LittLykkelig Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 * ta med stor vannflaske på føden.. Den var kjempekjekk og samboer slapp å springe og fylle på små kopper hele tiden. * ikke prøv å amme mens babyen har hisset seg opp, ro han/hun ned først. * ikke ta deg nær av alle forskjellige råd og instr ang amming. Alle sliter visstnok. Men det løser seg når man får produksjonen opp. Min redning ble avent manuell ammepumpe (men den funker bare når melka haar kommet, så alt det kjipe forarbeidet må man igjennom uansett..). Slappet av med pumpa, for da fikk jeg lettet på trykket samtidig som jeg kunne mate han med et lite beger for å roe han ned og gi han næring. * brystskjold fra avent gjorde min ammejobb håndterbar. Har små brystknopper, så han fikk tak med en gang med skjoldene. Veldig bra om du har en hissigpropp som ikke liker å jobbe for mye.. * lykke til, det er steintøft, men herlig. Og fordet om det føles som helvete før melka kommer, så faller det meste på plass når ungen endelig blir mett og fornøyd. De sier her på sykehuset at alle sliter endel med amming i begynnelsen nesten, men at man hører veldig lite info om dette og om hvorfor på forhånd. Det meste er altså normalt.. Lykke til
Vimse + gullene Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 takk for tips! er forberedt på styr i starten med amming, og gode råd noteres.
Makkapakka Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Ammeskjold fungerte veldig for meg når jeg skulle amme sist. MEN, jeg og babyen ble "avhengig" av det. Dvs. etterhvert tok hun ikke puppen uten ammeskjold. Samtidig, når man bruker ammeskjold så blir ikke melkeproduksjonen like godt stimulert, så du kan risikere å slite med melkemengde etterhvert (jeg måtte begynne med mme i ca 4-5 mnd). På den annen side, uten ammeskjold hadde jeg ikke orket eller klart å amme i de første mnd. Noe skikkelig søl og styr da. Koking av de skjoldene til enhver tid..... Og melkesøl ved hver amming når de datt av.... huff må bare le av det nå,men håper jeg slipper de om ca 1 mnd...
petite fleur Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Jeg måtte bruke brystskjold (ammeskjold) med førstemann fordi han hadde stramt tungebånd. Avent sine skjold var ALT for store for ham, så da vil jeg tipse om Medela sine, mye bedre :-)
Ailen Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Jeg hadde melk fra første dag! Masse melk. Derigjen var problemet sist såre brystvorter! GUD det var smertefult i begynnelsen. men etter en mnd var det historie. Merkert at det hjalp for meg å amme ett bryst i gangen når jeg kunne i begynnelsen og heller håndmelket/pumpet det andre brystet vist det ble spreng slik at brystvortene fikk lengst mulig kvile til å komme seg. Så det er noe jeg kan anbefale vist en har nok melk i en pupp for ett måltid. og vil bli kvitt smertefulle brystvorter.
LittLykkelig Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2010 Åh, så bra at dere brukte hele tiden. Fatter ikke hvordan jeg skal klare meg uten skjoldene, har digre pupper med bittesmå knopper.. Han sliter med å få tak og er i tillegg veeeldig utålmodig. Om jeg får nedsatt prod i 4-5 mnd så gjør ikke det noe. Da får han i allefall morsmelk i begynnelsen av livet Vurderte å droppe hele puppen faktisk. Så da er vel skjold bedre enn ingenting. Og takk for tips om medela! Synes også avent sine er diiigre. Han klarer jo nesten ikke få plass til dem.. Hehe. Bruker forresten å varme opp puppen slik at melka flyter når han begynner, så trenger han ikke jobbe så hardt. Men opplevde dere at de ikke fikk i seg nok næring med skjold? For det sa jm her at kunne skje..
SpongeBob Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Det går an å venne av skjoldene når han blir større og dere blir ammeproffer, søsteren min brukte skjold en mnd eller to og gjorde så bare hullet større og større til han fikk tak direkte. Pass på vektoppgangen, så ser jeg ikke noe problem med å bruke skjold så lenge det funker for dere! Klem - bra du koser deg med snusken din!
LittLykkelig Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. juni 2010 Ja for han får ikke tak i den lille knoppen uten. Har så masse melk nå, han svelger unna og melka tyter nedover munnvika når han sier takk for seg. Så det er ikke noe problem med vekta enda nei Skal teste litt når vi er proffe som du sier. Hehe det er hektisk å amme, føler meg som en slave noen ganger. Man gjør jo nesten ikke annet disse dagene.. Skvetter jo bare han grynter litt og tenker "seriøst, 3 gangen på 4 timer..". phew. Men veldig koselig da. Og superherlig å endelig komme hjem fra sykehuset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå