Gjest Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 jeg har nå bestemt meg for at jeg ikke skal amme. etter MYE ammestyr med de to første, så har jeg bestemt meg for å ikke engang begynne denne gangen. jeg vil kose meg med lillepia fra dag en, uten å grue meg til hver amming. noen som vet hvem jeg snakker med om dette? fastlegen, eller når jeg kommer på føden? har hørt at man kan få tabletter for å stoppe melka. er jo ikke interresert i melkespreng når jeg ikke skal amme!
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Det er lurt at du sier fra til personalet på sykehuset med en gang du ankommer. Har ikke hatt inntrykk av at fastlegene har så mye på bidra med når det gjelder akkurat dette. Pillene heter dostinox eller noe lignende og det får du på barsel etter fødsel. Jeg fikk tips om at jeg måtte ha det stramt rundt brystene, feks med sportsbh. Fikk kun noen få dager med trykkfølelse, ingen lekasje eller slikt da jeg fulgte det rådet og fikk dostinox etter å ha født ei som ikke skulle ammes:)
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 tusen takk for svar:) gruer meg litt til å si det på sykehuset da. føler at jordmødrene har liten forståelse for dette?!? fikk du noen negative reaksjoner?
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Jeg skal heller ikke amme. Fikk aldri melk med mitt første, og dagene på barselen var et mareritt! Jeg fikk ikke lov til å gi henne noe annet en litt vann, hun gikk veldig ned i vekt, og gråt hele tiden - og jeg følte meg som en skikkelig dårlig mor som ikke klarte å få dette til. Jeg ble overvåket i flere timer mens de passet på at jeg prøvde å amme. Ikke denne gangen. På siste dagen på barsel fikk jeg lov til å gi MME, og jentungen ble en helt annen baby med en gang! Har allerede gått til kjøp av flasker o.l. og har planner om å si fra da jeg kommer på sykehuset, men er veldig pysete og redd for at de kommer til å kjefte på meg.
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 I mitt tilfelle var det fordi barnet ikke levde, men jeg vet at de som har bestemt seg på forhånd og er veldig klare på at de er sikre på at det er det de vil har krav på å bli møtt med respekt for sitt valg, og støtte i forhold til det. Hold på at det er ditt valg og ikke la deg presse. Det er jo en grunn til at du har valgt det du gjør, og de som blir jordmødre vet godt at de må forholde seg til mennesker som velger anderledes enn seg selv uten at de har rett til å dømme:)
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 tusen for for svar igjen Gytha Ogg:) så leit å høre om barnet ditt:( ja, de skal vel ikke dømme, men vet at dem kan ha sine meninger likevel...men ja, valget er mitt, og hvis noen sier noe, så skal jeg vel takle det:)
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 huff. hørtes ikke noe særlig ut! ammepolitiet? var et av mine problem også, i tillegg til at det til slutt viste seg at mine barn hadde melkeinntoleranse. så ble til slutt melk på blåresept! men som Gytha Ogg skriver, så er det vårt valg, og de skal ikke dømme. så satser på at det går bra:)
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Hva med å skrive et ønskebrev til fødselen, der du forteller om valget ditt og at du ikke ønsker at dette blir tatt opp?
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 ja, det var ikke så dumt:) det tror jeg faktisk at jeg kommer til å gjøre:) tusen takk for tipset:)
konemor=) Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Hei=) jeg skal heller ikke amme pga medisiner som jeg må ha. Gjorde heller ikke dette med førstemann og jeg møtte bare forståelse på barsel dengang:) fikk automatisk tablett for å stoppe produksjonen av melk, og hadde litt spreng, men det gikk fort over, som andre her skriver: gå med stram bh=) ang det å få informert barsel om at du ikke skal amme- jeg tok det opp på helsekontoll hos jordmor, som skrev det i mitt helsekort( med store bokstaver i rødt) SKAL IKKE AMME. Så da var det ordnet! Ønsker deg lykke til! klem
Gjest frøken_førstegangsprøver Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Heihei, jeg skal heller ikke amme av personlige grunner. Har hatt samtaler med jordmor, og vi ble enige om at det beste for meg og babyen ville være mme! Hun skulle skrive det på svangerskapspapirene så det står klart og tydelig den dagen jeg skal inn på føden! Hvis du går til lege og jordmor kunne det jo kanskje vært en idè å ta det opp med en av disse. Du har jo en mer enn god nok grunn for å slippe ammestyret, så de vil nok støtte og hjelpe deg med valget ditt! Jeg har til og med fått en bok om flaskemating, og en liste over positive ting med MME, er utrolig glad for at jordmoren var så forståelsesfull! Er forresten min første graviditet, og jeg var livredd for å ikke bli forstått!
mlkg Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Jeg vil bare gi min støtte til dere som ikke skal amme. Jeg har selv ammet to gutter, og planlegger å amme denne gangen også. Men forstår godt at dette ikke passer for alle! Jeg så også at min yngste koste seg veldig med flaska da jeg gikk over fra morsmek til erstatning/velling etterhvert. Ingen av mine barn har vist at de har savnet ammingen når jeg har sluttet. Lykke til og kos dere med babyene når de kommer :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå