Mandalas Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 1.klasse skal på tur, et kjempebra initiativ. Men... De vil ha foreldre til å kjøre, og det uten at barna skal ha noe sikkerhetsutstyr med seg. Idag da jeg spurte sa læreren at vi gjerne kan ha med sete, men de ber ikke foreldre ta det med seg. Og om vi har med sete så skal de passe på det = la setet stå på en strand i fem timer. Er det bra for setet? Det gjør kanskje ingenting? Men det jeg ikke forstår er hvordan de kan få foreldre til dette! De sa til og med til meg idag at dette er fullt lovlig! Selvsagt tror uopplyste foreldre på det da. Jeg merker at jeg blir ordentlig sint, men vil jo ikke eventyre turen for alle.. Er jeg bitchymammaen om jeg sender en mail med link til trygg trafikk og sier at jeg reagerer veldig på at de går ut med at dette er fullt lovlig? De risikerer jo ikke bare barna, men også de som kjører risikerer å bli stoppet av politiet (selvom det er ganske sekundært problem). Hva ville dere gjort? Vi kan få til å kjøre barnet vårt selv, men jeg nekter å ha med andre barn uten bilsete.
Gjest irismor Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Hva er reglene for høyde og vekt i henhold til bruk av seter/sikring av barn i bil? Og hvor høye/veier en 1.klassing?
Mandalas Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2010 Barn under 135 cm og 36 kg skal ha godkjent sikkerhetsutstyr. Mitt barn er ca 120 cm og 18 kg. Han er litt liten, men de andre er jammen ikke mye større enn han. Tipper de fleste ligger rundt 23-28 kg og kanskje opp til 130 cm. Det kan ikke være mer enn knapt en eller to som er større enn grensen. http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4066
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Hadde vært helt uaktuelt for meg, både å sende ham med og å kjøre andre barn uten sete. Dvs, min får sitte på pute hvis han ikke sitter i vår bil hvor setet hans står, eller vi skal ha med et annet barn som trenger setet mer. Han går i 2. klasse, er vel nest størst i klassen og er 133,5 cm og 28 kg. Er ganske tynn da, så at noen andre veier mer enn ham tror jeg nok, men det er kun en som er høy nok til ikke å bruke pute / sete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå