lillespor Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Hvordan søker jeg om OS, når jeg nå går i mammaperm.. som er over om 1 mnd.. Har søkt på skole fra høsten, samt fått sønnen min inn i barnehagen fra august, men jeg vet jo ikke om jeg kommer inn på skolen.. står at man må sende med bekreftelse på at man har kommet inn på skole..
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 søknad om OS kan du få på nav, samtidig kan du krysse av for stønad til barnetilsyn og US. Du burde ha søkt om tidligopptak vet du.. Jeg har fått skoleplass og barnehage så i mai sendte jeg inn søknad om utdaningstønad og barnetilsyn. behandlingstiden her i skien er US= 1mnd og for stønad til barnetilsyn=3mnd. Sendte inn søknad for OS i feb. og har nettopp fått brev om at jeg får det, etter masse tull fra nav. Tok 4 mnd, mens behandlingstiden skulle være 3 mnd. Heldigvis har jeg hatt permisjonspengene. Her en plass leste jeg at man får tilbake betalt OS opptil 3 mnd før søknaden er sendt, men jeg fikk fra og med måneden etter jeg sendte inn søknaden. Har jo altid vært alenemor.. Du trenger ikke å vise til at du har skoleplass eller bhg for å få OS.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Eh glemte å svare på spørsmålet ditt.. du søker om os, de finner ut inntekten din og reduserer os etter det, når du ikke lenger får foreldrepenger må du gi beskjed til nav sånn at de regulerer OS-en. Selv om de sier at det skjer automatisk (at du får full os fra dagen du ikke har inntekt lenger) vil jeg anbefale deg å gi skriftlig beskjed og kreve kvittering for det. Til os trenger du forresten samværsavtale også signert av far, selvom barnet er for liten til å være hos ham, og brev fra familievernkontoret om at dere har vært der til megling (hvis du og bf noen gang har bodd sammen) til os trenger du dokumentasjon om tidligere utdanning du har, bekreftelse på skoleplass, og for barnetilsyn trenger du brevet om at barnet har plass fra barnehagen.
lillespor Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2010 okay, tusen takk for bra svar.. ! jeg og bf har aldri bodd sammen.. må jeg ha signert samværsavtale da?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Det måtte jeg... vi har heller aldri bodd sammen, og samvær har de kun hos meg.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 ikke glem og søk om barnetilsyn på nytt igjen i august. Det må gjøres hver august. Det sa de til meg ihvertfall. jeg bodde aldri med barnefar. trengte aldri samværsavtale eller bekreftelse på mekling,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå