Gå til innhold

De med diabetes.. Sv.diabetes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ALDRI satt meg inn i hvordan diabetes fungerer. Eller, hvordan en diabetiker må leve, og om de har noen regler de må leve etter. Og nå er det snakk om at jeg kanskje har sv.diabetes, og jeg kjenner det passer meg grådig dårlig hvis det innebærer at jeg må endre kostholdet veldig, og spesielt om jeg må spise til faste tider.

Er det noen snille sjeler som vil dele sin kunnskap om dette med meg? :-)

Skal de holde seg borte fra sukker så mye som mulig? Helst ikke innta sukker i det hele tatt?

Er det visse frukter feks de helst skal holde seg unna?

Bør de spise til faste tider?

Tuuuusen takk for svar!! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapsdiabetes, i likhet med type 2 diabetes, vil i størst mulig grad reguleres ved kostholdet. Type 1 diabetes må alltid reguleres med insulinsprøyter, og de som har dette kan derfor i praksis spise alt de vil og regulere insulindosen deretter. Noen med svangerskapsdiabetes vil også trenge insulintilførsel hvis blodsukkeret er farlig høyt og ikke lar seg kostholdsregulere.

Med svangerskapsdiabetes klarer ikke kroppen å nyttiggjøre seg karbohydrater så godt som friske gjør. Du må derfor begrense karbohydratene i kosten din. Dette vil i stor grad si sukker. Du bør også være forsiktig med f.eks. hvetemel, pasta, potet o.l., men dette vil ikke øke blodsukkeret like raskt som rent sukker. Sukkerholdig drikke øker blodsukkeret raskere enn sukkerholdig mat, du bør derfor være svært forsiktig med, eller aller helst unngå, sukkersaft, juice og sukkerbrus. Et glass eplejuice vil f.eks. få blodsukkeret ditt til å skyte i været raskt, mens om du spiser et eple vil du kanskje ikke merke så mye. Trening hjelper også på å stabilisere blodsukkeret ditt.

Generelt bør du spise normalt og sunt, ikke la det gå for lang tid mellom måltidene. Svært sukkerholdige frukter, som banan, bør du være forsiktig med. Ikke tenk så mye på at du må leve etter strenge regler eller kutte ut en hel masse. Som diabetiker skal du egentlig bare leve normalt og sunt. Ingen har godt av søtsaker hver dag uansett hvor friske de ellers er. Det er heller ikke slik at du aldri kan spise søtsaker, du kan kose deg med det innimellm du også, men du må finne ut av hvor mye du selv tåler før det går for mye utover blodsukkeret.

Hvis du har svangerskapsdiabetes vil du uansett få samtaler med ernæringsfysiolog, hvor du får hjelp til å finne ut av hva du bør og ikke bør spise. Svangerskapsdiabetes er egentlig en form for type 2 diabetes, og selv om den forsvinner etter fødselen vil over halvparten utvikle type 2 diabetes senere. Så du bør passe på kostholdet ditt ikke bare under svangerskapet, men også etterpå.

Skrevet

Sukker, hvitt mel, poteter, polert ris er ikke bra. Du bør begrense inntaket av brød, og erstatte lys pasta/ris med grov (små mengder uansett), brødet du spiser bør være grovest mulig eller ikke være med i det hele tatt. Frukt bør spises rett etter måltider, ikke alene. Laktosefri melk er ok.

Grønnsaker er bra, rent kjøtt er bra og egg er bra. Fiberrik knekkebrød er bra. Sukkererstatninger er fint til kaffe eller te (eller hjemmelaget godteri!). Når du spiser lite karbohydrater kan du trygt spise mer fett, så fløte, bacon osv er ok.

Det finnes masse bra oppskrifter på lavkarbo.no som passer for deg nå.

Skrevet

Hvordan er det med såkalt sukkerfri sjokolade, som er søtnet med naturlige søtningsstoffer (maltitol?). Er det ok?

Skrevet

det er fortsatt mye kalorier i sukkerfri sjokkis og du blir tjukk av det. Og dårlig i magen;-)

Skrevet

sjekk karbohydrater på matvarene du vil spise. Du vil bli overrasket over det du trodde var ok, kanskje ikke er det likevel.

Eks. pasta - fullkornspasta, som jeg trodde var sunnere.... er det mer karbo i, enn "vanlig" sopps pasta pr. 100 g.

Fullkornsris er det også mer karbo i, enn jasminris...

Les og lær :-)

Og mål blodsukkeret ditt, så finner du ut hva DU kan spise.

Spør også en dia.sykepleier eller lege på sykehuset du tilhører. De forteller gjerne.

Lykke til !!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...