Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Har tenkt å vaske babyklær og sengetøy til lillingen snart.

Har prøvd å lete litt på nettet etter mengde med vaskemiddel (uparfymert, selvf :) ) og varmebehandlingen til babytøy ol.

Vanskelig å finne noe konkrete svar på spørsmålene mine altså...

1. Kan det stemme at absolutt all babytøy må vaskes på 60 grader?? Sitter med mye babytøy som tåler 40 grader og kan krympes inntil 5%.

2. Hvordan behandler dere ullklær. (Slike bukser som brukes som sperrelag.)

3. Er det sant at tisselaken må vaskes på 95 grader et par ganger før bruk for å få ut all klemikalier før bruk. Og etter det på 60 grader??

4. Hvor stor mengde vaskemiddel skal det brukes per maskinvask. Leste en plass at det var ikke mer enn en/ et par spiseskjeer per maskin..

Håper noen kan svare litt seriøst :)

Håper jg får noen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Nytt babytøy holder det i massevis å vaske på 40 grader. Når babyen kommer, og begynner å gulpe, bæsje osv på klærne kan ofte 60 grader være greit for å få vekk alle flekkene. Er ikke klærne så skitne, f.eks bare melkesøl el lign pleier jeg å vaske det på 40, og ikke alle klærne tåler 60-vask heller.

2) Ull vasker jeg i maskin med vanlig Milo, på ullprogram eller 40-vask, alt ettersom hva som står på etiketten (har bare kjøpt inn ull som tåler maskin, håndvask er uaktuelt;)

3) Tisselaken har jeg aldri brukt, så det vet jeg ikke...

4) Bruker den mengden som jeg vanligvis bruker til mine egne klær, dvs det som står på pakken=)

Vask av babytøy er ikke mer hokus-pokus enn vanlig vask igrunn, så vask i vei og kos deg m forberedelsene;)

Skrevet

vask babyklean på samme måte som dine. følg vaskeanvisninga, ellers ødelegg du kainskje heilt nye klær.

vaske nesten aille klær på 40 grader med vanlig mengde vaskemiddel.

Handuka og sengklær på 60 gr.

har ikkje brukt parfymefritt heller. Like at d lukte godt av klean. Men om æ sku få en onge med eksem vil æ selfølgelig slutte!

Tisselaken, har egentlig aildri brukt d. hadde et fra i IKEA som æ hadde under lakene, men tok d bort førr d va sjeldent og aildri lekarsje, selv når han va færdi med bleie. Han va ekepsjonelt flink fra dag 1. Vaska d bare når æ pakka d bort.. på 60 gr.

Ullklær bør ikkje vaskes ofte og når dæm vaskes bruke æ milo på ullprogram. (ka e sperrelag?) ullundertøy henger jeg opp på snor til tørk ,men pene bukser og jakker tørke æ ligganes så dæm ikkje møste fasongen.

Lykke tel og ikkje les førr mye.. man blir bare tøvat tel slutt. man gjør så godt man kain uansett! :)

Skrevet

Du har fått mange gode svar ang vasking, så jeg svarer bare på biten ang ullbuksene =)

Om de ikke er strikket i allerede lanolisert garn må du sette buksene inn med lanolin. Lanolin får du kjøpt på nøstebarn, bånsull, bleiebarna og stort sett alle andre nettbutikker som selger tøybleier.. Det står på flasken hvordan du går fram =)

Etter noen uker/mnd (kommer ann på lanolinen) kan det være på tide å vaske buksen og sette den inn med lanolin igjen. Da vasker du buksene med ullvaskemiddel og lanoliserer de bare å nytt! =)

Skrevet

Det står på pakken at tisselaken skal vaskes 2 ganger før bruk, så jeg har gjort det med våre, senere har jeg bare vasket dam vanlig 40 el 60 grader, og vi har ikke hatt noe problem med det.

Ikke så ofte det er lekasjer, men den dagen ungen kaster opp i senga feks, er det uendelig godt og bare kunne bytte laken, og ikke måtte til og vaske madrasser...

Skrevet

Jeg bruker OMO, slumser oppi litt med den skjea som følger til boksa jeg har. Jeg vasker stort sett på 40 grader..

Sengetøy vaskes på 40/60 grader, alt ettersom egentlig :)

Bæsjekluter, gaskluter og håndkler går på 60 grader, og av og til kokvask :)

Tisselaken vet jeg ingenting om enkli, Men hørtes logisk ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...