Gå til innhold

Hvilket barnesete velger vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en jungel... :S

Venter en liten en i oktober og må handle barnesete.

tenket i første omgang på å kjøpe et 0-18 sete siden vi har dårlig råd, men vet ikke om det er lurt eller om vi heller bør velge 0-13 først og 9-18 etterpå?

Har en Golf stv. 2000 mod., og såvidt jeg kan se har den IKKE isofix...

Er student og har IKKE råd til å bytte bil...

For meg er det viktig at:

Setet er lett å montere og tas ut og inn av bilen uten mye styr bl.a siden jeg har bekkenløsning og regner med at jeg kommer til å ha det etter fødsel også siden jeg hadde det med de andre barna...

Har god sikkerhet

kan monteres både bakover- og forovervendt... Kommer til å montere bakovervendt såsant det er mulig, men har erfaring med at det ikke alltid går pga bilens fasiliteter :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt med bilen til en barnebutikk slik at dere kunne fått testet setene rett i bilen før du kjøper. De fleste der er veldig flinke til å feste seter riktig og se til at du får rett sete til din bil.

Skrevet

et 0-18 kg er større og tyngre enn et 0-13 kg, ikke minst jo mindre vekt jo sikrere for et barn..altså er 0-13 kg sikrere enn et 0-18 kg, det har et bredere spekter og gjør at sikkerheten ikke blir opptimal for barna, spes ikke en nyfødt. med tanke på at du vil ha et som er enkelt og greit å ta ut og inn osv så er valget 0-13 kg for deg, de opp til 18 kr er ikke beregna på samme måte, som feks feste på barnevogn/understell osv..

men som hun over her sier, reis til en barneutstyrsbutikk og be om hjelp=) dem kan mye og vil tegne og forklare=)

masse lykke til=)

Skrevet

vi kjøpte Brio sitt. Det er et lett sete og lillegutt sitter godt i det. Ikke er det så veldi dyrt heller. Tror vi betalte 1100 kr for det. Skla du ha basen koster det 500 ekstra. Vi kjøpte ikke basen, men sete er så enkelt og montere uten base så det er ikke noe stress. Gutten vår er nå 6 mnd og han er stor for alderen men han sitter ennda godt i sete. Var litt skeptisk til hvor lenge vi kunne ha det siden sete er så lett og det er også mindre enn feks Graco sitt.

Vi fikk sete anbefallt av venner, de var så fornøyde med sete siden det er så lett og barnet sitter så godt i det;) Ikke er det så dyrt heller!!

Jeg leste også en test for en liten stund siden og sete fikk veldi god omtale når sete var uten basen;)

Skrevet

Hei. jeg har også en liten bil.

Vi leide sete med IF sikkerhet sist gang, og tenker vi også og gjøre nå.

Da får du nytt sete når baenet vokser ut av det. Det fjerde og siste setet beholder du selv. Det er under 1000 kr i året, så det blir langt billigere enn og kjøpe 3-4 seter selv.

Hadde også kraftig bekkeløsning sist. Kjente ingen ting etter ungen var ute. Krysser fingrene og håper på det samme denne gangen:)

Skrevet

hvorfor ikke spare på denne måten(som også er sikrere)

0-13 kg babysete

9-25 kg nr 2 sete( britax multitech, two way elite for eksempel)

Skrevet

Takk for mange gode svar her :)

Om jeg velger et 0-13 Kg sete, hvor lenge kan barnet bruke dette (ca i år)?

Vi kommer ikke til å ha nevneverdig bedre råd om et år for å si det sånn :(

Det er et ganske stort løft for oss å legge ut et par tusenlapper i et sete og det er jo noe man bare MÅ ha...

Ang feste til vogner osv, så blir det neppe aktuellt, for jeg regner med vi kommer til å gå for en Simo kombivogn. Den har vel ikke feste til barneste?

Det blir 2 baneseter baki bilen nå da, et stort som 7 åringen sitter i + da et til babyen. I tillegg må 13 åringen også få plass i mellom... Blir trangt uten tvil :S

Skrevet

0-13 kg, kan du bruke til barnet er ca 1 år eller til barnet er 13 kg. Men ofte blir barnet for stort for disse babystene før babyen er 1 år, eller 13 kg.

Men hva med og kjøpe brukt på finn? Der får du babyseter med base for under tusenlappen. Eller er det ingen du kjenner som du evt kan låne eller kjøpe av?

Eller hva med og leige sete av forsikringsselskapet?

Skrevet

Brukt er et godt forslag, så selv at sete ble brukt meget lite det første året.

Det er mange butikker i tillegg til forsikringsselskaper som leier ut seter og da bytter man de bare etterhvert som barnet vokser.

Besafe sine seter er 0-18 kg, men de sier selv fra ca 6 månder el. når barnet kan å sitte. Vi måtte bytte før jenta vår ble 9 kg fordi hun ble for lang og da var det ikke veldig mye å velge i. Graco har et sete som er 0-25 kg og det er beregnet for bruk fra nyfødt, det har en del som du kan ta ut og bære med deg barnet i. Men det tar mye plass i bilen igjen.

Skrevet

Kjenner ingen med småbarn egentlig siden jeg ikke er fra byen jeg bor i... Flyttet hit for et år siden og har ingen omgangskrets med småbarn yngre enn han jeg selv har som er 7.

Ang forsikringsselskap, så vil jeg ikke bytte siden dette er den billigeste jeg har funnet, og jeg tror ikke de driver med utleie :S

Jeg har brukt slik forsikringsordning og leid sete før, noe som fungerte bra, men det er altså ikke aktuellt nå.

Trodde ikke man anbefalte brukt sete jeg?

Hvordan fungerer disse basene egentlig? det fantes kke slikt sist jeg hadde små lol

Som sagt har jeg ikke isofix på bilen desverre...

Skrevet

Det finnes beltebaser, som man klikker setet ned i.. Men er du dreven på å feste selve setet med bilbelte er ikke base like nødvendig.. Noen liker det og noen liker det ikke.. Man blir gjerne anbefalt det da det viser seg at mange fester bilstolen feil om de bare bruker bilbelte, og med base er du sikker på at setet blir festet riktig.. Men vet mange jeg som ikke kjøper basen, bare selve setet og klarer seg helt fint..

Ved kjøp av bilsete brukt må du være sikker på at det ikke er eldre enn fem (?) år og ikke har vært i en kollisjon.. Det ligger en god del brukte seter på finn.no og hvis du finner en selger du stoler på så skal det ikke være et problem.. Selv kjøper jeg fra ei venninne og får bilsete til 500 kr.. Det er en rimelig overkommelig pris vil jeg si =)

Skrevet

Med IF trenger du ikke å være kunde for å leie sete.

Skrevet

vi har acta graco logico s, opp til 13 kg. og eldste jenta vår kan fortsatt bruke d. hun er 77 cm lang og 11 kg. (grensen på setet er ca 82 cm og 13 kg.) hun er 17 mnd gammel! vi kjøpte setet brukt. d er en 08 modell, og var brukt til et barn.

britax two way elite(9-25kg) er et av de setene som krever minst plass bakovervendt, og d billigste! koster 1999 kr nytt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...