Ophelia & Jr. Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er vokst opp med myten om at gravide ikke skal fly, men etter at jeg var gravid første gang har jeg fått med meg at dette altså er en myte. MEN jeg kjenner to som har abortert rett etter flytur. Så da er jeg litt skeptisk likevel. Prøver å bli gravid nå (ICSI) og må ut å reise (mellom-Europa) i jobbsammenheng på sensommeren/høsten. Vurderer å betille meg en togbillett for å være på den sikre siden. Hysterisk? Muligens, men når jeg ikke kan bli gravid på naturmåten, vil jeg nødig ta unødvendige sjanser. Hva mener du? Er dette en helt ubegrunnet frykt?
~sjiraff~ Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Har aldri hørt at det skal være farlig å fly om man er gravid. Hva sier legen din?
Gjest Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Jeg tror frykten din er helt ubegrunnet. Jeg opplevde selv en abort i uke 18 noen uker etter etter en jobbreise med fly, jeg hadde vært i et langt mer eksotisk land enn mellom-Europa. Jeg skal innrømme at jeg var svært engstelig for at det kunne være forårsaket av at jeg reiste til det landet, Listeria f.eks - selv om det var lite som skulle tilsi det - jeg bodde på gode hoteller, passet på hva jeg spiste og var stort sett i møterom. Men det viste seg å være helt ubegrunnet - det var en sjelden genetisk sykdom som rammer helt tilfeldig. Etter på hadde jeg et vellykket svangerskap. I det vellykkede svangerskapet jobbet jeg veldig mye med å tenke positivt - å fokusere på den store sjansen for at det skulle gå bra. Det hjalp meg veldig. Du må velge det som føles rett for deg, men jeg anbefaler deg å prøve å tenke så positivt som mulig.
Glajenta ♥ Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er ganske sikker på at frykten din er helt ubegrunnet. Har du hørt med legen din? Kanskje det er gjort noe forskning på området? Jeg flydde mange ganger mens jeg gravid, både tidlig i svangerskapet (uke 7 og 9), og senere, helt frem til uke 36. Ikke noe problem. Men hvis du blir gravid, og du bestemmer deg for å fly: bruk støttestrømper. Det anbefales til gravide pga. økt risiko for blodpropp. Lykke til!
sologsommer Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Her har vi en ICSI baby, har vært med på 2 t/r flyturer i magen, alt gikk fint :-) Lykke til
lille sprelle Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Støttestrømper er et must. Du har jo sikkert også gått gjennom en haug med blodprøver og tester - sjekk med legen din om du bør ta fragmin forebyggende om det er en lengre tur du skal fly. (mot blodpropp) Har aldri hørt noe om at noe annet skulle være risikabelt ifht å fly. Jeg mistet selv etter flytur da jeg var gravid, men det hadde visst ikke noe med saken å gjøre. Prøv å få beveget deg litt på flyet.
pocoyo Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 Jeg flyr mye i min jobb. Har to barn og de har fått med seg ca 30 tur-retur flyreiser i Norge og Europa hver før de ble født. jeg slutte å reise da jeg var i uke 36 med gutten og uke 34 med jenta. Da begynte jeg å bli sliten av de mange reisene. Dersom du har tendens til å hovne i beina, er det viktig med støttestrømper og prøve å bevege beina i løpet av turen. det er smart å legge seg med beina høyt når man kommer på hotellrommet. Hevelsen går fortere bort da. Det er ikke farlig å fly, men dersom du er urolig ville jeg ha latt være. Lykke til med prøvingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå