Gå til innhold

Apropos rettskrivning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten sak som jeg lurer litt på. Vil noen forklare meg når man skal bruke han og ham?

"Han hadde en blå genser på seg i dag" Det sier jo seg selv, men hva med denne setningen. "Jeg skal ta og prate med ham/han"

Føler meg litt usikker på akkurat det! Noen som har en han/ham regel å vise til?

Tusen takk til dere som gidder å forklare!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sliter litt med det jeg og, men er ganske sikker på at å skrive "ta å prate med" er feil. ville heller skrevet "jeg skal ta en prat med", eller "jeg skal prate med".

Skrevet

han - subjektsform

ham - objektsform

Eks.

Han slo meg. (Her er "han" subjektet (den som slår) og "meg" objektet (den som blir slått)

Jeg slo ham. (Her er "ham" objektet (den som blir slått) og "jeg" subjektet (den som slår)

I eksempelet kan man også se den samme sammenhengen med "jeg" og "meg"...

Skrevet

Åh, tusen takk Salad fingers! Så greit du forklarte det! :D

Skrevet

Jeg vil snakke med haM / haN i morgen er begge deler godkjent skrivemåte. For noen år siden var det: Jeg vil gjerne snakke med haM som var eneste rette skrivemåten.

Han / ham er et personlig pronomen - tredjeperson entall.

Ham er objektsformen av han, men nå er det altså lov å bruke han også.

Han ville legge seg - der er han subjektet. Hvem ville legge seg? Svar: Han

Han ville ikke snakke med ham(n) - der er han subjektet, og ham(n) objektet.

Subjekt: Hvem, hva

Hvem ville snakke? Han

Objekt: med hvem, hva

Hvem ville han snakke med? Ham(n)

Skrevet

Så det var kommet inn svar :-P

Skrevet

Jeg vet at man kan velge mellom han og ham, men for meg så blir det fortsatt feil å skrive; Jeg skal snakke med han. Nesten like ille som; Jeg skal snakke med hun.

Skrevet

Helt enig. Det blir litt som å si: Han snakket til jeg. Ingen synes det klinger bra. Mange her inne som skriver: Jeg skulle snakke med hun. Vet ikke om det er dialekt, men det blir helt feil i mine ører.

Skrevet

Så er det da heller ikke noe alternativ å bruke "hun" eller "jeg" i objektform. Derimot er det tillatt å bruke "han" i objektform. De fleste gjør det nok muntlig, men i skriftlig er det fortsatt mange som sverger til "ham", men de er på vikende front. Det samme gjelder flertallsformen de/dem.

Skrevet

Er klar over det, men det kan for de som er vant til å bruke den gamle og da eneste riktige formen, høres noe snodig ut for det.

Skrevet

Jeg skrev: At for *meg* blir det like feil, og siden du nevner det, de/dem er det også mange som blander, og enda verre; Når de bruker "di" feil.

Og ja, jeg er gammel, så jeg holder på både ham og dem:)

Hehe, jeg hadde en sjef som kosnekvent brukete hun/henne feil. Henne kommer innom etterpå, det skjærer i mine ører hvertfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...