Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Vi har en flott hund som er litt nervøs av seg i enkelte situajoner. Han elsker å hilse på mennesker og vil ofte bort å snuse, men mange ganger blir han plutselig nervøs og trekker seg unna når de vil stryke på han. Er det best at vi tar han med oss overalt og lar han møte forskjellige mennesker eller er det best at vi unngår slike situasjoner. Vi har to barn og er ofte på farten og vi vil gjerne ha hunden med oss. Men kan dette gjøre frykten større eller vil det hjelpe han etterhvert at han føler seg trygg til slutt i slike situasjoner. Vi har ikke hatt han så lenge så er ikke blitt skikkelig kjent med vårt nye familiemedlem. En annen ting er at han er redd trapper og vi bor i andre etasje i blokk, vi må bære han ned, men har fått han til å gå opp, men da nøler han veldig. Når han kommer opp så roser vi og koser med han og han er stolt som bare det. Er det noe vi kan gjøre anderledes for å få han tryggere på trapper. Han er også redd for å gå under veien i slike ''underganger'' da må vi bære han. Skal på hundekurs sammen med hunden for å bli en bedre hundeeier, men vil gjerne starte med en gang. Så er det noen her inne som kan komme med gode tips til hva vi kan gjøre
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Tror det heter dressur, og ikke oppdragelse når det gjelder hunder....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Det beste er å ikke presse hunden, men ta den med til steder og mennesker den er trygg på først, deretter introdusere den til nye miljøer og andre settinger sakte men sikkert, men pass på så hunden ikke er nervøs, bruk mye tid på å rose ønsket adferd og ignorere uønsket. Ang trapper skal hunder ikke gå i trapper de første månedene. Jeg hadde en voksen schæfertispe som plutselig fikk det for seg at det var skummelt å gå ned trappa til kjelleren. Jeg lokket med godbiter og roste masse når hun gikk et par skritt. Men vi gjorde ingen fremgang. Så til slutt tok jeg kobbelet på henne, og dro henne bestemt ned trappen, ned fikk hun ros og godbiter, og etter det var hun kurert. Men nå kjente jeg denne hunden og visste at hun ikke kom til å ta skade av det, så det er en metode jeg ikke anbefaler uten at man vet litt om hva man gjør. En nervøs hund bør nok ikke få en slik behandling.. Kjempelurt å gå kurs, ikke bare ett, men mange hele hundens liv! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Hei! problem 1 : Kommer helt ann på hunden din. Men i de fleste tilfeller så vil dette gå over om du sosialiserer han sånn som du er inne på, men sørg for at han KUN får gode opplevelser. Oppfordre venner/kjente til å gi han en godbit, gode muntre ord osv. Om det ikke bedrer seg så er det jo forsåvidt "greit" at hunden din ikke vil bli klappet av alle. Det hadde nok heller ikke vi likt om vi hadde vært en hund. MEN han skal IKKE være agressiv, da har du plutselig en helt annen situasjon. problem 2: Trapper, fortsett som du gjør, oppmuntre godbiter. Prøv gjerne klikkertrening, det er det mange gjør og blir positivt overasket. Da må du lese nøye om hvordan klikkertrening fungerer, og det er ikke noe vits å begynne med det før du har skjønnt konseptet med det. Annen årsak kan være HD, har du sjekket han for HD, eller vært hos kontroll hos dyrlege? Han kan ha vondt! Problem 3: underganger osv, det kan være lyden han er redd. Prøv å tilbring litt tid inni sånne underganger innimellom 1 minutt om gangen. Stopp og klapp han (han trenger ikke gå selv i starten) Gi han noen godbiter. Og gå ut igjen. Husk : ALDRI tving en hund til noe den ikke har lyst til, du er hans beste venn og deg er den eneste han kan stole på, du må gi han selvtillit og vise han den store verden. Bli trygge på hverandre og ha tålmodighet Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Er det en valp? Valper utvikler gjerne frykt når det er ca. 6- 7 mnd. Så om hunden viser tegn til redsel eller sjenanse overfor fremmede så ingonerer dere det. Ikke lag noe oppstuss for det vil sannsynligvis gå over av seg selv. Det viktigste er å sosialisere hunden både med mennesker og med andre hunder. Og det virker som dere gjør det og bare fortsett med sosialisering av hunden. Det er god trening. Mange valper liker ikke trapper og mæ bæres. Fortsett å tren med hundegodis og gi masse ros når hunden klarer det. Tror dere vil bli gode hundeeiere og kurs er veldig bra både for dere og for hunden. Man kan plukke opp gode tips og triks og kanskje bli kjent med andre hundeeiere slik at man på fritiden kan være litt sammen med andre hunder og deres eiere.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Har du valp eller voksenhund da? Har jo en del å si..
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 Det heter helt klart oppdragelse av hunder også!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Hei, ang. når dere er ute på tur så møter dere mye folk, og manke vil jo gjærne hilse på hunden. men si ifra at de kan enten sette seg på huk og vente til hunden tar kontakt. (ikke press den til noe) om dere møter noen dere kommer i prat med, bare si at de skal overse hunden. da blir den gjærne tryggere på seg selv etter hvert og vil selv ta kontakt. dette kan ta tid men det er viktig å prøve og trene på dette. nå vet jeg ikke hvor gammel hunden er, men min hund var skeptisk til trapper til å begynne med, vi gikk opp og ned flere ganger om dagen, jeg måtte "dytte" den litt i gang. de har ofte en sperre. og når de tipper over den kommer trappegåingen til å løse seg. men her må det også trening til håper dere får noe nytte av dette lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Hei beklager han er 10 mnd, vi har nettopp hentet han. Han er en fantastisk hund. beklager at jeg brukte feil ord, men dette er vår første hund, dressur, skal huske det Dette er femte dagen hos oss, og der han bodde før var det flere hunder han bodde sammen med. Så hos oss er alt nytt. Her er han plutselig eneste hunden og det er trapper både i leiligheten og han må ned trapper i blokka for å komme seg ut. Han har knyttet seg noe voldsomt til meg og følger meg overalt, han syter hvis jeg er nede på do ol, enda min mann og barna er oppe med han. Han vil alltid være nær meg uansett, sitter jeg ved datan så ligger han på bena mine, er jeg i sofan skal han ligge atme meg, holder jeg på med middagen sitter han ved bena mine osv. HI
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Det er veldig koselig med en hund som viser tillit, oppmerksomhet og kjærlighet, men vær litt på vakt at det ikke går over i beskyttelse av deg for da har dere et problem
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Så lenge du er rolig og bestemt så smitter det over til hunden. Når han møter andre, pass på at de ikke snakker til han, ser han inn i øynene eller tar på han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå