Snuppa<3 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Hei! Først og fremst hei til alle her, har nettopp flyttet over fra 2. tri, som har gått siiinnsykt fort!!! :0) Jeg lurer litt på dette med testing av antistoffer i blodet når man er rhesus neg. Jordmor ga beskjed om at dette skulle gjøres i uke 28 og 32. (Før var det 8 og 4 uker før fødsel, men nylig endret). Jeg bestilte da time til kontroll hos legen for å gjøre dette, og ellers alt det andre. Så kommer jeg da inn til legen (som tydelig er sommervikar for min lege), og han spør hva han kan hjelpe meg med i dag da. Svangerskapskontroll sier jeg, og testing av antistoffer. Jaha, sier legen. Hm. Kikker litt i papirer osv. Det er da strengt tatt ikke nødvendig. Så sier jeg bare at etter som jeg har forstått, skal dette gjøres rutinemessig i uke 28 og 32, og viser han der jordmor spesifikt har merket av de ukene i svangerskapspapirene mine. Så sier han: ja, det er jo strengt tatt ikke nødvendig, men vi kan jo gjøre det.... Jeg tenker what? Er dette noe måte å ta vare på pasientene? Eller er det kanskje ikke så viktig likevel? Hvorfor skal dette gjøres, hvis det ikke er så viktig? Eh, ble litt motløs bare, hvis dette skal gjøres rutinemessig for alle rhesus neg. burde man få automatisk innkallelse, er jo sikkert ikke alle som vet om at dette skal gjøres engang. Eller er det ikke så viktig liksom? Synes uansett han var utidig.......
SpongeBob Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er tredjegangs nå og husker ikke helt testingen i de to forrige svangerskapene, men denne gangen har jeg nå blitt testet i uke 28, 32 og 36! Bedre føre var sier nå jeg, dustete vikarlege;-)
Gjest Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Det er fortsatt viktig. Husk at mange leger har alt for lite med gravide å gjøre, slik at når de blir bedt om noe som har med det å gjøre så vet de ikke, antar at ting er slik de var for 20 år siden og forholder seg kun til det de alt vet som om jordmor ikke er mer ekspert på området:) Er veldig glad jeg har en lege som selv har sagt det, og som sjekker opp, ringer jordmor om nødvendig og viser at han tar alle pasientene sine seriøst...
Snuppa<3 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2010 Ja, sant det Gytha Ogg! Måtte le litt da...haha, han visste ikke opp ned på doppleren engang, hehehe Har kanskje ikke hatt så mange gravide pasienter denne karen
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Det ER strengt tatt nødvendig..tror jeg ville ha funnet litt stoff om dette, evnt.noen andre som kunne bekrefte viktigheten av dette, for så å rub it in his FACE... åh, ER så lei av udugelige leger....her i byen er både vi og legene godt bortskjemt av jordmor, som desverre nå er sykmeldt pga.svangerskapsforgiftning selv, og da er vi helt fortapt..er det mulig..
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Det er HELT nødvendig og det er veldig rart at du selv må passe på dette?! Hvis du har gått til jordmor burde hun ha satt opp time til deg i den uka du skal ta blodprøve ( Jeg har tatt dem i uke 32 og 36 - er i 39 nå) eller hvis du går til svangerskapsoppfølging hos legen burde han ha gjort det. En lege som ikke mener det er nødvendig vet ikke hva han snakker om. Meningen er jo å sjekke om du danner antistoffer mot barnet. Gjør du det, kan barnet få dårlig immunforsvar og bli blodfattig, faktisk i verste fall dø i livmoren. http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rhesus-testing-i-svangerskapet-2668.html Jeg ble helt sjokkert over en lege som ikke mente det var nødvendig å sjekke!!!!! Jeg hadde ikke villet gått til denne legen på svangerskapskontroll lenger. Bytt til jordmor.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg skal ta blodprøver for å teste om jeg danner antistoffer når jeg er 32 fullgåtte uker, og 36. Førstemann jeg fødte var rhesus positiv (jeg neg og far er pos) så da fikk jeg en sprøyte i skinka, men det kan vel skje selvom. Lykke til!
SpongeBob Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Hvis du som rh neg får et positivt barn skal du ha sprøyta uansett, for det kan skje blodkontaminering ved fødsel som så kan påvirke evt senere barn - samme om du har en SA eller lignende. Så de sjekket blodtypen på mine to ved fødsel, med nummer én slapp jeg sprøyte siden han også er negativ, men nummer to er positiv så da fikk jeg. Null antistoffer så langt, da, heldigvis - det er bra de passer på dette!
Maya:-) Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Jupp det er viktig som alle andre sier. Jeg fikk en positiv datter for ca. 1,5 år siden og fikk sprøyte, men den funket ikke så jeg har dannet antistoffer denne gangen og er nå i uke 29. Jeg har tatt blodprøver annen hver uke siden uke 11-12 for å sjekke om verdiene stiger eller holder seg stabile, skal fortsette med det helt til babyen kommer. Siden verdiene har dobblet seg (er vist ikke veldig farlig før de har firedoblet seg) sjekker de også baby med ultralyd. De sjekker blodgjennomstrømning i hjernen, størrelsen på milten og noe andre greier så dette tar de veldig alvorlig. Sist jeg var gravid da det ikke var noe immunisering på gang og den første blodprøven var helt fint, sto det på resultatet fra laben der blodet ble analysert hvilke uker jeg skulle ha nye prøver. Det er ikke noe tvil om at dette skal gjøres. Jeg har ikke innvolvert fastlegen i dette svangerskapet i det hele tatt, nettopp fordi jeg ikke føler at allmenlegene har nok fokus på graviditet og bare tenker på å få pasientene raskest mulig ut igjen for å holde det stramme skjemaet sitt. Det er selvfølgelig forskjeller fra lege til lege, er klar over det ;-)
Snuppa<3 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2010 Takk for mange svar =) Må nok gå til fastlege, da jordmor i min kommune ikke har mulighet til å ta disse prøvene. Så må nok bare ta ansvar selv der gitt!! =)
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Evt hadde jeg bedt om å få komme til sykehuset for ekstra sjekker siden legen tydeligvis ikke vet helt hva han driver med.
Mammahjertet <3 Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Dette var tydeligvis en liten viktigper av en lege. For det er veldig viktig å teste seg for antistoffer hvis en er rhesus negativ. Legen min visste tydeligvis ikke om det at en nå skal sjekkes i uke 28 og 32. Jeg ble første gang sjekket for noen dager siden. Har akkurat rundet 33 uker i dag. Spent på resultatet selv om jeg regner med prøven ikke viser noe muffens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå