Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Får nav automatisk beskjed om at jeg er gravid, eller må jeg melde fra om dette selv? Evt har lege llov til å melde fra om det til nav uten å nevne det for meg?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Hvilken interesse skulle NAV ha om du er gravid eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 jeg forstår heller ikke alle disse spørsmålene om lege skal rapportere til nav. bortsett fra at de fleste søker foreldrepenger fra nav så har jo ikke nav noe med om du er gravid eller ikke....
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Legen sender automatisk beskjed til Nav elektronisk, ved alle tilfeller av graviditet. Det er de pliktige til. Gjør de ikke det kan de faktisk miste lisensen. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 At NAV får beskjed når man får barn, skjønner jeg hensikten med (barnetrygd og evt engangsstønad). Det er nok ikke legen som må gi beskjed om det, men det gis vel beskjed maskinelt via folkeregisteret. Men hvorfor de skal vite om en graviditet, er ganske gåtefullt. Kanskje NAV-dama vet det?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 jeg forstår der ikke. jeg har under begge svangerskapene mine blitt fortalt at barnetrygden kommer på grunnlag av papirer sendt fra sykehuset etter fødsel. hva hvis jeg ikke ønsker og søke om foreldrepenger eller engangsstønad, hvorfor skal da nav vite om min graviditet? Dette er virkelig en sak for NAV-dama!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Slik at man kan stoppe alle eventuelle søknader om div. stønader. De sjekker den gravide opp mott folkeregisteret, og dersom mor er enslig vet vi jo at hun får os uansett, og da er det jo bortkastet å putte henne på uføretrygd. Iallefall siden det å få barn kan være så god trim at mor kommer seg til hektene og blir arbeidsfør igjen. Var ikke det opplagt da? Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 For noe tøv. Du er forhåpentligvis ingen NAV-dame (og hvis du er det, så oppfyller du mine verste anelser om kompetansen i den etaten).
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Om dette stemmer, hvorfor pokker er det så mye styr med at man må levere dokumentasjon på at man er gravid for å få f.eks engangsstønad?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 så det blir rapportert for og gjøre livet enklere for NAV? for andre som ikke er ute etter å søke om noen ting, så ser jeg fortsatt hvorfor det er viktig for NAV og vite om min graviditet.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 og hvis det er slig at legen rapporterer til nav om graviditet, hvorfor må vi da dokumentere graviditet med legeattest når vi søker foreldrepenger?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Nei, NAV får ikke automatisk beskjed fra legen din om at du er gravid. NAV har ingen interesse av å vite om du er gravid eller ikke. Opplysningen blir først aktuell når du eventuelt søker om engangsstønad eller foreldrepenger:)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 NAV-dama er ikke NAV ansatt. Man sjekker ikke opp mot folkeregisteret for å finne ut om en som har søkt uføretrygd er enslig og skal ha os eller ikke. Det står nemlig i søknaden, og i NAV-dama sin pc. Om hun hadde jobbet på NAV ville hun ha visst det. Og en NAV ansatt ville aldri skrevet nav med små bokstaver da dette er det første de lærer den dagen de blir ansatt.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #14 Skrevet 10. juni 2010 Er det så jævla nøye da? De får i allefall beskjed om at du har født, for barnetrygda vil du vel ha, Hi?? Og evt barnetillegg på stønader.... NAV, NAV, NAV, NAV... Alt er dritt med nav... Blablabla.. Men PENGER skal dem ha...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #15 Skrevet 10. juni 2010 Takk for svar. Det var gode nyheter. Man er jo ikke trygg før etter tredje mnd. Ville helst ikke risikert at de skulle omgjøre mitt vedtak/ tvinge meg til å søke på nytt, for så å risikere å få SA, for så å måtte gå gjennom papirmølla og søke på nytt enda en runde. NAV kan være så tungrodde...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #16 Skrevet 10. juni 2010 Neida, du kan bare slappe av! Du trenger ikke søke før kanskje et par mnd før termin heller. Sakene blir ikke behandlet før like oppunder termin likevel. Terminbekreftelsen som legges ved skal være utstedet tidligst i uke 26. Nav vet ikke at du er gravid, og bryr seg heller ikke med det før du søker Nav får rapportert fra folkeregisteret når barnet er født. Med grunnlag i dette innvilges barnetrygden fom måneden etter barnet er født. (Men blir ikke utbetalt før etter 2 mnd, da med etterbetaling for den første måneden) Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #17 Skrevet 10. juni 2010 Nav-dama er ansatt i Nav jo. Men noen er visst ikke kjent med ironi som virkemiddel.... Nav-dama (som forøvrig staver Nav aldeles korrekt, selv om det også kan skrives med store bokstaver)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå