Gå til innhold

foreldreskole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er et marked for det så er det jo ikke noe problem å starte foreldrekurs og så kan de som vil gå på det. Ser derimot ingen som helst grunn til at det skal være obligatorisk. Å oppdra barn er i stor grad sunn fornuft. Dessuten blir man jo ikke kastet rett ut i tenåringstrass, man starter med en nyfødt som bare trenger mat, kos, bleie og søvn, og det kan alle gi, og så øker behovene gradvis. Dessuten har vi jo allerede flere instanser hvor vi kan spørre om råd, som helsesøster (helsestasjonen er jo alltid tilgjengelig), lege, venner, familie, bøker, internett osv.

Skrevet

Jeg mener så absolutt at det burde være obligatorisk å ta foreldrekurs. Men det som jeg synes er viktig er måten vi kommuniserer med barn på. Vvi alle har uvaner som ikke er like bra, kommunikasjons måter, mønstrer fra vår egen barndom og oppvekst som sitter igjen. Det er som regel ting man ikke er klar over selv, men som en utenforstående kan påpeke uten at man blir fornærmet. Alle bør utvikle seg selv som menneske før de får barn. endre en negativ talemåte om til en positiv talemåte.

Ei mor som leverte barnet sitt i bhg.

Barnet spurte da hvorfor han bare fikk en brødskive, Mor svarer: fordi du er så dårlig til å spise opp maten din.

Hun kunne heller ha svart når du du begynner å spise mer mat så skal jeg lage mer til deg eller noe i den duren.

Men også det å skjønne hva barnet faktisk spør om. Barn har ikke utviklet nok språkkunnskap eller forklaringsevne til å formidle det de egentlig lurer på. derfor er det viktig å prøve å lese bak de ordene som kommer

vi alle har ting vi kan forbedreoss på og det gjelder ikke bare innen barneoppdragelse men generelt på alle ting i livet.

vi må ta lappen for å kjøre bil, men det viktige i verden trenger vi ingen "opplæring" på!?

Skrevet

skulle ikke være anonym..

Skrevet

Du tror vel ikke for alvor at slike ting vil bli berørt på et slikt kurs.

Slike kurs, om de settes i gang for fullt, vil bli like "givende" som infomøter i b.hage og skole. En masse selvfølgeligheter og snikk-snakk man bare må lide seg gjennom.

"- Vi vil ta for oss ulike temaer som nettvett, grensesetting, kosthold, livsstil og helse. Og hvordan foreldrene konkret kan hjelpe elevene med opplæringen, for eksempel i lesing og matematikk, sier rektor Anne Borgaas."

Ikke ett eneste tema her jeg føler noe behov for å kurses i i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...