Gå til innhold

Noen som har kols i familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer å dele angående kols sykdommen?

Googler jo og finner ut masse fakta osv,men greit å høres andre erfaringer om hvordan du opplever det som pårørende osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg har ikke kols i familien men en nær venn av familien har dette. Vi tar oss av han nå den siste tiden han har igjen...

Kols er nok den sykdommen jeg frykter mest av alt å få selv. Det værste som må finnes er å ikke få puste - være så full av slim at man nesten holder på å kveles...

Å ha en nær som plages med dette er grusomt. Utallige sykehusinnleggelser pga gjentatte lungebetennelser, og ikke vite om han kommer til å å dø eller ikke...

Det værste for hans del er at han ikke kommer seg ut mer - en veldig sosial mann som nå er tvunget til å sitte inne resten av sitt liv, da 10 meter gange krever 3! pauser...

Han har vært vant til å ha husdyr rundt seg hele tiden, men måtte kvitte seg med katten da den gjorde han værre...

Barn som bor langt unna som gjør han mer isolert...

Avhengig av oss for å handle ol....

Skrevet

Mamma har kols (og hun har aldri røkt) og har fått nedsatt lungekapasitet med 75%. Det er ikke mye hun klarer å gjøre før hun blir sliten og andpusten:(

Skrevet

Har i familien, men ikke slekt. Helt i startfasen av sykdommen, så den er ikke fremtredende, men vi vet jo hvilken vei det går. Her er røyking årsaken.

Skrevet

Farmoren min har kols, og hun blir andpusten av og bare ta på seg skoene.

hun må gå med oksygenflaske 24/7 (ha maske når hun sover) på dag tid har hun bare sånn som er i nasen. hun kan ikke være i nærheten av åpen ild/flamme.

Hun var storrøyker for mange mange år siden og kolsen har ikke komt før for 2 år siden, heller ikke godt og vite når det blir hennes siste dag da hun er mye inn og ut av sykehus pga lunge betendelse, for kraftig forkjølelse, feil blanding i oksygentilførselen og slikt.

Jeg røyker selv og burde egentligt slutte, for slikt kan jo jeg også få det om jeg røyker.

Skrevet

Har dere noen erfaringer fra bla Glittre klinikken eller andre rehabiliteringsinst? Vet dere om det ev er lang ventetid på å komme dit,etter henvisning fra lege??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...