Gå til innhold

Så syyykt mye lån mange har

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør å ta opp så mye lån. Jeg tenker på de som har usikre jobber eller ikke jobber og tar opp lån gjerne over maxgrensa. Kjenner jo flere som har 4 mill i lån og kun en normal inntekt. Naboene mine har 6 millioner i lån og begge har to jobber for å klare det. Høres virkelig slitsomt ut. Bare jeg som ikke liker lån? Jeg har 250 000 i studielån, mannen har 300 000 i studielån + huslån på 800 000 og det syntes jeg er mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg tror ikke de fleste med større lån har det fordi de "liker lån." =)

Det handler jo bare om å prioritere. Stor bolig, fancy bil etc. vs. mindre bolig, ingen bil osv. Hvor mye er man villig til å jobbe for å ha det som koster.

Om noen klarer å betjene et firemillionerslån på en "normal inntekt" er det intet mindre enn imponerende, men det er jo fint for dem om det er slik de vil ha det og de faktisk får det til.

Skrevet

Enig med deg, spesielt i landbruket er det mange som tar opp skyhøye lån, opptil 20 mill :-P

Men det virker som det går bra med de aller, aller fleste, og det er jo på den måten man får utretta noe i livet.

Skrevet

Er glad jeg bor på et sted jeg kan få et flott hus til under 1,5 mill.!!

Hadde fått angstanfall daglig skulle jeg levd med å vite at vi hadde mange millioooner å betale på..*grøss*

Men, si meg.. Når en har flere millioner i gjeld..kan en noen gang bli ferdig med å nedbetale det da? Eller vil en sitte på gjeld resten av livet, med mindre en selger huset??

Skrevet

Om det er snakk om boliglån, er det vanligst med en nedbetalingstid på 20-30 år enten det er på én eller fire mill, liksom. Man betaler jo nødvendigvis mer om lånet er større, og må dermed ha økonomi tilpasset det.

Skrevet

Lån i landbruket blir jo noe helt annet.

Det blir jo som å ta opp lån for å kjøpe en bedrift.

Dette kan jo ikke på noen måte sammenlignes med lån til bolig.

Skrevet

Vi har mellom 40 og 45 000 utbetalt totalt i måneden. Vi betaler totalt 13000 i mnd i lån (huslån og begges studielån). Er to voksne og to barn, og må ha to biler (begge gamle og rimelige,som vi ikke har lån på).

Vi klarer oss helt greit, men har ikke mye til overs. Hvordan folk klarer å betale gjerne halvparten av inntekten sin i lån hver mnd er for meg et stort mysterium.

Skrevet

Jeg synes også det er mange med helt middels inntekt som har skyhøye lån. Alle må jo ta ansvar for sin egen økonomi, og klarer de seg bra er jo det greit, men går de på en smell om noen år så har de bare seg selv å takke. Jeg gjør meg likevel opp noen tanker om fenonemet og føler at unge mennesker nå ikke gidder å spare til ting, opparbeide seg verdier over tid eller i det hele tatt vente på noe som helst. Det er mange som ikke tar veien om å begynne i det små slik man pleide å gjøre. Starte med en toroms, som man så selger med gevinst og kjøper seg en større leilighet, kanskje en fireroms (siden man nå gjerne har tenkt å få barn), og så selger om noen år med gevinst igjen og kjøper et hus, da i voksen alder og med ett eller flere barn, og man har på veien også økt inntekten og dermed også betalingsevnen.

Nå ser jeg derimot en økende trend av folk i begynnelsen av 20årene som har kjempehastverk. Ikke snakk om at de skal starte en toroms nei og vente med barn noen år, de skal rett fra mammas pupp og til en enebolig, bryllup og tre barn, for å sette det litt på spissen. Da må man naturlig nok ta opp et høyt lån, for mange langt over evne (og jeg ser også flere eksempler på at folk absolutt må bygge huset sitt selv, bommer totalt på budsjett og ender opp med flere hundre tusen mer i lån enn antatt). Er det rart at det blir skikkelig problemer når renta går opp? Folk evner jo ikke å tenke fornuftig, de skal bare ha og ha og ha. så er det ikke så nøye om man ikke kan betale for seg når renta stiger med 4-5 prosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...