Ophelia & Jr. Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Vi vurderer å lage utleiedel i kjelleren av vårt hus. Utleiedelen vil oppfylle alle krav (rømningsveier, lys, uteplass, parkering, boder osv) unntatt på takhøyde. Det vil bli takhøyde på ca 205 (skal visst være 220 for å bli godkjent) Noen som vet hvilke konsekvender det får om man leier ut rom/leilighet som ikke er formelt godkjent for utleie? Ser flere boliger m utlei til salgs hvor det står at utleiedelen ikke er formelt godtkjent...
lille sprelle Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Det er ikke det helt store problemet. NAV vil ikke godkjenne dette som utleie, men ellers er det så vidt jeg vet ingen store juridiske konsekvenser.
moe_ Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Hvis leil ikke er godkjent, kan kommunen kreve at den ulovlige bruken opphører. Men de jakter ikke på private! Leietaker kan flytte på dagen hvis han / hun ikke ønsker å bo i en ikke godkjent bolig - leiekontrakten kan kreves ugyldig. Med mindre du opplyser om at takhøyden er for lav. Forsikringsmessig kan det også være noen feller, avhengig av hva som gjør at leil ikke er godkjent, men det skal da være mulig å få dispensasjon for takhøyde. Vil leiligheten være en egen branncelle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå