blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 har en liten hund på 6kg som er 2 år.... er så veldig spent på åssen ho vil reagere på den lille gullklumpen som skal ankomme om noen uker... noen som har noen tips angående hvordan man skal introdusere baby for hund???
konemor=) Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Hei på deg=) Kjempe bra at du gir dette en tanke midt i alt det andre spennende som skjer! Det er så lett å glemme, men veldig viktig=) jeg har selv to hunder( store sådann:P) og jeg driver aktivt med dem, samt at jeg er nkk instruktør. Jeg ville råde deg til å være så naturlig som mulig. ikke tving hunden din til noe som helst, men la den ta initsjativet selv. et gammelt råd som man ofte hører er at far i huset tar med noe hjem fra sykehuset før du og babyen kommer hjem som lukter av bebesen din. så hunden blir vandt til lukta. vet ikke om det er noe i det, men skader hvertfall ikke:) når du kommer hjem, sett deg gjerne rolig ned, i en stol eller på gulvet med babyen og hunden. og hvis hunden vil hilse så la den gjøre det. og husk: babyer er ikke laget av glass, de tåler å bli luktet på=) så hvis du i utgangspunktet har en , samarbeidsvillig, og glad hund som du har god relasjon til, ser jeg ikke at det skal by på noen problemer i det hele tatt:) Du må ha masse lykke til videre, med både sv skapet, barseltid, og hundehold! Jeg har termin til tirsdag, og jeg ser fram til det hele med skrekkblandet fryd:P Tida har gått så utrolig fort! Og enda jeg har gjort dette før, føler jeg at det ikke kunne bli mer spennende!=) Mange klemmer fra meg
blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2010 tusen takk for kjempe flott svar konemor Hadde en liten plan om å gå inn selv først uten mann og bebi fordi ho er veldi ivrig når det kommer noen, og spesielt når matmor har vært lenge borte er iveren stor... så hadde jeg tenkt å ta inn mann og bebi og sette oss på gulvet sammen den lille familien vår også kan jeg jo sende hjem noe bebien har hatt på seg litt før vi kommer hjem.. det var en god ide Har tidligere hatt besøk av bebier og de er til tider interessante og noen ganger ikke så er veldig spent:) vil gjerne at vi alle fire skal ha det fint sammen.... Tror du det virkelig som en god plan?? Du må ha masse lykke til, håper du setter igang før eller ikke går så lenge over termin:)
konemor=) Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Høres ut som en god plan=) Det meste ordner seg av seg selv:) og hunder er heldigvis veldig tilpassningsdyktige=) Tusen takk for lykkeønskninger! klem
ST02-10 Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er også veldig spent på hvordan min hund vil takle å få et nytt familiemedlem. Hunden vår er en schæfertispe og utrolig barnevennlig (har en jente på 8år også) men er jo noe annet når det kommer en liten baby... Hun har ihvertfall merket at det er noe med matmor for makan til rævvadilter må en lete lenge etter! Kan ikke snu meg engang før hun står ved min side;) Og jeg tror dyr, spesielt hund og katt har en 6.sans for slike ting. Så hun vil kanskje ikke være sååå overrasket når babyen er kommet ut. Jeg er mer bekymret for hvor beskyttsom hun kommer til å bli..noen andre som er redd for det? Det første møtet skal vi ta rolig, vår hund er også helt i hundre bare vi har vært vekke fra henne i 10min så da blir det å sitte rolig ned å la henne snuse litt på det nye familiemedlemmet
blomsterpiken<3 spire i magen Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2010 hehe hunden min er en skikkelig rævadilter den og.... her er det ikke snakk om å reise seg fra sofaen uten at ho er med... får ikke gå på do aleine engang hehe så blir spennende å se om ho blir overbeskyttende med babyen da... ho er jo heldigvis ikke så stor så det går ann å ha sånn noenlunde kontroll...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Hehe, vi har verdens snilleste Lab som kommer til å være 13 mnd når knøttet kommer. Han er ekstremt glad i barn, legger seg rett ned og lar de herje i vei (selv om vi eiere er nøye på å passe på at ingen barn slår eller klyper altså). Det eneste jeg kan tenke meg å være bekymret for er om voffs vil leke med bebi, han er jo så glad i å bære ting rundt! (retriver....) Men så skal jeg da heller ikke legge fra meg ungen på gulvet og gå min vei. Tenker som Bellerose guttebebi å ta en rolig stund på gulvet med hunden når vi komer hjem. Er ikke redd for å la voffs snuse og susse litt på bebi, han må bare få vite at bebi er over ham på rangstigen og at mamma er glad i begge to
kamillepersille(78) Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Vi har også hund (lab 7år). Vi startet for lang tid siden med at han ikke skulle være i soverummet (så han ikke føler seg forvist og ser sammenheng med baby-ikke være i soverummet). Dvs at når han kommer inn, feks hvis det er skumle lyder utenfor om natten, står jeg opp og geleider han ut i sin egen seng og viser han hvor deilig den er elllers tenkte vi at han skal få hilse på baby når baby kommer hjem. Vi har ikke helt bestemt oss enda for om han skal være hjemme når vi kommer, eller om han skal være hos sin "baby-sitter" noen ekstra dager før han kommer hjem. Tenker at om han er hos babysitteren 2 eller 4-5 dager totalt ikke er noe han tenker over, men at han så hvertfall ikke risikerer bli oversett de aller aller første dagene når vi jo nok er veldig baby sentrert. Så kan han bli introdusert når vi har litt overskudd til han også. Han er vant til lange turer hver dag, så litt synd hvis han plutselig skal bli frarøvet sin 1,5 time tur OG komme på sidelinjen. Hundesitteren har også tilbudt seg å komem lufte ham den første tiden hvis det viser seg vi ikke har overskudd, således han får tilfredstillet sine tur behov. Videre har vi tenkt til å skjemme han litt ekstra bort like etter baby har kommet. Feks med litt mer tyggeben og griseøre så det er noe morsomt som skjer for han. Nå skal det sies at jeg normalt er veldig tilbakeholden med å gi ham sånt, kanskje noen ganger i løpet av året- så tenkte han kunne få ha noen juleaftner den først tiden (altså ikke hver dag, men et par gange om uken de første ukene eller noe). Vår er sånn stilel rolig type spå tror dette skal gå bra! Lykke til til dere andre også!
Pinnus Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er også kjempespent på dette. Har en finsk lapphund på 16 mnd. Utrolig glad i barn så håper på det skal gå bra. En skikkelig kosegutt her også som tasser etter uansett hva man finner på eller hvor man går. Satser på vi kan involvere han mest mulig, han er med på alt mulig nå i alle fall:)
SpongeBob Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Vi har en skjønn, skjønn labrador som faktisk nærmer seg 7 år nå (hjelp!), og med henne har det gått utrolig bra å gå fra å være ene"barn" til å bli hunden i en familie med to, snart tre barn. Hun fikk lukte på brukt bleie fra begge ungene før hun traff dem, og da var hun veldig interessert - høres sprøtt ut, men fikk rådet av en NKK-instruktør så jeg tenkte det ikke kunne skade;-) Ellers var det første hun ble lært opp til at maten hennes ikke var hellig - hele familien kan nå hente mat ut av munnen hennes uten at hun bryr seg. Hun får den jo tilbake! Vi visste jo at vi ville ha barn snart, og tenkte det var en grei forhåndsregel. Videre har vi sørget for at soveplassen til babyene har vært helt utilgjengelig for henne, hengevugge og opp bak trappegrind. Og hun er aldri alene med ungene, selvfølgelig... Men begge to er totalt avslappet med henne, når hun synes de blir innpåslitne slikker hun dem til de går;-) Og så måtte jeg flire av meg selv, da - da førstemann var liten la jeg merke til at hun alltid lå pal ved siden av vogna når han sto ute og sov, i hormontåka felte jeg noen tårer over den trofaste hunden osv. Så gikk det opp for meg at hun brydde seg filla om babyen, hun passet på at vogna ikke gikk tur uten henne!
Ylajali*84 Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er også spent på dette da vi har to hunder. Slenger innpå et nytt spørsmål, håper det er greit. Det jeg er litt bekymret for er å få nok tid til hundene oppi det hele. En ting er jo introduksjonen i starten, men hva skjer videre? Er førstegangs så aner ikke hva jeg går til, men aner at slike små krever det meste av tiden... Har ganske aktive hunder så håper de greier å innfinne seg med at de ikke skal være i sentrum hele tiden, men ser for meg at det blir en del mas om turgåing og aktivisering osv... Noen som har erfaringer eller tanker om dette?
* en liten prinsesse * Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Vi har også en labrador på 7 år. ( Vi er visst flere med Lab på 7 her) Da jenta vår på 2,5 år kom til verden tok vi ingen spesielle forhåndsregler, og det gikk kjempefint. Har hele tiden latt hunden snuse på henne og slikke forsiktig på hender o.l, og det har gått så fint. Hunden og jenta viser utrolig omsorg for hverandre og er virkelig bestevenner nå. Det første jenta vår gjør om morgenen når hun våkner er å tusle til hunden, og spør om vi ikke skal lufte og lage mat til hunden snart o.l. og den siste hun gir nattakos før hun legger seg er hunden. Og likeså kommer alltid hunden for å trøste når jenta gråter. Tror det kommer til å gå like fint når neste barn kommer til verden om et par uker. Skal sies at hunden er en skikkelig gladbrador som elsker barn og mennesker, og er veldig rolig og snill. Men vi har uansett alltid tilsyn når barn leker med hunden, man vet jo aldri....
SpongeBob Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Vårt problem der har egentlig mest kommet når permisjonen er overstått - hunden har jo vært masse med på tur når man likevel skal ut med barnevogn og så videre. Men når jeg og mannen begge er i full jobb og han i tillegg reiser mye kom problemene - det ble en del ganger det rett og slett ikke var mulig å få gitt bikkja nok mosjon med to små etter bhg osv. HELDIGVIS har vi en skjønn gammel mann i nabolaget som tilbød seg å lufte bikkja mens jeg er på jobb, han har nøkkel og kommer og henter henne og så er de ute noen timer. Vet ikke hva vi kan gjøre som takk, men han later til å trives utrolig godt med det selv også - han slipper å ha hund hele døgnet, men har likevel en entusiastisk turkamerat:) Kan være verdt å se om man kan finne en slik engel...
Ylajali*84 Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Ja det er jo supert å ha noen som kan lufte. Men nå er mine to veldig "energiske" og han ene er ikke så lett å ha med å gjøre ved møter med andre hunder. Så overlater ikke de til hvem som helst... Misunner av og til de med rolige hunder som bare rusler fint forbi andre hunder... Det er vel først etter permisjonen problemene kommer ja, de får vel bare venne seg til å få en litt rolig dag innimellom.
konemor=) Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Hei shalala=) jeg svarte på innlegget litt høyere oppe. Og så så jeg ditt her:) Det er jo klart at hunder trenger å bli aktivisert. de trenger både fysisk og mental mosjon, helst hver dag. men så er det mange måter å gjøre det på som ikke nødvendigvis er så krevende for oss eiere:) for det er ikke alltid vi har hverken tid eller ork.... særlig ikke som småbarnsforeldre. du kan feks gi hundene dine et søk. istede for å servere de maten-værsågod, så strø det utover plenen etc. Da får de brukt hodet sitt. bruk aktiviseringssleker. det får du kjøpt i dyrebutikken. du kan også lage det hjemme. feks: ha små tørrforbiter el oppi en brusflaske, så må hunden klare å få de ut. ( med eller uten kork, for de kan lære seg til å skru av korken:)) det er sånn at hvis de får lov til å bruke hodet er det ikke så farlig om det er litt mindre mosjon for en kort periode. du kan jo også lære de triks og forskjellige øvelser, det er bare fantasien og de fysiske lover som setter grense for hva du kan lære en hund, og det er jo kjempe gøy!!! men husk at det skal være gøy for hunden også det er ikke alltid så mye som skal til! lykke til! klem
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 11. juni 2010 #16 Skrevet 11. juni 2010 Oh - kjenner igjen iveren ved møtet med andre hunder, ja! Labradorvalper er oversosiale og vår ELSKER andre hunder (med unntak for Chiuauauaer - de står jo bare å bjeffer og hisser seg opp, hehe) Heldigvis bor vi rett ved et friområde for hunder hvor det er mange folk som møtes med hundene sine i lunsjtiden og lar de løpe og leke fritt (ikke båndtvang noen del av året) Da er voffs veeeeldig fornøyd resten av dagen, spes hvis han får litt hjernetrim i form av sporingslek eller lignende. Er ikke så mye som skal til med disse Lab-ene da, viktigst at de ikke kommer seg inn i kjøleskapet, hehe
SpongeBob Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 Eller matsøpla, som plutselig har fått plass oppå benken...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Haha - papirsøpla er også en favoritt her. kommer hjem til melkekartonger og eggekartoner i tusenvis av biter strødd ut over stua og en Lab som osver oppi herligheten. Mannen min sitter på hjemmekontoret sitt og jobber og har ikke fått med seg noe som helst.... Babybleier kommer itl å bil en fest, æsj.
SpongeBob Skrevet 11. juni 2010 #19 Skrevet 11. juni 2010 Ikke nødvendigvis - snuppa vår har aldri rørt bleiebøtta, takk og pris!
Ylajali*84 Skrevet 11. juni 2010 #20 Skrevet 11. juni 2010 Ja vi har en stor hundegård og der bruker jeg å kaste utover en neve med tørrfôr slik at de har å styre med. Ellers trener vi jo lydighet og det går jo an å gjøre hjemme. Men får liksom litt dårlig samvittighet om de ikke får minst en time tur hver dag... Men om de får annen aktivisering så greier de vel seg innimellom med mindre (håper jeg). Angående innlegget lenger oppe om å passere andre hunder, så er ikke problemet vårt iver men aggresjon mot andre hannhunder.. Hadde det bare vært at de ville leke så hadde det vært veldig greit, men det er det ikke. Så vi sliter litt med passering for å si det slik. Derfor vil jeg ikke at andre som ikke har erfaring med hundene skal gå tur med de, livredd for at det skal skje noe...
SpongeBob Skrevet 12. juni 2010 #21 Skrevet 12. juni 2010 Fornuftige hundeeiere er noe av det hyggeligste jeg vel, shalala - blir så provosert av typen "han vil bare leke!":) Men tipset om å aktivisere hundene var kjempebra, det tar jeg med meg - og min erfaring er i alle fall at selv en hund som er vant til jevnlig mye mosjon kan være fornøyd om hun får en langtur et par ganger i uka så lenge hun får litt ellers også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå