(Muskat) Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Er det noen som vet dette, eller vet hvor jeg kan finne ut av dette?
AO3 Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Jeg tror det er rundt 15%, men kanskje noen vet det nøyaktige svaret? Har du prøvd Google?
(Muskat) Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2010 Jeg tror 15% er litt høt, det må vel inkludere de planlagte keisesnittene?
silkeføre Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Du får regne med at du er blant de som opplever det, så slipper du å få deg en overraskelse Vi var forberedt på at det kunne komme til å skje, og fikk en mye bedre opplevelse enn et vennepar som ikke hadde tenkt tanken en gang. I følge folkehelseinstituttet blir visstnok hver 6. barn født med keisersnitt, de aller fleste er hastesnitt.
Gjest Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 15 % av alle fødsler er keisersnittfødsler. Mange av disse er planlagte. Mener å ha lest at for 10-15 år siden var tallet omtrent halvparten, siden de planlagte har blitt mer vanlige, så det er nok ingen overveldende fare for at du må ha hastekeisersnitt
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Min endte opp mes HSK. Vi var overhode ikke forberett, hadde ikke tenkt tanken. Men jeg vil likevel beskrive fødselen som fin. Håper at jeg får føde normalt neste gang.
(Muskat) Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2010 Det er ikke fordi jeg er redd for det at jeg spør. Det endte i hastesnitt på meg med førstemann for 6 år siden, så ejg har vært gjennom det. Det som irriterer meg litt, er at jeg ikke finner noen statistikker på dette, kun på planlagte og hastesnitt sammen. Da jeg gikk gravid med førstemann var det ikke et eneste menneske som forberedte meg på at en fødsel muligens kunne ende anderledes enn normalen. Burde ikke dette bli tatt opp under svangerskapet av jordmor? Si at 8% ender i hastesnitt da, det er jo en del. En smule forberedelse på at ting faktisk kan skje, hadde iallefall hjulpet meg den gang.
silkeføre Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 Helt enig, når man går gravid første gang hadde det vært godt å få litt informasjon om at ting ikke alltid går som "normalt". I barselgruppen min forrige gang var vi seks stykker, tre av oss hadde hastesnitt. Alle tre førstegangs. Kanskje ikke helt representativt, men likevel...
silkeføre Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Fant dette på Store Norske leksikon: "I Norge forløses omtrent 16 % av de fødende med keisersnitt (2006). Av disse blir 60 % uført som haste-keisersnitt." Litt av problemet er jo også at statistikkene kanskje ikke skiller mellom førstegangsfødende og senere fødsler.
Irene Adler Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 I 2008 var 17,1% av alle fødsler keisersnitt. Av alle keisersnitt var 54,4% hastesnitt. Ca 9,5% av alle fødsler ender i hastesnitt. Får ikke frem hvor mange som er førstegangs. Mer statistikk finnes på medisinsk fødselsregister. http://mfr-nesstar.uib.no/mfr/
AO3 Skrevet 8. juni 2010 #12 Skrevet 8. juni 2010 Helt enig med deg, HI! Jeg har selv et hastesnitt bak meg. Før fødselen ble jeg forespeilet gull og grønne skoger, alt skulle være så normalt, med pusteteknikk og badekar og akupunktur. Jommen sa jeg smør. Hvis de hadde forberedt førstegangsgravide på en litt mer realistisk måte - selvsagt uten å skremme - tror jeg mange kunne fått en bedre opplevelse av hastesnittet. Siden en relativt stor andel førstegangsfødende faktisk ender opp med ks/vakum/tang/epidural, burde det kanskje vært litt mer fokus på det - og ikke kun fokus på ikke-medikamentell smertelindring? Selv ikke da jeg ble igangsatt, fortalte de meg at det var ca 25% sjanse for haste-ks.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 Vi snakket om dette under svangerkapskurset og jeg trodde virkelig jeg var forberedt på det meste. Men et hastesnitt er i all hu og hast og absolutt ingenting kan forberede deg mentalt på det. Jeg var godt belest på området, vi hadde gått grundig inn i både det og planlagt KS, men likevell ble det et stort sjokk og få beskjeden. Ikke så mye pga selve beskjeden, men alt kaoset som forløp seg rundt meg. Det tok veldig nøyaktig 15 min fra jeg fikk beskjeden til gutten var ute. Jeg håper jeg aldri opplever det igjen, selv om jeg er aldri så mye forberedt.
(Muskat) Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2010 Men i det minste hadde du hørt om at det kunne skje. Da dette skjedde med meg, visste jeg ingenting, var null forberedt på at det kunne skje. Litt min egen feil kanskje, men mener faktisk at informasjon om dette burde være obligatorisk, så lenge det skjer med så mange som det gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå