Gå til innhold

Forvirring med utregning av svangerskapsuke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg igjen totalt forvirret med utregning av svangerskapsuke. Jeg som trodde jeg hadde fått taket på det!

 

Er i dag 11+6. Da har jeg tenkt at jeg er i 11. svangerskapsuke, som jeg syntes virket som det eneste logiske. Men nå som jeg har lagt til info om termin osv her på siden så står det opplyst om at jeg nå er i svangerskapsuke 12, og at jeg da i morgen blir i svangerskapsuke 13 (med utregning 12+0). På f.eks. babyverden står det "gravid 11 uker", som jeg da tolker som 11. svangerskapsuke.

 

Får det ikke til å stemme at man sier svangerskapsuke 12 når man er 11+noe. Det betyr vel da at man ved første dag av siste menstruasjon allerede var i 2. svangerskapsuke, og at når man har uteblitt mens allerede var i 5. svangerskapsuke? Og står jo at fosteret er to uker yngre, dvs i uke 12 er fosteret 10 uker, men da må jo fosteret være i 9 uker hvis man skal tenke at man er en uke "i forskudd"? I så fall har jeg fulgt med på utvikling fra uke til uke, 1 uke på etterskudd, hele veien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Ja, det er forvirrende :-)

 

Når du er 11+6 betyr det at du er 11 fullgåtte uker, og du er i din 12. svangerskapsuke. Dvs at du har begynt på uke nr. 12, men den er ikke ferdig ennå.

 

På babyverden bruker de fullgåtte uker, mens her på bim bruker de påbegynt uke. Det som da er "gravid 11 uker" på babyverden er akkurat det samme som 12. svangerskapsuke på bim, og betyr at du er 11+x.

 

Du finner den samme problematikken andre steder i livet, f.eks det 12. århundre er det samme som 1100-tallet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trøste deg med at du ikke er alene. :) Jeg har vært (og er fortsatt litt) forvirret av både utregning av hvor langt jeg er på vei, og også litt dette med svangerskapsuker og de forskjellige uke for uke-oversiktene på nett.

 

Mitt råd er å ikke henge deg opp i hvilken svangerskapsuke du er i, men heller bare ta utgangspunkt i hvor mange uker+dager du er på vei (og hvis du vet at er du 11+noe på vei, så vet du også at du har påbegynt din 12 svangerskapsuke). Det er jo som de skriver her, at dette er en tenkemåte som man finner igjen andre steder i dagliglivet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk folkens, kjekt å få litt oppklaringer :) Flott å kunne ha et forum å spørre om alt mulig, og at folk faktisk gidder å svare, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...