Gå til innhold

Fødsel og bekkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir fødselen mer komplisert for oss som har bekkenløsning? Eller trenger ikke det å ha noe betydning? Blir det hyppigere keisersnitt?

Jeg klarer f.eks ikke å ligge på ryggen. Kan det bli et problem for meg når fødselen starter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde også at jeg ikke skulle klare å ligge på ryggen pga kraftige smerter i svangerskapet med både låsning og løsning i bekkenet, og hadde "bestemt" meg i fødebrevet for at det siste jeg ville var å ligge rett ut på ryggen og føde. Men det glemte jeg fort, gitt! Kjente ingenting til bekkenet, for var så fokusert på å puste meg gjennom riene. Nå syntes jeg ikke at de var forferdelig vonde, for jeg fikk veldig god smertelindring av å ligge i badekaret fra 6-10 cm. Men fordi jeg måtte opp i fødesengen og ta vannet, og stå på prekestol for å få fortgang, ble det til at resten av fødselen foregikk i sengen, enten på siden eller ryggen, og da med lystgass som smertelindring. Vil si at jeg hadde en drømmefødsel, en fantastisk og uvirkelig opplevelse, hvor jeg følte meg trygg hele veien, tross nærmere 3 timer pressing og noen komplikasjoner med blødning etterpå. I ettertid har bekkenet kranglet mye, og jeg har fortsatt smerter 1,5 år etter fødsel, men de fleste blir kvitt det rett etter fødsel. Viktig å komme seg i form med trening etterpå, styrke rygg/mage, noe jeg ikke har nok flink til.

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning, men merket ikke noe til dette under fødselen. var en del andre smerter da, pluss at når babyen går nedover i bekkenet, blir bekkenet mer stabilt og ikke like vondt. Jeg lå ikke på rygg under fødsel heller, bare de gangene jordmor sjekket åpning. Jeg sa at jeg ikke ville ligge på rygg, da jeg opplevde dette som tap av kontroll, og det hadde jordmor stor forståelse for, og gjorde unna undersøkelsene så raskt som mulig.

Jeg kan jo ikke si hvordan det blir for deg, men for meg gikk det fint :) Lykke til med fødsel!

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning og lå på rygg og presset. Riene er så mye vondere enn bekkenet uansett, at jeg merket ikke noe til det.

Skrevet

Ok. tusen takk for svar.

Jeg er livredd for keisersnitt, så jeg håper jeg slipper det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...