Gå til innhold

tar dere kvalmestillende medisiner under svangerskapet? synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 8 uke og er 100% sykemldt på grunn av sv.kvalme. Lå hele forige uke på sykehuset, da jeg ikke hadde beholdt mat og drikke på flere dager og måtte "væskes opp".

legen har skrevet ut afipran til meg men er usikker på om jeg tør å ta de..

noen synspunkter? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat afipran har man jo endel erfaring med når det gjelder gravide og du ville ikke f¨ått det hvis det var sjans for fosterskade. :) Skjønner veldig godt at du er skeptisk, men når det er såpass ille at du har vært innlagt på sykehuset for det ville jeg nok ha tatt afipranen. Håper du slipper å slite med det lenge:) God bedring.

Skrevet

Jeg har prøvd det meste av kvalmestillende middel etter 3 graviditeter med hyperemesis. Men ingenting har fungert... Afipran sovnet jeg bare av, og det er jo alltids noe?! Fikk forklart at afipran er en antihistamin og ufarlig for fosteret. Har du prøvd akupunktur? Det er iallefall ufarlig!

Prøv salt potetgull og walnøtter - det er det eneste jeg får til å spise når det står på som værst!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg tok det til jeg var i uke 16 uke. Fikk beskjed om at de kunne jeg fint ta av legen. De skal bare ikke tas i 3.trimester.

Skrevet

Det skal ikke være farlig. Men jeg tok ikke afipran fordi det har en del ubehagelige bivirkninger (for mor), og sjansen for å få bivirkninger er visst større for gravide med akkurat de. I tillegg virker afipran slik at det gjør tømming av mageinnholdet fra magesekken til tarmen raskere, noe som fungerer fint om det er det som er problemet. Med svangerskapskvalme er det ikke dette som er problemet, det er heller forstyrrelser i balanseorganet (som med reisesyke). Da hjelper antihistaminer eller andre typer kvalmestillende enn afipran som regel bedre (afipran er ikke antihistamin). Postafen er mye brukt. Det samme er Phenergan, og noen ganger Stemetil. Alle disse skal være godt utprøvd og trygge. I alle fall tryggere enn å ikke få i seg næring ;) For Phenergan som jeg bruker er det en ørliten økning i risiko for misdannelser, da primært i form av ekstra fingre eller tær. For ubehandlet hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) er det mye høyere risiko for misdannelser og vekstforstyrrelser av alvorlig grad, så for meg er det et valg om minst mulig risiko som gjør at jeg tar dem. Er dessverre avhengig av dem enda, i uke 24, og regner med at jeg må ta dem ut svangerskapet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...