Mzzizzy+augustspire <3 Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Har en prematur fødsel bak meg for 3 år siden (uke 27),og er nå gravid igjen i uke 29 og holdt jaggu ta meg på å få prematurt igjen.... Ligget på sykehus i 4 dager nå, og 2 døgn på riehemmende drypp.... Det har heldigvis roet seg og livmorhalsen har ikke blitt kortere... De har tappet blod, tatt all slags mulige tester på meg, men de kan ikke finne ut av hva som har satt det i gang... Ikke har jeg overanstrengt meg med tunge løft eller spist noe jeg ikke burde... Vet at risken for å få prematurt en andre gang kan være stor når en alt har hatt en prematur fødsel, men at de ikke skal klare å finne ut av hvorfor eller gjøre noe for at dette ikke skal skje skjønner jeg ikke helt... Noen m erfaring?? Er redd og trist for baby sin del,og føler meg passe hjelpesløs.... Trenger litt oppmuntring, evt noen råd fra noen m erfaring videre på min sengeliggende vei i svangerskapet.....
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Huff, så bra de fikk stoppet det! Nei du det er passe frustrerende når de ikke finner årsaken til hvorfor fødselen starter for tidlig.. Fødte i uke 34 med gutten min pga. plutselig vannavgang, men hadde jo hatt masse problemer med alt for sterke og vonde kynnere, nedpress ++ som korta ned livmorhalsen min over tid. Ingen infeksjon el. men ingen tok meg alvorlig når jeg sa jeg var sikker på at dette ikke var normalt. De mente jeg kom til å gå OVER termin. Nå er jeg 30+0 uker på vei med andremann, å har om ikke værre, samme symptomene som sist gang. De tar meg ikke på alvor denne gangen heller, å nå føler jeg magen har sunket litt (gjorde det akkurat på denne tiden med førstemann også) å jeg kan dytte på hodet med pekefingeren (kjenner hodet med livmorhinnen over altså, ikke åpning) slik jeg kunne med førstemann på denne tiden også. Men dette tror de ikke på, å at de ikke vil ha meg inn med mindre jeg får rier eller vannet går (da er det jo gjerne for sent..) så er en smule frustrerende.. uke 34 er jo ikke farlig å føde i den forstand, men gutten min sleit en del, å lå med c-pap i kuvøse ett døgn, så kuvøse i en uke med sonde, fikk gulsotbehandling i 2 uker. Lå på sykehuset i 2 uker alt i alt. 2200g og 45 cm. Han jeg har i magen nå er også under gjennomsnittet i vekt og strl. så jeg ønsker jo for all del ikke å ha dem før termin... Så nå krysser jeg beina for at jeg vil gå til termin tross mine symptomer og indre følelse, så får vi håpe jeg tar feil.. Hvordan er det med babyen din nå da? Ser det ut som riehemmende drypp har stoppet det, eller er det fortsatt risky..? Stor klem fra meg.
Mzzizzy+augustspire <3 Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2010 Uff er så frustrerende å ikke bli tatt på alvor,og enda mer frustrerende når de på sykehuset burde vite at risken for prematurt igjen er stor når man alt har født prematurt.... Hadde mast og mast og mast enda litt til hadde jeg vært deg!! Ikke la de feie problemet og redselen din under teppet!! Det er babyen sin helse det står på, og det burde de ta alvorlig. Jeg er av dryppet nå, og får noen stikk og litt nedpress, men ikke noe som minner om rier. Så fikk reise hjem, med beskjed om å styre som vanlig, men ha lav terskel på å ringe eller komme inn igjen om jeg følte det ikke var som det skulle. Så krysser ben og fingre på at dette skal gå fint hvertfall 4-6 uker til
mammaen til 2+1 Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Jeg var inne 2 ganger i uke 28 første gangen pga av at jeg mistenkte leksje av fortervann.. og andre gangen pga av premature rier.. Siden de ikke hadde forkortet livmorhalsen og stoppet av seg selv, tok de ikke så tung på det selv om jeg prøvde å forklare at babyen føltes ut som var nesten på vei ut.. Men det var vist helt greit iflg den legn jeg snakka med da... reiste til min egen JM dagen etterpå som slo full alarm siden babyen bare over noen dager hadde sunket sååå langt ned og festet seg i uke 28... og fikk beskjed om å ligge, helst med beina i været... Reiste dagen etter på det til fastlegen for å få sykemelding..(var ganske spent på om hun mente det samme) og tydeligvis så var dette et av symptomene på fortidlig fødsel... samtidig som jeg ikke var heelt i faresonen enda siden jeg hadde ca 3 cm på livmorhalsen... Var på kontroll på sykehuset sist uke og fikk da beskjed av legen der at jeg må på jevnlig kontroll av cervix.. og om den blir forkortet anbelfales det innleggelse.. men skal leve som "normalt" med forbehold om ta det veeldig med ro og unngå mye løfting og stress... (kjempelett med en gutt på 15mnd i hus gitt..).. Uansett så merker jeg nå etter å ha tatt det veeldig med ro uten å ligge at jeg har mye mindre nedpress... så det hjelper her i gården... =) Men er glad jeg får oppfølging.. Men stå på ditt og få dette sjekket.. om ikke på sykehuset så med din egen JM.. så sender hun deg eventuelt inn til føden for kontroll... Ikke godta at de ikke avfeier deg..
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Å så godt å høre da! Får virkelig satse på at det ikke setter igang igjen helt enda hos deg hvertfal!!:) Ja jeg vet jeg burde mase enda mer, som om jeg ikke har gnåla nok nå liksom.. er ikke noe alright å måtte mase sånn heller gitt!! Skulle liksom trodd de tok det mer på alvor når jeg har prematur fødsel bak meg, men den gang ei... Jeg har idag fått økter med store smerter helt ned i skambeinområde innvendig og utvendig, hele området der nede.. Så føler han skrur seg nedover nå.. Har du fått noe lungemodningssprøyte forresten? Eller er dette noe de er VELDIG gniene på?
mammaen til 2+1 Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 jeg skjønner veeeldig godt at det er forferdelig å mase.... jeg føler meg rett og slett idiotisk hver gang jeg har ringt inn... selv om jeg har vert veeldig bekymret, og er glad for at jeg har reist inn så føler jeg meg som en dust eller hysterisk mor... det blir vel sånn etter at du har truffet en av de "bedrevitende" legene der inne som omtrent ikke gidder å høre på deg.. Derfor hvis du har en kjekk JM så ville jeg kansje gått til henne først, så kan hun krangle deg inn på kontroll.. Så lenge livmorhalsen min er lang og fin så har jeg ikke fått noen lungemodningsprøyte.. Tror de ku gir det hvis du omtrent er i fødsel eller ekstrem fare.. noe jeg heldigvis ikke har vært enda siden jeg har cervix på 2,9. Skal inn på kontroll nå på torsdag.. er veeldig spent på hva dem finner da.. Nå er jeg heldigvis i uke 30.. har ikke vi samme termin? 19 august? Men jenta ligger på -10% så er ekstreemt lite keen på å ha henne ut noe serlig før tia..
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Nettopp! Usj.. Jordmoren min er super, men på akkurat dette er hun mindre super hun også.... Hun tror at det bare var ett engangstilfelle med førstemann siden det iikke var noe infeksjon el. som startet vannavgangen.... Min livmorhals er også på samme lengde som din, noe den var med førstemann også. Den kortet seg ned på rappen der og da, så den forandra seg ikke til det "farlige" før det virkelig skjedde. Siste gangen jeg var på kontroll i første svangerskap for å sjekke cervix var 32+0 å da var den 2cm, å han påsto jeg ville gå to uker over termin, å at det var overhode ingenting som sa jeg ville føde før tiden, det var BARE tull fra min side.. "Haha" Jo vi har akkurat samme termin gitt! å akkurat samme minus omtrendt:O merkelig! hehe.... Gutten i magen var -14,44% i uke 27 eller noe, å nå når vi var på UL igjen 29 uker hadde han heldigvis tatt litt igjen, så da var han "bare" -10,40% men det er jo fortsatt litt, så vil helst at han skal legge på seg masse fett som de gjør på slutten, før han kommer ut... hehe:)
mammaen til 2+1 Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 Ja det er liksom ektra skummelt å måtte føde prematurt når babyen i tilegg er liten for alderen... Tvi tvi.. vi får håpe det går bra for oss begge og at vi kommer oss over uke 36 hvertfall.. håper på 38 egentlig for øsnker minst mulig startproblemer med velsa siden jeg har en annen som også trenger mammaen sin.. Blir spennde å se fremover hvordan ting utvikler jeg.. jeg er hvertfall ved godt mot..
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Ja ikke sant.. Men ja, tvi tvi!! Masse lykke til:) Ja det beste hadde vært å født slik at jeg kan komme hjem til sønnen min på snart 3 år så fort som mulig etterpå altså!! Vi får nå sjå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå