Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Håper noen gidder å ta seg tid til å gi meg litt inputs og tips. Har akkurat funnet ut at det blir søsken til minstemann her mars neste år. Da er det 20 måneder mellom de. Ikke akkurat planlagt kan man vel trygt si! Hvordan løste dere det som har to tette? Tenker på søskenvogn, er dette nødvendig? Har dere noe spesielt merke å anbefale? Barnehageplass, sjalusi, utstyr, soving og så videre. Blir helt stressa bare jeg tenker på det!
Gjest Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Her er det 18 mnd mellom de to minste og vi merker overhodet ikke noe sjalusi. Storesøster var så liten at hun så ikke på lillesøster som konkurent. Men det hjelper nok at hun har to eldre søstre som koser mer enn nok med henne. Vi har søskenvogn og synes den er gull verd. Vi var heldig og fikk tak i en dyr vogn på adventstilbud slik at vi kom unna med en billig penge. Den er nemlig utrolig god å kjøre, bedre enn singlevognen. Siden vi bare har jenter er det veldig praktisk å arve tøy og store ting har vi jo i hus allerede. Måtte kun kjøpe ei ekstra seng. Ser at jentene allerede har glede av hverandre og jeg gleder meg til den minste kan være med litt mer aktiv i leken.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 20 mnd er vel ikke spesielt tett... Samme som dt var mellom mine eldste. Hadde ikke behov for søskevogn, men brukte sånn "rampe" med hjul som vi festet på vogna.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Jeg hadde 19 mnd mellom mine to første. Hadde en tvilling-trille som vi brukte myyye Hadde ikke bhg plass for den eldste før mini var 6mnd, men skal love deg at det kom godt med! Eldste var utrolig sjalu, og gjorde ALT for å skyve søstera bort, og la henne "få". (Vet at de fleste sier at det ikke er sjalusi mellom søsken når dem er så små, men i vårt tilfelle var det bullshit...) Men nå var dette nr. 1 og 2 i søskenflokken og
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Var 18 mnd mellom min to første.. Det gikk egentlig veldig fint og over all forventning.. Har ikke angret en dag:) Kjøpte søskenvogn av merket emmaljunga twin cerox. Den var veldig grei på den måten at man kunne snu styret, og fotbrettet og ryggene kunne reguleres separat, slik at eldstebarnet kunne velge å sitte mens minstebarnet sov. Minus med den: Storesøster fikk fort kalesjen i hodet. Kalesjen ble fort for liten.. Skulle også ofte ønske den hadde separat kalesje og myggnetting, slik at eldste slapp å ha opp kalesjen og sitte under myggnetting på solskinnsdager.. Ble mye frustrasjon ut av det.. Vi hadde 50% bhg-plass til eldste og det var jeg glad for.. Ellers hadde vi mye av utstyret fra før.. vi kjøpte en vugge (som kunne låses slik at den ikke vugget) til å ha på rommet vårt og minsten lå i den til hun begynte å dra seg opp, da fikk eldstebarnet stor seng (ca i en alder av 2) og minsten tok over sprinkelsengen.. Vi hadde lite eller ingen sjalusi mellom de to første.. Eldstebarnet fikk lov til å holde babyen ofte og mye, og vi roste henne veldig mye når hun var snill mot lillesøster.. Fikk også til å amme mes jeg las bok for storesøster, eller satt på en barnefilm eller lignende.. Viktig å sette av litt ekstra tid til eldstebarnet mens far tar minsten.. Lykke til! Det blir så bra atte:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har 18 mnd mellom mine to. Jeg vil råde deg til å allerede nå tenke på uvaner eller ting som kan bli en uvane med to barn slik at eldstemann kan få tid på seg nå. Det jeg tenker på er at barnet sover rundt på natten, at barnet ikke sover i deres seng, ikke ammer eldstemann når yngstemann kommer, ikke flaske og sutt osv. Disse tingene med flere er ting som fort kan føre med seg problemer når det kommer søsken. Når det gjelder barnehage så er det nok greit å ha eldstemann 2-3 dager i uka i barnehage både for din del men mest for eldstemann sin del. Vi har heller ikke hatt noe søskensjalusi, men vi har nok også vært flikne til å ikke bytte ut eldstemann med en ny baby slik mange gjør. Søskenvogn er ikke nødvendig, men ett ståbrett er velgig greit. Søskenvogn har jo blitt veldig moderne og barn sitter altfor lenge i vogn. Søskenvogn er greit om begge barna skal sove, og man er på tur. Eller om man har passive barn som ikke kan gå selv. Når du har såpass mye som 20 mnd mellom barna er det ikke sikkert du trenger dobbelt av så mye. Kanskje kan eldstemann over i større seng, klærne kan du kanskje bruke og det meate har du jo allerede i hus tenker jeg. Jeg kjøpte en ekstra sprinkelseng men har ikke kjøpt så mye annet. Jeg hadde dobbelvogn men har ikke brukt den etter eldstemann ble 2 år (og ja vi er MYE ute og har BEGGE hjemme). Ellers måtte jeg kjøpe en ekstra bilstol når minsten vokste ut av bilstol nr to og eldstemann også brukte denne. Jeg vil bare ha maxi cosi så da passet de ikke å bytte. Dyne må du kanskje ha ekstra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå