Jojo x3 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Ja,d et er greit at de har sin egen vilje og at de vet hva de vil, men det får da være grenser. En assistent i barnehagen sa til min kjære mann en dag at ; jaja dere kan glede dere til hun blir tenåring..... Hun er så sta og bestemt at det er på nippet til å gå helt i stå for meg av og til, tålmodighet har jeg masse av,men den blir testet så til de grader for tiden. Hun nekter bl a å kle på seg om morgenen og trekker ut tiden at det er såvidt vi rekker jobb. Hun vil sitte i pysj og se barne tv, men det går ikke. Jeg prøver å gi henne valg, men funker ikke. Og har hun bestemt at mamma skal hjelpe henne nytter det ingenting for pappa stakkar. Hva gjør vi? Hva kan vi gjøre om morgenen for at det skal bli en bedre start? Stå opp tidligere slik at vi har bedre tid (har ikke vært et problem før med tiden)?
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har ikke noen veldig gode råd. Men vil ikke tro at det blir veldig masse bedre om dere står opp tidligere. Kanskje litt en liten stund. Men vil hun hale ut tiden så gjør hun det. Det er nok lurt med faste rutiner selv om hun noen ganger slår seg vrang. Mine er også vanvittig rampete, som du vet. Men jeg vet at bf har slitt mer, og han har ikke klare regler og grenser. Det er tydelig at det hjelper. Når jeg leser her inne ser jeg at jeg har mange problem som dere ikke har, og at dere (ikke bare du hehe) har mange problemer som jeg ikke har.
ormeynglet Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Hos oss går alle inn på badet først og kler på seg. Alle klærne er lagt i hver sine skuffer kvelden før. De to største kler på seg selv og jeg kler på stortrassern på 1.5. Ingen får gå opp på stua/kjøkkenet før det er gjort og tv kommer aldri på om morran. Pappa smører matpakker i mellomtiden, så de er vant med at det er jeg som er på badet med dem. Han tar også minstemor som er hjemme enda med seg opp så det blir mindre folksomt på badet;) Etter at vi innførte dette så har det gått så mye greiere. Mulig du allerede gjør dette men det har iallefall funket for oss. Og hun på vel 1.5 er sterk som en bjørn og sta som en okse, så jeg vet hva du sliter med:)
Jojo x3 Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2010 Kanskje jeg skulle innføre at alle går på badet samtidig. Det er verd å prøve! Ellers legger jeg alltid klærne klar på badet kvelden før for å lette morgenrutinene.
Två små trollungar Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Høres kjent ut det der, ja... Har en jente på 3,5 som har vart i den aldern til og fra de siste 2 åren! Nå er jeg i permisjon pga at hun har fått en lillesøster, men når jeg jobbet måtte vi stå opp MINST 2 timer før vi skulle være i bhg (dvs 5.30 når hadde tidligvakt...), og da spiste hun likevel frokost i bhg! Lurt med faste rutiner, teste alle på badet samtidig og forberede så mye som mulig dagen før. Hvis ikke det fungerer, så kanskje noen form for belønningssystem, med klistremarker/kryss, for å utføre de tingen som tar langt tid kjappt, og en litt større premie etter f eks 5 eller 10 klistremarker?! Kommer jo ann på alder og interesse hos barnet om det funker eller ikke... Lykke til!
Gjest sug lut Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 Da kler du på med makt. Du kan da ikke la ungen styre dagen din.
metaMORfose Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Jeg er ganske sikker på at valg er den rette veien å gå. Men ikke gi henne flere valg, det vil gi henne flere arenaer å ta ut trasset sitt på. Legg frem klær om kvelden, og kjør hardt på at klær skal på etter toalettbesøk og før man går til frokost. Tv på morgenen er helt unødvendig, så det ville jeg latt være. Hvis hun lager bråk, så får hun ikke velge hvem som skal hjelpe henne. Så enklet. Det vil hun forstå ganske kjapt. Det viktigste er at dere bestemmer dere for hvordan dere vil ha det - og gjennomfører!!!! Ikke lag unnskyldninger. Innen en uke vil dere ha en ny unge som er hyggelig å være sammen med, men dere må tørre å ta konfliktene. Og man trenger ikke å være sint selv om man er bestemt. Dere kan jo avtale at dersom hun er grei alle morgener, så kan dere feks dra og svømme på lørdag, eller ha et kafebesøk alle sammen. Gjøre noe hyggelig. Lykke til!
Jojo x3 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2010 Klærne blir lagt fram hver kveld (har vi alltid gjort), men nå tar vi begge ungene ut på badet med en gang de våkner og ikke bare minsten. Det fungerer greit for eldste, håper det går bedre for minstemann etterhvert.... Det må være kortsiktige belønninger hvis jeg skal prøve det da hun er så liten at en uke er for lenge. Jeg er bestemt og gjennomfører, men det tar likevel veldig lang tid. Men får bare fortsette.... Takk for råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå