Gå til innhold

Er dette urimelige hønemor-fakter (igjen)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, jeg kommer ofte opp i sånne hønemor-problemer.

denne ganger dreier det seg om kjøring på motorveier gjennom Europa.

Vi skal på ferie i Sydfrankrike i sommer, og har bestilt billetter for lenge siden. Nå vil mannen kjøre bil mens vi andre tar fly, for de kan han ta med seg sykkelen, og så slipper vi å bruke masse penger på å leie bil der nede.

Men så vil han ha selskap på veien, og vil at eldstejenta på 16 skal være med ham på bilturen gjennom Europa.

Det synes jeg IKKE noe om!

Jeg synes motorveien i Tyskland og Frankrike er skumle, og jeg synes ikke han alltid kjører 100 % forsvarlig heller, og jeg kommer til å dø av engstelse.

Hun har heldigvis ikke så kjempelyst heller, men han er ganske god til å overtale folk. Han mener såklart at det ikke er noe å bekymre seg for i det hele tatt, og at de kommer til å få en kjempefin tur, med overnattinger mange steder på veien, og lite stress.

Er jeg overdrevent engstelig i dette tilfellet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes vel det er litt hønemor fakter ja:-)

Skrevet

Det går så fint så, så lenge jenta synes det er ok, så la dem dra.

Vi kjørte på Europa-turne et år, mens jeg var 16 og jeg digga det. Klart man kjører fort, men på sånne veier må du huske på at det oppstår farlige situasjoner om man ikke kjører like fort som de andre, om du forstår meg rett.. å luse i 90, mens resten av bilene kjører godt over 110 er farligere, enn om man holder fartsgrensa.

Ikke engst deg du, kos deg!

Skrevet

Hehe, det er ikke bare litt hønemor heller ;-)

Om du ikke lar mannen din ta med seg en 16 åring på biltur vil du nok bli forferdelig bekymret om et år eller to når hun skal ut og kjøre med sine jevngamle til og fra fest, kanskje på vanskelig vinterføre ... og med en helt uerfaren sjåfør.

Jeg ser ingen problemer i det heletatt med at de to kjører den turen. Heller tvert imot så kan det være en kjempemulighet for pappaen til å få med seg datteren (som er i en vanskelig alder med tanke på far/datter relasjoner og aktiviteter) på tur og bli bedre kjent med henne og knytte tettere bånd.

Jeg hadde prøvd å overtale datteren som best jeg kan om jeg var deg, for det kan bli en kjempeflott tur og opplevelse for de to.

Og er mannen din kompetent nok til å kjøre barna rundt i Norge får han det til i Tyskland og Frankrike også!

Jeg er enig med mannen din ... ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet

Hehe, det er egentlig godt å høre at jeg bekymrer meg uten grunn, og at alle så langt mener jeg er hønemor.

Jeg tror jo såklart ikke at det kommer til å skje noe, og han er jo en god og ansvarlig sjåfør (stort sett).

Han har også forsøkt å overtale mellomste på 12, men hun har ihvertfall ikke lyst. Hun på 16 er litt mer i tvil.

Huff, jeg er sikkert overdrevent engstelig for bilkjøring og sånt. Jeg synes det er så FRYKTELIG skummelt (har sikkert arvet den redselen fra min far som også er sånn).

Gjest Sekretøsa
Skrevet

et vennepar av mamma har i 13 år kjørt norge-spania-norge, med 3 unger i baksetet på en bitteliten 3dørs-bil....

vi har kjørt til spania, 2 voksne og 3 unger (når jeg var liten)

Du er hønemor :) Det går bra ;)

Gjest thricane
Skrevet

hehe, ja du er litt overdrevent engstelig, men velkommen i gjengen. hadde bitt av det som var av negler selv.

men man må jo slippe de man bryr seg om av syne noen ganger, det er jo ikke som om hun drar med en kvisete gutt som akkurat har tatt lappen og kjører i en skranglekasse, hun drar jo sammen med faren sin. som noen sier her, om kort tid skal hun ut på veien selv.

Skrevet

Ja, du er overdrevent engstelig her!

Har kjørt mye på motorveien i Tyskland - hele familien nedover med barn på 3 år og oppover.

Tror f.eks å kjøre i sentrum i en storby i Frankrike er mye verre enn motorveien.

Litt hønemor? :)

Skrevet

Synes du er direkte hysterisk, og motorveiene i Tyskland og Frankrike er slett ikke skumle i det hele tatt, mye skumlere norske landeveier til sammenligning i følge mannen som er yrkessjåfør og har had mange turer i Europa.

Skrevet

Om mannen din ikke kjører forsvarlig kan jeg forstå deg. Jeg kjørte helt til frankrike alene med to barn for ikke så lenge siden, og da burde jo jeg vært fått dib-bank om du fikk bestemme:)

Skrevet

Du får ta det som en øvelse til jenta di blir to år eldre, og vil dra på bilferie i Europa med sin nye kjæreste som også er 18 år. Og helt fersk sjåfør....

De motorveiene er ikke skumle. Alle bilene går samme vei, og de er gode veier.

Kjerreveier langs vestlandsfjordene er f eks 100 ganger verre...

Skrevet

jaja, får håpe dere har rett og at jeg er overhysterisk.

Men han fomler mye med mobiltlefon på sånne turer (selv om han har handsfree), pluss at jeg synes han av og til kjører urimelig fort. Er nok derfor jeg ikke synes noe om det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

I tyskland er det vel anbefalt fartsgrense på 120 km/t eller noe, så han får sikkert ikke kjørt fortere enn det som er normalt der...

Men du kan be han holde henda på rattet og la mobilen være

Skrevet

Jeg synes nok det er litt hønemor ja, men jeg hadde antagelig tenkt akkurat det samme selv ;o)

Men fall ikke for fristelsen å ringe og sende meldinger for å høre om alt er bra hver halvtime da ;o) Hvis du er engstelig for mobilbruken mener jeg ;o)

Skrevet

Ja, du er nok litt vel hønemor her ;)

Hadde vært verre om hun skulle kjøre med kjæresten på 18 år eller noe sånt...

Skrevet

Han er vel såpass ansvarsfull at han kjører forsiktig når han har med seg det kjæreste han har vel, det er jo mannen din! Hønemor ja:) Tror mannen min hadde blitt superskuffa om jeg hadde nekta han og ta med seg sitt eget barn på biltur.

Skrevet

Hvis jenta selv vil sitte på med han, så syns jeg du er tullete.

Når hun er 16 år så må hun få bestemme dette selv. Og det er jo faren hennes vi snakker om her, ikke en umoden ungjypling på 18 år som har hatt lappen i 2 uker...

Skrevet

Skjönner deg veldig godt! Har selv kjört mye paa autobahn i Tyskland, ikke bare-bare det, nei. Ingen fartsgrense og de fleste kjörer godt over 160 km/t. Hvis man ikke er vant til det, og ikke kjörer helt forsvarlig alltid, vil jeg heller ikke vaert noe glad for denne lösningen.

Skrevet

ja, nå er du hønemor. Jeg har kjørt Norge-Frankrike 4-5 ganger fra jeg var 11 år. Ikke noe problem. De veiene er faktisk mange ganger tryggere enne veiene vi har i Norge!!

Skrevet

Kunne dere ikke alle kjøre ned da så fikk dere sett masse,du fikk litt kontroll over fart mobil bruk osv.

Hadde flere bilferier i Europa da jeg var barn og de husker jeg fortsatt veldig mye av. Kjempeferier hvor vi så veldig mye.

Siste turen gikk til sør Spania hvor vi hadde leid hus i to uker. Brukte ei uke tilsammen på tur/retur og overnattet på steder underveis.

Skrevet

Tror nok du kan la han og datteren din dra med bilen nedover uten å engste deg for mye :-)

Vi bor i Frankrike og kjører derfor mye på veiene her. Det går så fint så :-)

God tur! :-)

Skrevet

Døh! Ta deg et glass vin og rull inn puppen a ;o) Det er skikkelig hønemor, du får det nok fryktelig slitsomt fremover hvis du skal bekymre deg så mye. De kommer til å storkose seg! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...