde. Alt i alt brukte vi ca. 10 mnd fra vi sendte søknaden til barnevernet og til vi fikk bekreftelse fra Sri Lanka på at de hadde mottatt søknaden vår.

 

Den tiden gikk utrolig fort, og nå har vi hatt søknaden vår på Sri Lanka i over et halvt år. Helt utrolig.

 

Nå som vi faktisk vet at vi skal bli foreldre klarer vi endelig og fokusere på og nyte tiden som kjærester før vi blir småbarnsforeldre. Før var det kun fokus på det og skulle bli gravid med alt det innebar av medisiner, vaginale UL, tykkelse på livmorslimhinne, graviditetstester, besøk på ulike klinikker i utlandet, plan A, B osv osv.

 

Nå nyter vi heller tiden med små innkjøp til barnet vi venter på, samt reiser i inn- og utland:)

 

Bare spør om det er mer du lurer på:) Jeg svarer deg mer enn gjerne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for supre svar!:-) Det dukker sikkert opp flere etterhvert også...

Kan du si litt om hva de spør om på hjemmebesøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurte jeg også masse på da vi var der du/dere er nå:) Åh som jeg grudde meg, men vi fikk besøk av verdens koseligste dame som hadde adoptert to barn fra Kina, så hjemmebesøkene gikk som en lek.

 

Vi pratet litt om hvorfor vi ville adoptere, barndommen vår, oppdragelsen vi hadde fått, hvordan vi ville oppdra vårt barn, familie og venner, erfaring med barn, hvordan venner/familie ser på det at vi skal adoptere, helse, jobb, økonomi, interesser osv. Vi fikk ingen "vanskelige" spørsmål. Praten bare gikk helt naturlig.

Hun var ikke opptatt av hvordan vi hadde det hjemme, men hun var opptatt av om det var barn i nærheten, lekemuligheter, om barnehage/skole var langt unna osv.

 

En annen ting jeg kom på etter og ha postet forrige innlegg var at dere burde melde dere på adopsjonskurs. Dette blir arrangert både av Bufdir og adopsjonsforeningene.

Vi var på et i regi av Bufdir. Dere møtte vi par som var i ulike stadier av adopsjonsprosessen; noen var i tenkeboksen, andre ventet på barnevernet, noen holdt på med hjemmebesøk, mens andre ventet på godkjenningen fra Bufetat.

Vet at hvertfall Colombia har det som krav at man har gjennomført et slikt kurs. Var veldig lærerikt. Gikk over to helger (lørdag og søndag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

 

Nå kommer kanskje et litt teit spørsmål, men jge ringte til barnevernet i kommunen på fredag. Fikk da beskjed om å fylle ut søknaden, og skrive på datoen vi skal gifte oss på (siden vi ikke er gift enda), samt ha klart hvilket byrå og land vi skal adoptere fra.

Jeg ahr da skrevet ut den søknaden på linken du sedte meg. Ser der at det skal følge div vedlegg som legeerklæring, egenerklæring, dåpsattest, politiattest etc. Må dette følge med engang? Eller kan dette sendes etterhvert?

Og skal den søknaden som jeg har skrevet ut, sendes til bufetat eller barnevernet i min kommune? Går kanskje for det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Vi fikk beskjed om at vedleggene kunne vi samle inn etterhvert. Dette fordi de må være under 6 mnd. gamle når papirene deres skal sendes Bufetat - etter at sosialrapporten er ferdig.

 

Søknaden skal sendes barnevernet i din kommune. Det er sosialrapporten barnevernet skal skrive som skal sendes Bufetat.

 

Har dere bestemt dere for forening og land??

Sa barnevernet noe om hvor lang ventetid de har før dere kan starte opp med samtalene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ,takk for svar igjen. :-) tenkte ringe barnevernet igjen i morgen for å få det helt klart. Så det du sier er at den søknaden jeg har printet ut fra linken over her, skal sendes til barnevernet?

 

Barnevernet sa vi var nr 3 i kommunen som ønsket å adoptere, så de kunne ikke starte opp med samtaler før tidligst på senhøsten.

 

Vi er i tenkeboksen ang byrå og land enda. Har ikke så mange og velge i siden vi ikke er gift enda, og har vært folkeregistrerte samboere i 2 1/2 år. Men vi heller mot Sri Lanka. Er bare litt usikker, for jeg vet ikke helt hva kriterier de stiller. Kommer ikke så godt fram på AF syns vi. Har sendt de mail. Men tror vi kan adoptere derfra. Ellers har vi vært inne på India, far verdens barn.

Men hvis vi kan adoptere fra Sri Lanka tror jeg kanskje det blir det, har lyst på et lite barn.:-)

 

Kjenner jeg er klar for at lykken vår skal snu nå, vi er begge ferdigemed alle nedturene vi har hatt siste halvannet året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barnevernet, du, så er du helt sikker:) Jeg hentet ut søknaden vår fra linken jeg sendte deg, og sendte den til barnevernet her vi bor:)

 

Dere oppfyller nok kriteriene Sri Lanka stiller. Vi hadde vært gift kun noen få mnd når søknaden vår ble sendt dit. De foretrekker også at man ikke har barn fra før, og kan man i tillegg stille med sterilitetsattest er det bare bra.

 

Lykke til videre med avgjørelsen, giftermålet og alt det dere har i vente:) Skriv gjerne og fortell hvordan det går, og så må du bare spørre om det er mer du lurer på:)

Adopsjonsforum har forresten et anbefalingsteam man kan ringe. Vi ringte dit og ble satt på venteliste for Sri Lanka siden de ikke tok imot nye søkere akkurat da. Når sosialrapporten vår var ferdig fikk vi faktisk sende søknaden vår dit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortelle hvordan det går, da vi er kommet litt lenger på vei. :-) Har endel tlf og ting orden framover. Vi må jo gifte oss kjapt også.

 

Er det samme tlf nr til det anbefalingsteamet som det til AF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det:) Bare be om og bli satt over til anbefalingsteamet:)

 

Vi måtte også gifte oss i hui og hast. Vi gjorde det enkelt, og "rømte" til Paris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da skal jeg gjøre det i morgen. Skal gi beskjed hvordan det går.:-)

 

Vi har tenkt å gifte oss i tinghuset da, men er alltids papirer som må fylles ut, og venting venting...

Kan jeg spørre om hva slags planlegging som måtte gjøres for å gifte seg i Paris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss på ambassaden:) Sendte de en mail og fikk booket dato. Ellers er det omtrent som i Norge i forhold til papirer som må ordnes etc.

Veldig enkelt og greit, og veldig romantisk:) Hadde nydelig cruise på Seinen bryllupskvelden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd behandlingstid i bv og kun 2 samtaler er nok ikke vanlig saksehandlingstid desverre. Da har man vært meget heldig! Vi skal ha 4 samtaler pluss 1 hjemmebesøk, det går minst 1 mnd mellom samtalene og hele den norske prosessen fram mot godkjenning regner vi med vil ta 1 år. Dette er ikke uvanlig. Det varierer veldig fra kommune til kommune hvor lang tid bv bruker. Jeg trodde at Sri Lanka var stengt for adopsjon for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, har vi vært så heldige? Er du sikker på at det ikke er dere som er uheldige, Søskenhåp??

Det er da mange som bruker mye kortere tid enn ett år??

 

Hvor langt er dere kommet i prosessen nå??

 

Ja, Sri Lanka er stengt for nye søkere, men det var de også da vi skulle velge land. Vi fikk sette oss på venteliste, og vips åpent det seg en mulighet allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet ca halvveis. Har hatt 2 samtaler, så hjemmebesøk og 2 samtaler til igjen.... jeg er veldig frustrert av hele prosessen, når vi vet det vil bli antageligvis 3 års ventetid etter dette igjen. Vi har søkt Thailand men antagelig bytter vi til Kina da det omtrent ikke skjer noe på tildelingfronten i Thailand nå. Ett år er vel max men jeg har heller aldri hørt om noen som kun bruker 3 mnd jeg vil tro ca 6 mnd. er mer "det vanlige". Lykke til til dere begge ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du misforstod meg?? de tre mnd var behandlingstiden hos Bufetat. I denne regionen (region nord) er det normal behandlingstid. Barnevernet med hjemmebesøk og sosialrapport kom utenom. Vi brukte tilsammen 10 mnd fra vi sendte søknad til barnevernet og til papirene ble sendt til Sri Lanka. Det inkl. også tiden vi brukte på og samle inn dokumenter og få disse oversatt.

 

Skjønner godt at du er frustert. 4 samtaler med så lang tid mellom er jo helt uholdbart egentlig...!

 

Vi byttet også land underveis, og det var ingen problemer knyttet til det, så lenge byttet skjedde før godkjenningen. Etterpå skal det visstnok være et pes..

 

Hvordan er ventetiden i Kina nå? Den går vel etterhvert litt ned nå som så mange har valgt bort Kina pga nettopp ventetiden?

 

Takk for lykkeønskning. Lykke til til deg også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :-) dere brukte da 2 mnd på venting, så kun 1 mnd hos bv før sosialrapporten var skrevet og så 3 mnd hos bufetat. Dette er uansett veldig raskt. Vi sa ifra i januar til bv, fikk samtale i april dvs. ventet 3 mnd og så er vi ikke ferdige i bv før i seint september dvs. det tar 5 mnd. i bv og så regner vi med 3 mnd. i bufetat etter det - dvs. vi er tidligst godkjente ved juletider, sikkert ikke før i januar pga. juleferie. Da har det tatt ca 1 år fra vi sendte søknad til bv i kommunen til vi evt. er godkjente. Hos dere tok det da halve tida dvs. 6 mnd :-) Jeg har inntrykk av at 9-10 mnd. på hele prosessen er ganske vanlig da jeg har vært en del på ønskebarn og sett. Ventetiden i Kina nå nærmer seg jo 5 år så det er jo helt hårreisende for de som fikk beskjed om 7-8 mnd. når de søkte, men man må huske på at ventetiden hele tida gjelder de som har stått lengst i køa dvs. de som nå skal få tildeling. Det er ikke sikkert det er sånn om noen år. Det er forventet at ventetiden dropper drastisk når man kommer til lid mai 2007 (da de nye strengere reglene trådte i kraft) for det er betydelig færre søkere i 2008 og spes. 2009 og 2010. Men ingen vet helt hvor lang tid det vil ta å jobbe seg igjennom 2007-2009 bunken. Ja vi må bestemme oss nå om vi vil bytte, har ikke samtale igjen før august så da skal jeg se an litt thai tildelinger mot det men vi heller til å bytte land og satse på at det snur i Kina. Presset øker jo også på andre land pga. det som har skjedd med Kina så ventetidene øker vel generellt sett. Dere var heldige som fikk søkt Sri Lanka da ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen!

 

Etter flere samtaler med de forskjellige byråene, ser det ut til at vi har bestemt oss for land. Vi valgte adopsjonsforum, og Etiopia. Sri Lanka er som dere sier, steng for nye søkere. Vi fikk tilbud om venteliste en gang. Hun jeg snakket med sa de hadde 12 søkere nå, og det gikk visst kjempe sagte der. I fjor delte de ut 5 barn, og det var visst veldig mye sa hu, så de kunne ikke ta inn flere.

Etiopia har også forholdvis små barn, men man må nok forberede seg på at barn på halvannet år hvertfall. Det er greit for oss. :-)

 

Jeg snakke også med verdens barn, for vi hadde også tenkt på India, men de utgikk fordi det var så mye innenlandsadopsjon nå, og da valgte de de yngste barna, og de helt uten helseanmerkninger. Thailand var vi også inne på, men det er som du sier søskenhåp, at det skjer lite der, og hu sa ventetiden nærmet seg 5 år...

 

Vi har såvidt begynt, og har en veeeldig lang vei igjen å gå, men vi har begynt! :-) Jeg er ikke noe stressa pga ventetid nå, men det kommer vel.. Har liksom forberedt meg på at kanskje vi får et barn om 4 år. Så alt før det er bare bonus, og alt etter blir det værre med..:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etiopia var et av landene vi vurderte også men jeg har liksom bare sett for meg asiatisk adoptivbarn så da får det være sånn ;-) Så flott du ga meg nye opplysninger om Thailand, ja jeg har tenkt at det der også vil bli 4-5 år så da er jeg egentlig enda sikrere på at vi bytter til Kina. Har kommet mange flere søkere på Thailand i år også i forhold til det normale, og færre tildelinger. Det er rart med det med innenlandsadopsjoner i giverlandene. Det er jo så veldig fokus her på "adopsjon til barnets beste". Barnas beste ville være å frigi de yngste barna til utlandet, disse vil ha minst problemer med å tilbasse seg en ny kultur - og så innenlandsadoptere de større barna som allerede snakker fødelandets språk og er vant til kulturen der. Men det er jo omvendt som blir praktisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...