Gå til innhold

Hva gir dere barna deres å spise? uansett alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er matlei og en smule frustrert fordi mine barn er kresne og foretrekker helst det som er usunt : ketshup, smør, syltetøy, honnikorn osv.

Som frokost varieres det mellom brød, havregrøt, knekkebrød, honnikorn/cornflakes og pannekaker en gang innimellom. Her vi bor spiser vi som regel varm lunsj : det kan være alt fra spagetti med pesto/kjøttdeig/carbonara, fiskepinner/fiskenuggets/kokt hvit eller rød fisk m/potetmos/kokte poteter/ris og grønnsaker til, kylling i ulike varianter m/ris/pasta/potet/brød og grønnsaker, pannekaker, supper, risgrøt, havregrøt, pølser, kjøttboller osv. Mellommåltidene kan være oppskåret frukt, rå grønnsaker, en croissant/pain au chocolat, litt kjeks, en drikke yoghurt, et knekkebrød, en skive brød osv. Kvelds er enten varm mat (som er vanlig her) Jeg prøver å lage det jeg har lyst på, men som jeg vet barna liker. Men så liker de jo forskjellige ting... Jeg har planer om å lage ukeplan, men lurer veldig på hva dere gir deres barn å spise løpet av dagen??

Takker og bukker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frokost: Havregrøt, brødskive, knekkebrød eller havregryn med melk/youghurt. En favoritt er ristet brød med litt smør og skiver av banan. Ristet skive med eple er også godt. Ostesmørbrød like så, og fireåringen vår elsker egg, både stekt, kokt og eggerøre.

Lunch: Smøremåltid i barnehagen.

Middag: Kokt fisk med poteter og grønsaker,

fiskepinner (gjerne hjemmelagde) med potetmos (også gjerne hjemmelagd),

kjøttsuppe,

laksewrap,

chikken tandoorri med hjemmebakt nan, ris og salat

taco

pizza

fiskeburger

fiskekake

fiskesuppe

scampi

hjemmelagde kyllingnuggets i wrap med salat

kylling, ris og salat

tomatsuppe med kjøttboller, makaroni, egg og loff

pølse og pasta/potetmos

Spaghetti og hjemmelagde kjøttkaker og tomatsaus

kjøttkake, brunsaus, grønsaker

stekt laks med smørdampede rotgrønsaker, ris og hollandaisesaus

ovnsbakt torsk med rotgrønsaker og masse hvitløk

++++

Kveldsmat: samme som frokost, aaaaav og til vaffler ;)

Jeg synes ikke deres kosthold høres så ille ut, jeg. Ville kanskje ha droppet kjeksene og pain au choccolat, men resten så da særdeles bra ut! :)

Skrevet

drøyt 2 år-

brød til frokost - hun får velge pålegg. Har vi rød fisk vil hun helst ha det, men ellers går det mye i leverpostei. Hun vil også av og til ha syltetøy og brunost (lært av faren)

Får juice og biolamelk til brødmåltidene

Yoghurt (biola) en gang daglig (til mellommåltid eller brødmåltid)

Har hun stått opp tidlig, blir det grøt ca 9. Det samme til kvelds (18 mnd grøt)

Middag: Hva vi har - storfekjøtt er ikke så lett for henne enda. Men kylling, pasta, suppe (det er en av favorittene), forskjellige typer fisk (alt fra laks til kapteinens osv ) pølser, pannekaker, pizza.... egentlig ikke så mye hun ikke vil ha, men fiskeboller, det får jeg ikke i henne - hun synes det smaker for lite tror jeg. Reker er heller ikke en stor favoritt

Frukt noen ganger i løpet av dagen, enten som mellommåltid eller som dessert.

Hun er veldig glad i mais og ananas. Har vi noe vi vet hun ikke spiser så mye av, passer vi på å ha det ved siden av.

Alle former for saus er veldig godt.

Skrevet

Glemte å si at vi bruker litt grove kjeks innimellom som mellommåltid og at vi også lar henne få en osteskive, litt leverpostei e.l. i tillegg til brødmaten. Det er jo strengt tatt mer variert næring i det.

Har sikkert glemt en del pålegg.....

Skrevet

Har fire barn (9år, 6år, 3år og minste 16 mnd gamle) og de spiser som regel det samme..

Frokost: fra to til fire skiver hver med vanlig pålegg, de får en skive med søtt pålegg som syltetøy etter å ha spist en skive med sunt pålegg.

Lunsj: skiver med vanlig pålegg (ost, skinke, servelat, salami, leverpostei osv), pluss en yoghurt.

Middag: Vanlig norsk mat som kjøttkaker, stekt eller kokt fisk, lasagne, spagetti og kjøttdeig, karbonader, koteletter, kyllingfilet osv. Alltid salat eller grønnsaker, pluss poteter, ris eller pasta.

Kvaldsmat: Frokostblanding, gjerne med bananskiver og rosiner oppi. Går mye i havreputer, cheerios o.l.

De er glad i frukt og spiser stort sett det som mellommåltider.

Som variasjon til brød kan de spise knekkebrød eller lompe med pålegg inni. De er også veldig glad i skiver med fiskepudding, fiskekaker osv som pålegg på brød.

Skrevet

Frokost: cultura, havregryn, litt rosiner, solsikkekjerner og opphakka mandler. Juice eller vann ved siden av. Tørkede aprikoser også ja. sammen med tranen sin.

Lunsj: smøremat med skiver + pålegg + frukt i bhg.

Mellommåltid i bhg: frukt

Mellommåltid etter bhg: fullkornskavring, grovt knekkebrød, banan, epler eller en naturell yoghurt.

Middag: det vi har... he he. Spiser middag ca kl.18. Ikke alltid han vil ha kvelds etterpå (og derfor han får litt mat rett etter bhg også).

Kvelds: yoghurt, brødskive, hjemmelaget smoothie, frukt, knekkebrød, muslirundstykker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...