Gå til innhold

Klipt under fødsel, alle sting gått opp.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti d samme og som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Fødte 31.05, altså forrige mandag.. Ble satt igang 12 dager på overtid. Ting gikk veldig fort etter at jeg ble satt på kur, men selv om jeg hadde konstant rier,gikk d veldig sent med åpningen.. og forsterlyden var veldig lav så d ble tilkalt lege som skulle vurdere keisersnitt. Jordmor ville d, men den tyske overlegen ville vente og se ann.. plutselig fikk jeg en time me skikkeli riestorm som var noe av d værste jeg har vært borti, for epiduralen jeg hadde fått tidligere hadde sklidd ut, og d tok en time før jeg fikk satt ny.. iløpet av den timen gikk åpningen fra 4 cm til 10 cm, og d ble da bestemt at ungen skulle ut med en gang ved hjelp av vakum. De klipte meg opp, og alt gikk ellers bra.. men på torsdag kveld da jeg hadde kommet hjem merket jeg at noen sting hadde gått opp, ringte føden men de sa d ville gro fint likevel.. dagen etter var alt gått opp, og d var rett å slett et stort krater der.. fikk igjen beskjed av både fastlege og føden om at dette kunne skje og ville ordne seg selv.

Så i dag ringte jeg fastlegen bare for å høre om hun kunne se om alt var bra, at d ikke var betennelse å slik.. d første hun sa da hun fikk se meg nedentil var at dette var virkelig ille... mye større enn hun trodde. Så hun ringte gynekologen på sykehuset, og jeg fikk komme inn med en gang.. Trudde virkelig jeg skulle få hjelp i dag, men der tok jeg feil.. gynekologen som hadde vakt var samme tyske lege som ville se ann å vente med keisersnitt. Han sa d var skikkeli ille og at d var gått betennelse i d.. hadde håpt de kunne gjøre noe, hvertfall prøve å lukke d.. men neida... han sendte med meg to respter som jeg skulle ta med til apoteket.. algeduk ville han prøve på meg, men d hadde de ikke på sykehuset så jeg måtte dra på apoteket selv å høre om de hadde. Apoteket sa d ikke var mulig å få tak i lengere.. prøvde da å ringe sykehuset for å gi beskjed til gynekologen og for å høre om d var noe annet de kunne gjøre.. men han var opptatt med en operasjon og har ikke vært å få tak i siden.

Er d noen andre her som har opplevd d med at alle sting har gått opp, og fikk dere noe hjelp? Har fått beskjed om at d ikke går ann å bare sy d igjen når d har gått så mange dager..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil og føye til at på torsdag da jeg skulle hjem sa jordmor d at jeg ikke skulle blitt utsatt for dette. Hadde overlegen vært norsk ville keisersnitt blitt vurdert mye før, men siden han er tysk,og i tyskland ser de annerledes på dette så ble d slik.. noe hun var uenig i.. men er jo lite å gjøre me d nå.

Skrevet

Uff uff,stakkars deg!!! Det det høres ikke bra ut. Har du vurdert å klage på behandlingen? Ikke at det hjelper deg i etterkant,men det kunne jo kanskje hjulpet noen andre.

Jeg hadde en mer normal fødsel, men på slutten begynte det å haste litt etter 1,5 time med pressrier, og det var nippet før det ble vakumsug, men jenta mi kom omsider uten. Ble klippet og sydd. Vet ikke hvor mange sting som gikk opp,men det var i alle fall to tre, slik at jeg hadde et gapende sår som var ømt og vondt og det svei forferdelig når jeg tisset. Kontaktet lege etter ca 1 uke, og kom heldigvis ikke til fastlegen, men til en flink kvinnelig lege. Hun ville sende meg til KK (Bergen) men de ville ikke ta i mot meg siden jeg ikke hadde født der. Og jeg orket ikke reise dit jeg hadde født igjen,med en liten nyfødt og skrøpelig kropp. Så enden på visa var at hun sydde meg. Hun var nøye med å ikke lukke såret helt for det måtte få drenere seg. Og så tok jeg grønsåpeskylling hver dag i minst en uke etter. Gikk forholdvis greit,men fikk jo hjelp jeg da...

Ønsker deg god bedring og sender en stor trøsteklem!

Skrevet

Herlighet, snakker om maks uflaks! Jeg ville vel kontaktet gynekologisk avd på sykehuset i morgen tidlig og gjort det 100% klart at denne tyske legen skal du IKKE ha mer med å gjøre, at du trenger skikkelig oppfølging på sekundet og at dette må de gjøre noe med.

Hvis det er betennelse i det må de vel vente til den er under kontroll før de kan se på hvordan skaden kan repareres - det er vel ikke snakk om å bare sy lenger, nei, mulig du må opereres - men jo før jo heller! Hold tak i det til du får den hjelpen du skal ha og sørg for å skrive en grundig klage til sykehuset, så dette noteres i legens papirer.

Skrevet

Syns forresten du burde få en annen gynekolog til å se på det, en privat om så skal være, det stemmer vel gjerne at det ikke bare kan sys sammen hvis det er betent og gått mange dager, men det kan bli skikkelig arrvev dersom det ikke er som det skal. Og så er det jo så vondt og ubehagelig for deg!

Skrevet

hei:)da jeg fikk min første datter for snart 7 år siden,ble jeg klippet og sydd..det var en student som aldri hadde sydd før som ble satt til å gjøre det..de brukte laaang tid og forklarte det med at de plagdes(lite tenkte jeg over det da)etter 1 uke var alle stingene mine røket,jeg hadde en åpning på ca.4 cm.(anslo min fastlege)han ringte gyn.på sykehuset og spurte de,de svarte at de kom ikke til å sy noe på nytt før etter minst 1mnd.for det måtte gro skikkeli selv først,han ba de om å vennligst ta meg inn for en sjekk samme dag om ikke annet for å berolige meg!de tok meg inn samme dag,traff på en dame som var virkelig ufyselig som forklarte meg at dette kunne de ikke gjøre noe med på 6(!)mnd.for kroppen ville trekke seg så sammen selv at det var først da de ville kunne se hvordan det var..da jeg forsøkte å antyde lyst til å sende en klage til føden fikk jeg beskjed om at det var en erfaren jordmor som hadde hatt meg den dagen,så det var unødvendig!fikk kranglet meg fram til å skulle bli innkalt til ny sjekk etter 3mnd.men da de 3 mnd.var gått,måtte jeg selv ringe for å høre om jeg fikk time for det husket de ikke..da jeg kom på den sjekken,fikk jeg enda en dame som var om mulig mer ufyselig!hun forklarte meg det slik:"du kan velge mellom å ha det slik det er nå eller at vi oppererer deg på nytt,men da kan du aldri ha sex igjen..."kroppen hadde jo trekt det noe sammen selv da,men det var langt fra lukket for å si det sånn..jeg dro hjem og gråt i dagesvis i fortvilelse!heldigvis hørte jeg ikke på hun første gyn.jeg traff,jeg sendte klage til fødeavdelingen og forklarte hele forløpet og hvordan jeg følte behandlingen hadde vært i ettertid..det gikk laaaaang tid,men plutselig en dag ringte overjordmoren på sykehuset meg og beklaget at det hadde tatt sånn tid,men hun hadde ikke sett brevet fra meg før og ville ha meg inn på møte dagen etter..hun var mildt sagt sint da hun hørte hvordan disse to andre hadde håndtert saken og skulle selv ordne en vurdering av overlegen på føden så snart hun kunne!da min datter var 10 mnd.var jeg inne til ny kontroll og fikk i gjennom en ny opperasjon rett etter det:)men de sa at hadde jeg ikke hatt så mye plager som jeg sa,hadde de nok ikke ville gjort så mye med det,for det var trekt sammen ganske godt..men ingen ville nån gang si at det var gjort noen feil,de ville heller skylde på at kroppen min ikke hadde grobunn bra nok..

det skal sies at jeg har ikke tall på hvor mange penicellin-kurer jeg gikk på og måtte sitte med rumpa i grønnsåpevann hvær kveld pga.infeksjonsfare og betennelser..jeg syntes ikke det hadde trekt seg så godt sammen,dette for det at når de klipper,klipper de ut mot ene siden og der fikk jeg en kant som sved og ble irritert av ingen ting..

5 år etter,da jeg skulle få min andre jente,da ble jeg tatt inn til fødselsamtale for jeg ville ikke føde naturlig om dette kunne skje igjen..da sa overlegen at jeg skulle aldri vært klippet i det hele og at han personlig skulle garantere for en helt annen behandling om det mot all formodning skulle skje igjen,han skulle selv orden det umiddelbart!for så lang tid som det hadde tatt med meg skulle det ikke være mulig å bruke!og jeg skulle ha en jordmor som visste va hun drev med:P dette skrev han og la ved mine fødselspapirer så jordmoren jeg fikk under fødselen leste det:)

beklager..ble visst langt dette..men skjønner godt hva du går gjennom nå!bare stå på!du kjenner kroppen din bedre enn alle,om du føler det vil komme til å ev.hemme deg,nekt å godta et nei så lett..:)lykke til!

Skrevet

uff a meg...

Det skjedde meg og, men bare 1 sting som gikk opp men husker det gjorde forferdelig vondt... Ikke kunne de gjøre noe med det heller.

Spør legen din om en resept på xylocain, det er en bedøvelses gele som virker en liten stund om ikke annet. Spør også om du kan bade i grønnsåpe vann (sånn grønnsåpe du kjøper på apoteket) Det er også lindrende og renser litt...

Det går bra til slutt skal du se :-)

Skrevet

Førstemanns fødsel gikk relativt fort, rakk bare 2.5 timer på fødestua. Gikk fra 5-6 cm og til 10 cm på under 20 min. Fødte på den alternative fødestua på riksen, så noe smertestillende hadde jeg ikke tilgang til. Datteren vår føk ut i stor fart med hånden langs øret. Dette førte til noen saftige rifter, blant annet noe de kaller stjernesmell (lille kjønnsleppe eksploderer). To leger stilte opp for å sy kjønnsleppen på igjen etter beste evne. Men stingene raknet dagen jeg kom hjem og kjønnsleppene datt rett ned. Ringte riksen og jordmor mente den sikkert vill feste seg selv igjen. Det var for sent å sy den på for legen fordi det heler seg raskt i underlivet.

Kjønnsleppen ble imidlertid sydd pent på plass av en overlege på dagkirurgen under narkose 3 mnd etter fødselen. Det er lite du får gjort nå, men sørg for å få en time på gyn pol ved det sykehuset du fødte på så vil de setter deg opp til operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...