Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Fødselsermisjonspenger er oppad begrenset til 6G (tilsvarer ca 425.000 i året). Dersom man har en høyere lønn, får men enten 6G, ellers må arbeidsgiver betale resten. Hvor normalt er det at arbeidsgiver betaler resten?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Dersom arbeidsgiver forskutterer, betaler arb. som regel mellomlegget. Dersom du får fra folketrygden kan du ikke regne med at arb. giver gi det noe ekstra. Du må nesten høre med arb, giveren din.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 I det offentlge får man mellomlegget pluss feriepenger for de siste 9 månedene, i det private varierer det veldig.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Så siden arbeidsgiver forskutterer og det er i en offentligbedrift legger mest sannsynlig arbeidsgiver ut mellomlegget. Takk, jenter. Jeg skal selvfølgelig spørre arbeidsgiver når jeg blir gravid. For øyeblikket bare prøver vi, men det er jo alltid greit å planlegge litt økonomisk også
Trollemor75 Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Større selskaper som Statoil og Hydro betaler mellomlegget. Det er stort sett mindre bedrifter som ikke gjør det. Det spiller også en rolle for din mann, for han kvote også blir begrenset. Vi har en kompis som jobber med trading i et mindre, privat firma der ikke mellomlegget dekkes. Konen tjener dårlig (offentlig sektor), så de merker veldig godt effekten av 6G begrensningen når er ute i perm 10 uker, for da får han mindre enn halvparten av det han tjener til vanlig. For vår del ville det ha vært ganske vondt om vi ikke hadde fått mellomlegget dekket, det er faktisk et undervurdert problem.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Trollemor75 Her er faktisk problemet motsatt. Her er det jeg som tjener penger. Når vi blir gravide, og får barn (som sagt tidligere er vi prøvere og ønsker å planlegge økonomien) Har jeg lyst til å amme og være hjemme i minst 6 mnd. Dersom jeg må ned til 6G i 6 mnd vil det ha mye å si for vår økonomi. Litt med at dersom man har en god lønn har man dertil stort boliglån. 6 mnd er litt mer enn 10 uker. HI
Trollemor75 Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 Helt enig med deg, og personlig er jeg også i en situasjon der jeg tjener mer enn mannen, og ville fått mer enn halvert lønnen om ikke min arbeidsgiver hadde dekket mellomlegget. En skikkelig show-stopper for oss med stort boliglån og 2 fulle studielån og livsstil i tråd med inntekten (ikke akkurat traust mao). Som tommelfingerregel, kan man si at offentlige arbeidsgivere samt større selskaper dekker mellomlegget. Mindre selskaper som konkurrerer mye for arbeidskraften pleier også å dekke det. Jeg jobbet i riggbransjen, og fikk 80% av full lønn. Nå går mannen hjem på ulønnet perm siden mars pga manglende barnehageplass, tro meg, det merkes! Vi gleder oss til 2. august.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 Jeg fikk ikke. Så jeg satt igjen med bare 6G. Det var noen hundre tusen i tap.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #11 Skrevet 8. juni 2010 Jaja, det er jo en gang det ikke skal lønne seg å tjene mye da... Lavtlønnet...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #12 Skrevet 8. juni 2010 Det er jo en mager trøst, ja Men når sant skal sies, har jeg en lang utdannelse og tre jobber, så jeg føler at jeg har gjort meg fortjent til mine penger. Samtidig har jeg betalt masse skatt i 20 yrkesaktive år, og aldri mottatt en krone av det offentlige (rent bortsett fra sykehus, tannlege, osv) så jeg følte det litt surt. 21,56
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #14 Skrevet 8. juni 2010 Ja, det blir jo enorme tap om man ikke får dekket av arb. giver. Heldigvis for meg har jeg en mann som tjener godt, og "bare" skal ha 10 uker perm. Han får ikke mellomlegget han heller, men det er bare snakk om 10 uker, ikke 36 som det som regel er for mor. Jeg ligger greit under 6g, så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå