Gå til innhold

Taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos fødselslege for samtale ang keisersnitt.

For første gang klarte jeg å fortelle at jeg ønsket dette pga seksuelle overgrep for 5 år siden. jeg gav klar og tydelig beskjed im at ingen andre visste dette, og at jeg ikke ville at andre skulle vite det.

Et par uker etterpå var jeg til vanlig kontroll hos jordmor, og midt i kontrollen, begynner hun å snakke om at jeg burde ta kontakt med psykolog for å bearbeide overgrepene.

jeg ble helt satt ut, og visste ikke hvordan jeg skulle reagere.

Fødselslegen hadde da skrevet om overgrepene i journalen som var sendt til jordmor.

Er dette virkelig lov??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... Helsepersonell har innsyn i journalen din, og det er jo viktig at dette står der for at dem som er rundt deg i forbindelse med fødsel kan ta alle nødvendige hensyn.

Taushetsplikten gjelder jo ikke mellom ulike grupper helsepersonell, men utad. Du skal være trygg på at dette ikke "kommer ut", går rykter om osv...

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg til at dette er lov så lenge du ga klar beskjed om at det ikke skulle videre! Står det i journalen så er det jo plutselig veldig mange som har tilgang på informasjonen.

Jeg ville bedt om at dette blir fjernet fra journalen!

Skrevet

HI her

jeg sa at jeg ikke ville ha det journalført...

har forsåvidt ikke problemer med at det står i journalen på sykehuset,

men at den er sendt til kommune jordmor på helsesatsjonen.

Skrevet

Dette er klart brudd på taushetsplikten fra legens side.

Skrevet

I utgangspunktet skal man kunne snakke sammen om taushetsbelagte temaer når det gjelder behandling av pasienter, og der dette er viktig for å kunne gi en riktig behandling

Men dersom du har sagt at du ikke vil ha det journalført, så er jeg litt mer i tvil om han har lov til å føre det inn likevel.

Skrevet

Dette er ikke brudd på taushetsplikten, han har plikt å journalføre hvorfor du skal ha keisersnitt! Derimot kunne han skrevet dette i en "låst" post slik at han er den eneste som kan låse opp så noen andre kan lese. Journalene er juridiske dokumenter, og er derfor viktig at slikt blir notert. Han trengte dog ikke sende informasjonen til jordmor. Men hun har jo også taushetsplikt, så dette skal jo uansett ikke komme ut "på bygda"... :-)

Skrevet

Jo, det er et brudd på taushetsplikten. Nettopp fordi som du sier, dette var ikke informasjon som var nødvendig å sende videre til kommunejordmor.

Taushetsplikten gjelder også innad, man skal kun dele sensitiv informasjon med annet helsepersonell som også er avhengig av å ha denne informasjonen for å utøve riktig helsepleie. At noen har blitt utsatt for seksuelle overgrep er IKKE informasjon som er nødvendig for andre for å yte helsehjelp!

At noen andre også har taushetsplikt er ikke et argument for å dele denne informasjonen med noen som ikke trenger den.

Dessuten så er han aldeles ikke pålagt å begrunne pasientens behov for keisersnitt med annet enn f.eks personlige grunner. Og så kan pasienten selv få fortelle grunnene til de som har behov for å vite det.

Anbefaler HI å få dette slettet fra journalen sin, det har hun krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...