Gå til innhold

Vitaminer, kosttilskudd m.m


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er gravid i 11 uke og er trøtt og sliten som bare fy. Når det er sagt så er jeg IKKE flink å spise vitaminer og eller kosttilskudd. Mener selv jeg har et greit norsk kosthold, men tenkte å sjekke her inne om det er noen som har noen anbefalinger?? Jeg spiser folat, det er det eneste...bør jeg begynne med noe for å få overskudd igjen? Og er det noe man bør holde seg unna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos gynekolog når jeg var 6+6. Hun sa da at det eneste jeg skulle ta var folat. Hun mente at man ikke skulle ta noe helsekost/tilskudd i det hele tatt ihvertfall ikke de første 12 ukene.

Tror vi blir kvikkere når vi runder 12 uker, er ihvertfall det jeg håper på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å ta tran i tillegg til folat. Det finnes forresten egne tilpassede kosttilskudd for gravide, bare spør på apoteket.

Ellers -spis ekstra mye frukt og grønt, og bruk helst lettere melkeprodukter under graviditeten (lettost, lettmelk etc...).

Har du jernmangel så ta ei brødskive med leverpostei og rødbeter om dagen :) Det er det masse jern og energi i! Det fikk jeg som tips forrige gang jeg var gravid.

 

Hold deg unna upastiruserte produkter (les på pakken), stek kjøtt godt, ikke spis spekemat. Finnes flere råd for gravide på matportalen.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...