Gå til innhold

Junigutten ble maigutt:-)


tromsøjenta

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin 16.06., men gutten vår bestemte seg for å komme mandag 31.05. Da var jeg 38+0. Etter et slitsomt svangerskap var formen overraskende god fra ca uke 35:-) Er glad jeg slapp å gå to uker over termindatoen! Jeg var på båttur både fredag og lørdag, bytur lørdag og på tapasresturang lørdag kveld. Hektisk søndag også og mange avtaler og planer for mandagen.

 

Natt til mandag våknet jeg av at det ble vått mellom bena kl. 04.45. Reiste meg opp og vannet fosset ut. Ingen tvil om at det var fostervannet som hadde gått! Hadde ingen andre tegn. Ringte føden og de sa at de lar det gå inntil et døgn før de gjør noe, men jeg kunne komme til kontroll kl 11. Jaha, da er det vel bare å sove videre tenkte jeg...

 

Kl. 05.15 kom første rie og slimproppen kom ut like etter. Ny ri etter ca 15-20 min, med en "miniri" i mellom der. Riene var helt overkommelige, som litt sterke menssmerter. Jeg gikk i dusjen og spiste litt frokost. Riene økte fort i frekvens og intensitet. Litt før halv sju ringte jeg føden igjen og sa at vi var på tur. Klarte ikke å følge med på mellomrommet mellom riene lenger.

 

Bilturen var ikke noe moro. Hadde nok ca 10 rier på den 17 min lange bilturen. Måtte stoppe å lene meg over ei båre i akuttmottaket for å puste meg gjennom ei ri. Da jormor undersøkte meg ca kl. 07 hadde jeg full åpning og ble sendt inn på ei fødestue i all hast. Hadde pressrier (tror nok de siste riene i bilen også var pressrier...) og det var bare å sette i gang å trykke.

 

Hadde litt problemer med å "slippe ut" babyen i begynnelsen, men fant teknikken etter bra instruksjon fra jordmor. Vi hadde jo ikke hatt noe tid til å diskutere fødestillinger, smertelindring etc. Vekslet mellom å stå framoverbøyd på knærne og å sitte nesten oppreist i sengen. Smertelindring var det uansett ikke tid til. Kl. 08.16 ble lille Gullet vårt født:-)))) Han hadde den ene hånda på motsatt skulder og krevde derfor litt større plass da han kom ut. Jordmora mente at det var derfor jeg fikk ei overflatisk rift som måtte sys. Fram til bilturen var smertene helt overkommelig. Fra da til han var ute var det steike vondt! Men det betyr ingenting og jeg gjør det gjerne igjen:-)

 

Det var fantastisk herlig å få vidunderet vårt på brystet! Etter 7 år med iherdig innsats og 7 prøverørsforsøk ble det endelig vår tur:-) Vidunderet har fått navnet Olander Joakim. Vi blir kun å bruke Olander til "hverdags".

 

Nå koser vi oss hjemme. Døgnrytmen er manglende. Amminga går overraskende bra. Høna gror. Jeg er sulten som aldri før (etter kvalme og dårlig matlyst hele svangerskapet). Nå gleder jeg meg til å bruke sommeren på babykos og trilleturer. Trenger å bygge opp musklene mine igjen...

 

Lykke til dere andre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gratulerer hørtes ut som at dette gikk ganske fort for seg. førstemann også. gratulerer så masse er så koslig at dere endelig fikk det etter lengtete barnet kos dere masse. bra ammingen går bra.. klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott fødselshistorie, det gikk jammen fort:D

Gratulerer så mye med den etterlengtede prinsen, kjempe fint navn han har fått:)

Kos dere masse fremover....klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...