ellen-propellen Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Vi kjøpte i fjor hus med ferdig opparbeidet hage. Den var veldig fin,men skal vedlikeholdes i år. Og jeg tror noe allerede hater meg:-( Hva skal jeg gjøre med det krypgrønne vintergrønne som begynner å bli brunt? Klippe bort det brune? Rhordendron- får den nye knopper og blader om jeg klipper den? Kan jeg klippe bort det Kongvinter tok livet av? Finnes det noe med blomster som kan plantes i ett bed som har snev av morgensol? Om noen av dere hagedamer skal til det blide sørland (arendal) i sommer- så vanker det både rabarbra graud (grøt) og jåbæ med fløde (jordbær med fløte) som belønning til hagelivreddere:-) Alt untatt fløten er fra egen hage:-D
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Røsk opp alt du ikke synes funker og lag ditt eget. Andres hager er ikke noe stas å ta over. Men å lage sin egen er moro.
prekæs Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Bare delvis enig. Trær tenker man seg nøye om før man fjerner. Hilsen engang så nybakt hageeier med mann som var nybakt eier av motorsag:S
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Nja, bare delvis enig. Dersom det er store trær ta dem ned og plant nye. Joda, men om du ikke liker treet, så fjern det. Vi har fjernet hauger av ting som var her. Og vi er veldig fornøyd med det.
ellen-propellen Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2010 Vel,i år skal vi se hva som bor i hagen vår.Den er veldig pen,og tidligere eier har vært kjempeflink til å blande planter- så når det ene slutter å blomstre begynner neste. De plantene som er syke er jo selvfølgelig noen jeg vil ha der de er:-( Til neste år skal noe skal kastes,noe blir omplassert,noe donert bort og vi skal ha noe nytt.Men har 2 mål tomt så det er for mye å røske bort alt. prekæs, syns synd på deg.Menn med sin første motorsag følger så mye bry med seg:-S Trøst deg med at det blir bedre,hehe På sikt lærer de å bruke motorsaga på de vi forteller dem de skal;-)
prekæs Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Hehe. Jeg bytta likegodt ut gubben i en ny....uten motorsag:)
Gjest sug lut Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 De som bare får morgensol må være nøysomme. Hvis du er sånn fancy som liker grønt bladverk kan du plante hosta, som har kule blader men ikke blomster. Ellers kan du kjøpe Flittig Lise, som ikke trenger sol (mine får ALDRI sol) og er pene, men det er bare sommerblomster, de kan være enkle blomster elller fylte, og er vakkert rosa og hvite. På morrasoltrappa mi vokser stemor, de ser heller ikke ut til å mistrives. Men både stemor og Lise er altså sånne som dør hvert år. På den annen side er det deilig å dra på hagesenter for å feire våren, og de er dødsbillige i innkjøp.
ellen-propellen Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2010 Takk for tipsene sug lut. Kan du noe om krypende vintergrønt og rhoderdendron og? Det vintergrønne har fått endel brune greiner, skal jeg klippe dem bort? Kan rhoderdendron klippes,eller vil det ikke komme nye blader og knopper på den da? På forhånd takk:)
Gjest sug lut Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Hvis du mener krypende vintergrønt i eføy-form så vet jeg bare at det døde her hos meg - og det var jeg egt glad for. Men du kan garantert klippe bort det som er brunt. Jeg kan ikke noe med rhodo (får litt grøsninger av den) men sakser fra hageside: "Rhododendron tåler godt beskjæring, så hvis den er stygg, er det bare å klippe. Den liker sur jord, så for mye kalk gjør at den mistrives. Hvis du har tilgang på gressklipp, kan du legge det under den i løpet av sommeren. Det gir både gjødsel og forsurer jorda litt. Du kan også kjøpe en sekk med rhododendronjord, evt noen bøtter med sur skogsjord med furunåler og prøve om du får rotet noe ned rundt planten. Vær forsiktig - røttene ligger grunt. Rhododendron liker også porøs jord og ganske mye skygge. Hvis den står dårlig plassert, kunne dere kanskje ha gravd et nytt hull til den og fylt med sur jord og flyttet planten. Da er det i hverfall viktig med nedklipping, slik at greinmassen ikke blir for stor for rota. Husk god vanning til den får etablert seg." Beskjæring bør du nok gjøre tidlig på våren, ikke nå, vil jeg tro.
Gjest irismor Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Klipp bort det brune :-) brunt blir aldri grønt igjen. Rhododendron tåler en klipp men du behøver ikke å klippe den helt ned. Stuss den slik du synes :-) Blir den for stor er det ikke pent. Og styr og stell som du ønsker i din hage. :-) Og skulle du trenge en mann med motorsag så kan du låne min ;-) Han er pent trent opp og skjærer ikke opp ting han ikke får lov. Eneste er at trær som skygger for solen ja de får en kjapp nedgang.
ellen-propellen Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2010 Tusen takk for hjelp:) Irismor: Mannen har motorsag og er flink til å bruke den der han får lov. Vi må nok leie en proff motorsagmann for vi har bla ei lerk på 10 meter som skal ned,og den er litt skjev osv.Vanskelig å plassere. Jeg prøver å tvinge igjenom at vi også skal fjerne 2 grantrær ved innkjørslen på en 6-7 meter. De er blitt brune og "flisete" nederst,og de er for nær huset til å være pene nå som de er så store. Men i familien her er det jeg som er motorsag eksperten.Jeg har faktisk eksamen i å felle ett tre! Fikk en 4:-) Så noe saga skal files,kjedet skal byttes osv så må jeg lære han.Samme med felleskår ol. Ellers har vi masse små prydtrær,ingen ide om hva de heter,men de blir her siden de er pene:-)
Gjest irismor Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 Hvis du synes trærene står for vanskelig til eller er veldig høye så ta kontakt med brannvesenet. De fjernet en enormt stor bjørk med masse forgreninger hos min tante. Hun betalte vel rundt 2500.- for det. De tok de som en treningsøkt og pengene gikk til klubbkassa (mat og treningsutstyr). De tok også med seg alt av rusk og rask. Men dette var for noen år siden. Prydtrærne tar du bilde av og tar med deg til gartneriet og så forteller de deg hva det er og hvordan du kan stelle de best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå