Gå til innhold

Hvilken rolle har en stemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke stemor, men har et barn med en mann som har ny partner. Barnet vårt er ca 40 % hos far og stemor. Jeg og far har svært liten kontakt til tross for at vi bor 2 km fra hverandre og at datteren vår veksler mellom å være hos oss med 2 dager her og 2 dager der den ene uka.( har en rotete samværsavtale). Jeg var nødt til å forlate han og har fått klare råd fra diverse fagpersoner om å ha minst mulig kontakt med han( kun det som trengs ifht barnet). Barnet vet at jeg og far ikke er venner som hun sier.

I det siste har stemor vært med på alle foreldremøter, informasjonsmøter om skole osv. Jeg er blitt nektet å ha kontakt med stemor av eksmannen min. Har sagt hei 3 ganger til henne. I følge eksmann må barnet kalle stemor for annen mamma.

Jeg er usikker på om det er han som krever at hun er med på alt eller om det er hun som vil. Jeg synes det er litt merkelig at hun er med. Hun er jo ikke en forelder, men hun virker til å være en god omsorgsperson.

Så spørsmålet mitt er, hvor involverte er dere som er stemødre?

Er det noen oppgaver som dere synes er forbeholdt foreldrene? Og føler dere at dere er likestilt med biologisk mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann har et barn fra før, h*n bor ca 60% hos oss. Jeg er nok ikke så involvert som din eksmanns nye samboer, dvs på foreldremøter og alt som har med skolen å gjøre så er det far og/eller mor som stiller opp. Jeg føler meg ikke "likestilt" med barnets mor og det har jeg heller ikke noe behov for, mamma er mamma og jeg er Helene. Når barnet er hos oss, så er det pappa som tar seg av "alt", det er klart jeg stiller opp hvis det trenges og jeg er selvfølgelig snill mot barnet, men jeg føler meg kanskje litt mer som en "tante" enn en "stemor", jeg føler ikke noe "foreldre-eierskap" til barnet enda jeg er glad i h*n. Det er kanskje også blitt slik fordi vi hadde en veldig tøff start, mor snakket svært stygt om oss og barnet ble veldig påvirket av det og ville ikke engang snakke med meg de første 2 årene. Ting går bra nå, men jeg tror kanskje vi ville fått nærmere forhold hvis ting hadde vært tilrettelagt fra starten av.

Er det slik at du ønsker at eksens samboer skal være mindre involvert, eller får barnet kanskje bedre omsorg hos pappa hvis hun stiller opp også? Jeg synes ellers det er underlig og helt unødvendig av din eks å kreve at barnet kaller stemoren "annen mamma".. Synes stemoren det er greit også? Vi snakket litt om det her, dvs barnet lurte litt på hva h*n skulle kalle meg (både direkte og når h*n omtalte meg), så jeg spurte hva h*n ville kalle meg og barnet kom da frem til at det var mest naturlig å kalle meg Helene (fremfor "stemor" eller noe tilsvarende). Jeg tror i hvertfall de færreste stemødre ønsker å "ta over" mors rolle og/eller tittel! :)

Helene

Skrevet

Hei :) Er kanskje ikke så relevant, jeg er ste-barnet i denne sammenhengen, pappa giftet seg på nytt da jeg var 10 og min søster 5. Vi kunne ikke fått en bedre stemor! Nå når jeg er gravid har jeg spurt om hun vil bli kalt mor til lillegull :) Men selvfølgelig er det sikkert ikke sånn alle har det. Hun involverte seg hvis vi spurte/pappa spurte, hun stelte i stand bursdager/konfirmasjoner o.l.

For meg så har det aldri vært noe anna en greit :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Har flere år bak meg som stemor, men har aldri aspirert til noen rolle som ekstramor. Og at han sier de skal kalle henne "annen mamma" er jo bare perverst.

Jeg syns det er rart hun er med på skoleting osv, og ville ha reagert om min eks tok med seg samboer på noe sånt. En del av de tingene som sies der er taushetsbelagt, f eks det som sies i konferansetimer med kontaktlæreren på skolen o.l., og det kan ikke læreren si til andre enn dem som mor og far godkjenner. Der tror jeg faktisk du kan underkjenne hans valg hvis du mener stemoren ikke skal være med.

Men hva tror du er best for barnet ditt, at hun er mye involvert, eller at du og far får fred til å være foreldre? Hva sier barnet om den dama? er de glade i hverandre, eller virker det som unaturlig når hun skal "skifte tittel" på henne?

Skrevet

Jeg har i alle år vært med på skoletilstelninger, og også en del fellesforeldremøter. Jeg har ikke gått på konferansetimer (der de bare snakker om 1 elev om gangen), det føler jeg er mor og far sin oppgave.

Jeg har aldri forsøkt å bli en ekstra mor for dem, de har jo allerede en mor, men jeg er en oppdrager og en ekstra anvsvarsperson.

Hva mener du når du sier du blir nektet å ta kontakt med stemoren? Kan eksmannen din ennå bestemme over deg altså?

Jeg hadde ikke nølt med å bli kjent med en person som skulle ha ansvaret for mine barn 40 % av tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...