Gå til innhold

Kan jeg spise Ibux??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger hjemme med influensalignende symptomer, og ibux er det eneste jeg har i huset... Går det bra å ta et par stk, eller bør jeg virkelig la være? 12 uker på vei :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står at Ibux er noe av de smertestillende man skal unngå når man er gravid. Husker ikke hvor infoen stod, men fikk den i forbindese med hva jeg kunne ta og ikke mot migrene i svangerskapet. Men det min lege snakket om var i forhold til å ta det ofte. Ring legevakten å spør der.

Skrevet

Kort og greit; NEI! ;)

Det blir sagt utrolig mye forskjellig, men jeg har spurt både lege, jordmor og på føden og det er enstemmig nei fra alle kanter. Ibux kan nærmest fungere som prevensjonsmiddel om man ikke er gravid, så da jeg syns jeg nesten det sier seg selv at man ikke bør ta det når man er gravid :)

Skrevet

Må bare kommentere en ting til. Om det er noen medisiner eller lignende du vil dobbeltsjekke før du tar dem - ring fastlege eller føden istedet. Det er altfor mange på legevakta som absolutt ikke har peiling når det kommer til graviditet. Også en beskjed fra legen min :)

Skrevet

Okei, det står i vedlegget at man skal kontakte lege før bruk, så jeg ringte jo legevakten da, men det var jo nytteløst... Type; "Du bør jo ikke ta noen ting i hele tatt, men du bestemmer jo selv hvis du syns du må" Takk for det liksom... Får prøve å holde ut til kjærest kommer med paracet til meg...

Skrevet

Dette står i felleskatalogen om bruk av ibux i graviditet:

Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet.

Hadde da ikke tatt det

Skrevet

Ok, tusen takk! Da står jeg over, og prøver å komme meg gjennom til jeg har paracet i huset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...