Gå til innhold

Dere som har stumpa røyken..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle så gjerene klare det, hvorfor er så inni hampen vanskelig?

Hvordan klarte du det?

Og, hvor mye og lenge røyka du før du klarte det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røykte i 12år, 15 røyk for dagen ca, trodde aaaldri jeg skulle klare det! Elsket å røyke!!

Ble gravid, etter første kontroll hos fastlegen min gikk jeg ut, røykte en halv røyk, kastet resten og klinte røykpakken opp i kjøkkenskapet.. Der ligger den enda.. 7 måneder er gått, og jeg tenker ikke på, og savner ikke røyken i det hele tatt! :-)

Hadde jeg visst det var så lett, så hadde jeg sluttet for mange år siden!

Du kan hvis du vil! ;-) Det meste er psykisk! Og du kommer til å få en deilig energi du ikke har opplevd makan til, men du kommer mest sannsynlig til å føle det som irriterende rastløshet.. Jeg tok det som deilig energi, og det var helt fantastisk! :-)

Masse lykke til! :-)

Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var 17-18, kom raskt opp i 20+ om dagen. Er nok disponert for avhengighet :b ... Røyka i syv år, sluttet den dagen jeg begynte på helsefaglig utdanning, 1,5 år siden nå cirka. Samboer sluttet samtidig som meg.

Først tenkte jeg at dette skulle vi klare uten hjelpemidler. Det èn dag, så holdt jeg på å bite hodet av en kassaansatt på universitetsområdet. Gikk rett på apoteket og kjøpte Nicotinelle med lakrissmak. Det var som å komme til himmelen!!!

Vha tyggisen har samboer og jeg klart å slutte å røyke uten en eneste sprekk, uten sug, uten å gå opp i vekt, drømmehistorie. Jeg har prøvd å slutte MANGE GANGER, og aldri klart det, alltid endt med å løpe på bensinstasjon sent på kvelden og betale dobbelt så mye som nødvendig fordi jeg ikke klarte å vente til dagen etter, haha. Jeg var seriøst klin avhengig.

Vi ble litt "mobbet" av venner fordi vi ble avhengige av Nicotinelle og tygget hver dag i over ett år, men det er f*** meg verdt det, såå mye bedre med tyggis enn med røyk!!!

Jeg sluttet med tyggisen da jeg ble gravid, og boms så hadde jeg lagt på meg ti kilo. Er 14 uker nå. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde det vært superkjipt, så klart. Men nå satser jeg på å amme det av meg.

Røykende venner har forsøkt tyggisen, sier at den er for sterk, vond, blablabla. Mulig at den krever litt tilvenning (gjorde ikke det for oss), men det er ett gram motivasjon du trenger å samle deg, motfor det enorme fjellet du trenger for å klare å slutte uten hjelpemidler.

Dette ble veldig langt, men det er viktig for meg å få fram at det er lett, og alle kan klare det, man må bare ikke gå i fella og tenke at "jeg skal klare det uten hjelp, bedre å kutte tvert" - noen klarer det, men hvis du har prøvd det flere ganger, er det ikke på tide med noe nytt, da?

Finnes flere styrker og smaker på tyggisen, du får kjøpt den i flere dagligvarebutikker, og den plager ikke andre, du får ikke dårlig ånde, det setter seg ikke i klærne, og du slipper flere tusen tilleggsgifter. Dessuten er det billigere enn røyk, selv om du betaler mer per gang du kjøper.

LYKKE TIL!!!!

Skrevet

Takk.

Det er psykisk.

Har ei venninne som røyka, så fikk hun slag og glemte at hun hadde røyka da begynte ikke hun igjen.

Er det værst første dagen?

Skulle såååå gjerne bli kvitt den dritten.

Skrevet

Jeg passet på å legge om endel av vanene mine. Kunne f eks ikke ta en kaffe og lese avisen om morgenen, for da hørte røyken liksom med.

Hadde mange planer hele tiden de første ukene. Og jeg ble fullstendig avhengig av grønne epler som av en eller annen grunn fjernet noe av røyksuget. Det var så ille at hvis jeg ikke hadde epler hjemme, raste verden sammen:-) Jeg sluttet på sommeren, men tror kanskje det er litt lettere hvis det er 20 kalde ute (hvis man røyker ute da)

Jeg hadde vel røyket i ca 10 år, 15-20 om dagen.

Skrevet

Takk for tipset!

Ut å kjøpe tyggis i morgen.

Skrevet

Syns ikke det har vært så gale.. Verken første dag, eller noen andre dager! Tror jeg har fortrengt røyken litt.. For jeg har ikke prøvd å la vær å tenke på den eller noe, det bare ble sånn..

Men etter et par dager så holder du på å omkomme når du er i nærheten av røykere, for de stinker så inn i hesteræven dårlig! Du blir omtrent flau for du visste garantert ikke at du luktet så dårlig da du røykte! Jeg ble helt sjokkert..

Ta deg et glass med iskaldt vann, med isbiter i, når røykesuget melder seg! Det kan jeg se for meg kan hjelpe litt på! :-)

Du kan også melde deg inn i www.slutta.no

Der kan du finne mye støtte i mennesker som er i samme situasjon! Råd og tips! :-)

Skrevet

Jeg sluttet å røyke for fire år siden. Jeg har helt gæren. Røyket 30 +/- om dagen. Fikk helseangst (redd for lungekreft, syntes jeg pustet dårlig osv), så det hjalp nok på motivasjonen.

Men, jeg prøvde flere ganger før jeg greide det, og det som utgjorde den største forskjellen den gangen jeg faktisk klarte det, var at jeg hadde fått tro på at jeg kunne komme til å greie det. Jeg fulgte et internettopplegg som het happy ending eller noe sånt, hvor jeg ble bedt om å sette en dato litt frem i tid (f.eks en måned), og bruke måneden frem til datoen på forberedelser. Det var mange fjollete ting vi ble bedt om å gjøre. F.eks skrive avskjedsbrev til røyken, være helt ærlig om hva man kom til å savne osv. Det handlet litt om å anerkjenne sorgen ved å slutte (litt motsatt av allan carr hvis du kjenner til han - som mener at det er LETT å slutte å røyke)... Den siste uken skulle vi også ringe et sted for hver røyk vi tok, for å registrere det. vi skulle også lese inn grunnene til å slutte å røyke inn på en telefonsvarer. Masse sånt i løpet av en måned (uten å trappe ned på røyken).. Det handler også litt om å bli bevisst NÅR og HVORFOR man røyket hver enkelt sigarett..

Jeg brukte nikotintyggis (noe som øker sjansene for å greie det drastisk), og syntes første dagen var verst, andre litt lettere, tredje enda litt lettere. Jeg hadde en liten sosial pause slik at jeg ikke satt meg selv i vanskelige situasjoner. (gikk ikke på fest, drakk ikke alkohol på to-tre måneder).. Når jeg fikk lyst på røyk kunne jeg ringe en telefon der jeg fikk spilt opp min egen stemme snakke om hvorfor jeg ville slutte å røyke (som jeg hadde spilt inn den foregående måned).. Dessuten kunne jeg snakke med noen om røykesuget osv... Selv om det var hardt, var det litt deilig også. Det ga selvtillit. Første dagen sprakk jeg faktisk litt. Jeg røyket en halv røyk. Jeg har sprukket litt innimellom de fire siste årene, noe som har vært slitsomt, men jeg har aldri begynt å røyke igjen daglig!

jeg tror cluet er å planlegge, forberede seg, og ha tro på at du kan greie det (finne en måte å få denne troen9

Masse lykke til :-)

Skrevet

Jeg røkte i 15 år, sluttet for 4 år siden. Jeg trappet gradvis ned, bestemte meg først for å ikke røyke på skolen (var student da), deretter for ¨ikke røyke på jobb (jobbet nesten hver ettermiddag etter skolen). Til slutt var det bare hjemme jeg kunne røyke, og jeg var jo nesten aldri hjemme.

Bestemte meg for å slutte den dagen jeg skulle flytte inn sammen med han som i dag er samboeren min. Det var 3 intense dager først, hvor jeg tidvis ble helt gal fordi jeg ikke hadde røyk, så gikk det over.

Og jeg er så GLAD for at jeg klarte det :-)

Skrevet

Røykte i 10 år, mellom 5 og 40 til dagen. Hadde alltid sagt at jeg skulle slutte når jeg ble gravid, så da jeg ble gravid var det bare en selvfølge å slutte. Og i det øyeblikk jeg sluttet stoppe jeg å se på meg selv som en røyker/x-røyker, men begynte heller å se på meg som en ikke-røyker.

Gikk overraskende greit, hadde ingen problemer med å slutte. Men hadde prøvd utallige ganger før det uten å klare det, så jeg vet det er vanskelig altså. Var bare at jeg alltid hadde visst at jeg skulle slutte som gravid, og da var det plutselig enkelt.

Sett en dato et stykke inn i fremtiden, og ikke stress med det. Bare vit at da slutter du! Og ikke gjør så mye ut av det, bare slutt=)

Håper du klarer det! I dag kan jeg ikke fatte at jeg gadd å misbruke lungene i så mange år. Sitter daglig ute med venner som røyker ustoppelig, men jeg savner det faktisk ikke litt en gang!

Lykke til!

Skrevet

Begynte som 15 åring, røykte 10-15 om dagen.

Sluttet da jeg var 32. Brukte snus i et år, så nikotinplaster en mnd. Ikke røkt på 4 år nå :)

Skrevet

Røykte i 15 år og trodde aldri noensinne jeg skulle klare å slutte. Prøvde champix,og klarte å slutte uten problem i det hele tatt. Litt knirk de første 2-3 dagene,men bortsett fra det gikk det kjempefint. Hold meg i 18mnd nå,uten ett eneste trekk engang:-) Kan absolutt anbefales!

Skrevet

Takk for mange fine tips.

Hva er champix?

Dere hadde ikke røyk i huset da dere sluttet?

Har en samboer som røyker, og ikke slutter, men jeg SKAL klare det.

Er sint på meg selv for at jeg ikke har klart det før.

Skrevet

champix er tbl som man får av legen. Min samboer går på de nå, han har et eget ønske om å bli røykfri til babyen kommer.. fungerer på han, skal slutte innen 14 dager på tbl nå er han på dag 5 og det trappes automatisk ned selv..

Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var 12 år, røyka 10 år, da jeg ble gravid som 22-åring smakte røyken plutselig dritt. Og godt er det:-)

Sluttet på dagen og røyka heller ikke mens jeg ammet et år. Nå kan jeg godt ta meg en røyk av og til, noen ganger en i uka, noen ganger en om dagen. Kun for kos.

Deilig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...