verdens heldigste mamma Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har aldri dratt på handletur i Sverige, og det frister egentlig ikke å bruke en dag i bilen på dette heller. Men i sommer skal vi ha fest med koldtbord til 45 personer, og jeg vurderer å dra til Sverige for å handle maten. Tenker skinke, laks, kylling, ost, kjøttboller og litt til. Medregnet diesel (bor i Oslo), kan jeg forvente å spare noe særlig?
Gjest irismor Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Er ikke så flink på beregner av diesel og valutakurser. 1000 svenske er vel ca 800 norske så det er litt å spare. Men vi er jevnlig på harryturer og sparer en del på det. Kjører firmabil så diesel blir ingen stor utgift for oss. Og alt i alt så sparer du nok på turen. Ta med deg en venninne og ta det som en kosetur :-) Skal ha 40 årslag i høst og vi tar en del turer frem og tilbake i sommer for å handle inn drikkevarer og matvarer. Legg turen til Charlottenberg der er det bra matbutikker og bolag. Laks har vi aldri kjøpt i sverige men det er for det jeg aldri har sett etter det. Vi handler som regel: Skinke Spekeskinke Kylling Roastbeef Ost Kjøttdeig Kjøttboller Brus Øl Vin Poteter på glass Hermetikk Frosne grønnsaker Så jeg hadde tatt meg en tur jeg :-)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Bare husk på at det er grenser for hvor mye kjøtt du kan ta med, jeg husker ikke reglene. Det er ikke så veldig mye, og det er ofte kontroller på Svinesund. Besparelsen er ikke noe særlig hvis tollerne tar alt på grensa. Blir du ikke stoppet, er besparelsen stor hvis du kjøper de rette tingene, dvs kjøtt,ost og drikke. Tror ikke fisk er noe særlig billigere, men er ikke sikker.
The Bad Gal Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Du kan ha med 10 kg kjøtt, synes det er en del jeg da. Har aldri regna på om vi sparer noe, vi drar bare for turen sin del. Stort kjøpesenter, lekeland for barna, diiiiger godisbutikk og rimeligere kyllingfilet og kosttilskudd er vel det som lokker oss. Greit å dra på svensketur på en litt grå søndag, da gjør vi ikke så mye spennende hjemme likevel. Vi handler nok mye mindre enn gjennomsnittet.
Gjest irismor Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 10 kg kjøtt er ganske mye og tar du med deg gubben så har du 20 kg.
verdens heldigste mamma Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2010 Ja, da blir det annerledes. Jeg misliker virkelig kjøpesentre, men vurderer et unntak her 10kg var virkelig mye, og det skulle holde fint til det vi skal ha. Er det noe annet det er verdt å handle hvis jeg først drar?
verdens heldigste mamma Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2010 Mannen min er enda mer anti-shoppingtur enn meg, så det får jeg nok ikke overtalt ham til Men kanskje mamma vil være med en dag hun har kort arbeidsdag
Lemonia Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Det er mye å spare hvis du vet hva du skal kjøpe, altså at du ikke kjøper varer du faktisk taper på. Vi bruker omtrent en halv tank bensin (ca 30 l) fra Oslo - Nordby og tilbake igjen, kanskje 300 kr med andre ord. Det er veldig kjapt spart inn med tanke på at det meste av kjøtt er halv pris i Sverige, og skal du ha alkohol sparer du mye der også. Utover det må du bare sjekke litt priser her og der på akkurat det du vil ha. Slike "sparer man på svenskehandel"-artikler dukker opp i aviser med jevne mellomrom og alle konkluderer med at det er mye å spare, hvis du kjøper de riktige tingene. Du kan jo ha med 10 kg kjøtt, det skulle være mer enn nok for både en fest til 45 og litt til fryseren til dere.
verdens heldigste mamma Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2010 Hva pleier dere å kjøpe, da?
Gjest ->>- Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Du kan nok spare en del. First Price-kyllingen du finner på Kiwi er forresten av langt bedre kvalitet enn den billige svenskekyllingen. De du finner billigere i Sverige er ekle, vannholdige, bittesmå og slæfsete. Laks er jeg også usikker på om vil gi noen stor besparelse.
Gulosten™ Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Sparer en del hvis du handler for en stund. 10 kg kjøtt hvis du har stor fryser, jeg er helt sjokkert over hvor billig noe av kjøttet er! Men kyllingfilet kan du kjøpe her, frossen fra First Price. Men: Steker, bacon, kalkun, brus, alkohol, godteri, og ikke minst - apotekvarer!! Inotyol koster 49 svenske kroner Du sparer omtrent 200 kr pr tusenlapp du bruker. Ta med deg en venninne så dere virkelig kan hamstre, så sparer du masse!!
Gjest irismor Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Apotekvarer sparer du på (smertestillende og lignenede) Brett med brus Øl Vin Klær Sko Vi handler ofte i Charlottenberg, har hendt vi har tatt turen til Nordbysenteret men syntes det var dyrere der. Vær prisbevist på det du handler alt er ikke billigere.
Mammaen til Isak Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 Hvis du først skal dra, for å handle inn til selskap. Fyll opp bilen med venninner,tanter,mor etc. Så du får kvotene deres! Så slipper du mange turer. Alkoholvarer er det utrolig mye å spare på!
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Bare nevener at for og kunne ta med alkoholholdige varer inn i norge etter utenlandsopphold må du ha vært borte i over 24 timer....
~sjiraff~ Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 Kyllingfilet er billigst på Kiwi (117 kr for 2 kg, mens du i sverige bør opp på 159 kr pr kg for å få samme kvalitet). Laks er jeg usikker på, men frosne fileter er ikke billigere i sverige. Ost og kjøttboller er billigere, samme med skinke. Vin bor ca 1 times kjøring fra Nordby og drar sjeldere og sjeldere, det er ikke like mye å spare nå som før.
~sjiraff~ Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 De er helt feil. Det er kun om du handler taxfree. Å handle på systembolaget kan du gjøre uten å være brote i 24 timer.
verdens heldigste mamma Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2010 Hmm, mulig jeg satser på kylling fra Kiwi eller Smart Club (hvis de har på tilbud), kjøttboller fra IKEA og betaler litt ekstra for resten for å slippe å dra så langt. Takk for hjelpen, uansett. Da vet jeg hva jeg skal se etter når jeg drar før eller siden
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #18 Skrevet 10. juni 2010 Det ble gjort en test i desember, hvor man sammenlignet to handlekurver med typiske julevarer, den ene innkjøpt i Sverige, den andre i Norge. Den fra norske butikker var faktisk betydelig billigere enn den svenske. Det stemmer altså ikke at de fleste varene er billigere enn i Norge. På enkelte vareslag kan det likevel være en del å spare. På den annen side må man da regne med at forbruket også øker, trolig såpass mye at det spiser opp hele gevinsten og vel så det (spesielt hvis man i tillegg tar hensyn til reiseutgiftene).
Sånn kan det gå Skrevet 10. juni 2010 #19 Skrevet 10. juni 2010 Her har du alt av regler: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#kvote
verdens heldigste mamma Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2010 Takk! Det har vært mitt argument i sånne diskusjoner også. Hvis du handler bilen full av snop og Cola så spiser/drikker du garantert mer av det enn om man måtte på ICA ned'i veien hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå