lisamor83 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 bor på gjøvik nå og fastlegen min her hadde aldri hørt om at man måtte søke om fødeplass. så da får jeg prøve å spørre her. Hvordan gjør jeg dette? må jeg sende inn noe eller holder det å ringe?
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 tror ikke det jeller alle plasser, vet at dær jeg kommer fra så gjør man ikke det, for dær er bare 1 sykehus. så da har man ikke noe valg
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Legen din sender inn den bakerste blanketten på helsekortet ditt ved første kontroll. Det er bare i Oslo man må søke selv i tillegg før 1. kontroll fordi det er stor pågang og mange sykehus å velge mellom.
lisamor83 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2010 jeg flytter til Oslo i sommer, glemte å si det. Sender jeg inn den lappen selv da eller? og jeg burde sikkert gjort det for lenge siden:/ Men visste ikke at jeg måtte det siden det ikke er vanlig på Gjøvik og legen min heller ikke visste noe om det. Ullevåll er det som blir nærmest. Sender jeg søknad dit da? Kan jeg fylle det ut selv eller må legen gjøre det?
Plutten ~Fødeklar~ Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Her i Oslo området må man søke tidlig ja, jeg søkte så tidlig som i uke 5 for å få plass på Riksen. Vet ikke hvordan du må gå frem for å søke på Ullevål, men til Riksen sendte jeg bare en mail til fødeavdelingen med begrunnelse, og om evt. tidligere sykdommer, svangerskap, fødsler o.l. Det går helt sikkert an å ringe dit også for å høre hvordan du skal gå fram. Det er dessverre ikke noe samsvar mellom hvilket sykehus man sakner til og hvor man får fødeplass. Lykke til ihvertfall!
Lykkemin Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 hadde en legen som ikke gjorde jobben sin så tok derfor kontakt direkte med ullevål og ahus og de sa jeg ikke kunne søke selv, men at legen måtte gjøre det.. tror det er siste siden på helsekortet ditt som skal benyttes..legen fikk vel ut fingeren når jeg var i uke 13 og det var sent.. fikk avslag fra ahus og ullevål pga at det var fullt, men plass på bærum.. nå har jeg et en helse som gjør svangerskapet litt mer komplisert så ble til slutt prioritert og fikk ahus som var mitt førstevalg.. veldig lykkelig
Gullgrisen m/ novemberspire Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg ble søkt til Ullevål da jeg var 12+1 og fikk plass, men var litt nervøs når det tok 3 uker før jeg fikk svar. På Ullevål er det legen som sender inn en blankett for deg. Tror ikke man kan gjøre det på noen annen måte der, men ring og hør. Får man ikke plass på Ahus, riksen eller Ullevål er det Bærum og Fredrikstad (!) som gjelder.
lisamor83 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. juni 2010 dro innom fastlegen min i dag og fikk han til å fylle ut skjemaet og sende det til ullevål for meg. Spiller ikke så stor rolle for meg om jeg får på ullevål, rikshospitalet eller ahus, men kjedelig å få langt unna. Jeg er jo 15 uker på vei da så vet det er veldig sent:/ Men visste jo ikke om at jeg måtte søke og tydeligvis ikke legen min heller.. måtte jo overtale han om å fikse det i dag. Virket som om han fortsatt var usikker på om det kunne stemme at man måtte søke selv om jeg sa jeg hadde ringt til ullevål og fått beskjed om at det var legen min som måtte søke.
grolle Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 Det er veldig frustrerende når legen ikke gjør jobben sin, og man plutselig må begynne å sette seg inn i alt mulig selv. Min lege visste heller ikke om at man måtte søke, og jeg sa det til og med til henne! Det hele endte med at jeg sendte inn søknader selv (på mail), men fikk avslag både på ahus, ullevål og riksen. Jeg søkte i uke 14 tror jeg. Fikk plass på Ullevåls avdeling ABC. Der tilbyr de ingen smertelindring, bortsett fra vann og akupunktur, og de stiller visse krav til helse osv. Jeg vil gjerne ha muligheten til smertelindring, og fikk også plass på Asker og Bærum sykehus, så jeg går for det. Det er en kortere biltur enn Gjøvik-Lillehammer, mer som Gjøvik-Moelv, og den turen rekker nok de fleste:) -Om ikke så er det bare å kjøre til det nærmeste sykehuset. Så lenge fødeslen er igang så kan de ikke avvise deg;P Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå