Gå til innhold

Når man skal slutte å amme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutter å amme i disse dager, har nå ikke ammet siden tidlig mandags morgen. Men, i dag har brystene, spesielt det ene, vært så himla ømt og sprengt.

Skjønner jo selvsagt at det er naturlig, men er dere enige med meg at jeg bare skal prøve å overse det, og så går det over av seg selv?

Hvis jeg pumper/melker ut så vil jo det bare produseres mer? Og det vil jeg jo selvsagt ikke ;-)

Men, hvor lenge tar det før sprengen er over? Er jo skikkelig ubehagelig, får jo flashback til den første tiden jo ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lurt å slutte veldig brått. Det går fint å amme hver annen dag f.eks. Amme etter at nurket har spist annen mat, så er barnet lite sultent, men nok til at det minker spreng.

Skrevet

Vel, før jeg sluttet så ammet jeg bare 1-2 ganger i døgnet, så føler ikke jeg slutter så veldig brått. Han virker heller ikke til å savne puppen, så da syns jeg det er greit å bare slutte jeg.

Skrevet

Å amme litt annenhver dag- bare en liten god-natt-tår, gjorde jeg på slutten. Funka veldig greit.

Fikk råd om å håndmelke akkurat nok til å lette på trykket hvis det ble for ille, det opprettholder ikke produksjonen på samme måte som pumping.

Jeg slurvet litt og lot være å amme på noen dager da barnet var 19 mnd (ammet bare på kvelden), og fikk brystbetennelse! Så lett på trykket du ;-)

Skrevet

Det lureste er å håndpumpe ut det verste sprenget, da slipper du å ha vondt og det stimulerer ikke til mer produksjon. Hvis du ikke klarer å håndpumpe (jeg klarer det kun når jeg har ekstremt spreng og da tar det veeeeldig lang tid å få ut noe som helst), så kan du bruke pumpe og pumpe til det ikke er spreng, men pass på å ikke pumpe for mye, da har du samme problemet fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...