Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd alt. sønnen min er forresten 10 mnd. Har prøvd å leke og synge, han ler men nekter og åpne munnen. Har prøvd at han skal holde tannbørsten selv, men han som alltid putter alt i munnen, putter selvfølgelig ikke børste i munnen! Har prøvd med tvang, men jeg får helt vondt av han som hylgriner helt hysterisk, så jeg er redd han skal få varige traumer og frykt mot tannpuss. Hva gjør jeg??? Har lest litt på nettet. Noen er helt imot tvang og mener at det går lettere etter hvert. Det skal mye til å få hull i tennene på så små.Han fikk sin første tann når han var 5-6 mnd, det er 4 mnd siden og vi har ennå ikke fått pusset tennene hans. Nå har han tre. Andre mener at når det gjelder tannpuss er det så viktig at da er det kun tvang som gjelder. Og at de ikke får traumer av det;)

Hva mener dere? Og hva gjør dere?? Jeg føler at tennene hans råtner snart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du aldri fått tannbørsten inn i munnen på ham og han har hatt tenneer i flere mnd, så hadde jeg tatt kontakt med helsestasjonen. De kan henvise videre til tannpleier som kan hjelpe deg.

Skrevet

Elektrisk tannbørste?

Kan han bare få lov til å ha tannbørsten en stund, og se om han blir venn med den? Sånn type leke med en stund.. Kanskje litt lite pedagogisk, men kunne du prøve å tatt noe søtt på tannbørsten for å bare komme over kneika? Eller ha tannkrem på fingeren? Eller på smokken for å venne han til smaken? Hva med å pusse tennene sammen?

Ja, det var noen forslag fra meg.. :o)

Skrevet

Jeg hadde brukt makt og tvang. En holder og en pusser. Kommer til å bli hyl og skrik så klart, men å pusse tenner er ikke et valg babyer har, det er mor og far som bestemmer det. Til slutt vil han skjønne det :-)

Lykke til..

Skrevet

Ja, dette var kjent.

Jeg har vært der hvor du er. For ca. et år siden leste jeg her inne om hva som faktisk er alternativet.

Hull i tennene og borring hos tannlegen. Da klarte jeg å hente frem motivasjonen og tvang ble brukt, til store protester fra den lille. Ja, også var det pappaen da, som syntes synd i den ildrøde hylende lille jenten.

Han sa ikke så mye når jeg fortalte at det er bedre enn hull i tennene..

Det tok vel en uke, tror jeg, så begynte hun å godta tannpussen. Det hender fremdeles at hun protesterer, men vi er konsekvent og bestemt med tannpussen så det gir seg fort.

Tvang må til

Skrevet

Vi hadde samme problemet her, og etter mye ramaskrik, tvang og enda mer tannbørsteskrekk spurte jeg helsesøster. Hun sa jeg skulle gi henne fluor i en periode i stedet og la tannbørsten hvile. Vi knuste en fluortablett med banansmak, ga henne det på skje med noen dråper vann og da spiste hun gladelig. Smulene ble liggende i munnen en stund, så jeg følte i hvertfall at det hjalp litt ;o)

Etter noen uker med det begynte vi med tannbørste igjen, forsiktig, og nå pusser hun gladelig tennene hver dag (dvs., VI pusser tennene hennes;o).

Skrevet

Vi pussa med makt til snuppa var nesten 3 år - da ble det plutselig greit å jage kariuser og baktuser. Spurte tannpleier og tannlege flere ganger, men rådet var bare å holde fast og pusse så godt som mulig.

Lykke til - blir sikkert bedre etterhevert :-)

Skrevet

Virker nesten som om det er typisk rundt den alderen og protestere på tannpuss ;)

hadde det samme her også, men jeg fikk tannbørsten litt inn sånn at jeg fikk gnidd litt. Men da jeg oppdaget gult belegg opp mot tannkjøttet, så måtte det tvang til her også... Tok en liten stund, men nå går det greit å pusse (13 mnd nå). Sliter litt med at han ikke vil gape så høyt og heller sutte av tannkremen, men jeg får iallefall pusset.

Så det spørs nok om du bare MÅ tvinge ham til dette altså...

Og la han leke med tannbørsten etter at du har pusset ;)

Lykke til!

Skrevet

Takk for mange gode råd:) Får prøve tvang i morra da...selv om det byr meg litt i mot. Men jeg vil jo ikke at han skal miste tennene i en alder av to år;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...