Gå til innhold

GJELD!! HJELP:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her! Jeg sliter med "post-skrekk", jeg tør ikke å åpne brev lengre for jeg får inn så mange ulike regninger, nå har jeg fått brev fra namnsfogden eller statens inkrevningsentral, og jeg tør ikke å åpne brevet engang, får skikkelig angst..

Jeg aner ikke hvor mye jeg har i inkasso/ gjeld men tipper 50-60.000 kr.. Og nå vil jeg få ordnen på alt dette..

Hva kan jeg gjøre? jeg har kastet mye post, og jeg er så flau over mine handlinger!!!

Hvordan kan jeg finne ut av alle inkassobyrere hvor mye jeg skylde..

Jeg har inntekt på ca 17.000-20.000 k i mnd og ikke noe store faste utgifter enn bhg og et lån som er snart ferdig betalt!!

Kan jeg søke om lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det beste du kan gjøre er å ta kontakt med alle kreditorene og lager en gjeldsordning. Vet at det er skummelt, men så lenge du tar kontakt med de og viser at du har lyst til å gjøre opp for deg så tror jeg de er villig til å hjelpe deg.

Mulig du kan ta opp lån fra banken slik at du kan betale alle gjeldene dine. Ring til de og hør.

Skrevet

Her er det bare å begynne i en ende..

Sett deg ned å ring dem.. finn ut hvor mye du kan betale i mnd..

Lag deg en perm med mapper med de forskjellige regningene i...'

Kommer det nye, så ringer du dem igjen..

Utrolig godt å få orden på sånt..

Skrevet

Du er bare rett og slett nødt til å ta deg sammen og sette opp en oversikt over alt du skylder. Om det er for mye til at du greier ta tak i det og betale det selv tar du en tur til banken for økonomisk rådgivning. Men du er altså nødt til å lage en oversikt over det du skylder først.

Skrevet

Du kan ikke søke lån akkurat nå, jeg tviler sterkt på at det blir innvilget.

Det første du må gjøre er å få oversikt. Skjønner at det har ballet på seg slik at du har vanskeligheter med å sjekke dette selv. Har du en person med litt praktisk og økonomisk sans i familien/som nær venn? Du bør få hjelp til å skaffe oversikt. Altså hvor mye skylder du hvor, og hvor mye forventer de å få igjen pr måned? Siden du har kastet mye post kan det hende du må ringe til de forskjellige selskapene, men de finner ut av det ved å søke på navnet ditt.

Når du har oversikt lages et budskjett. Altså skriv opp hver krone du får inn, hvor lite du realistisk sett kan leve for (husk mat, barneklær, bleier, hygieneartikler) og hvor mye som kan gå til gjeldsbetaling. Så kan du ta kontakt med alle selskapene og komme til en enighet på hvor mye du skal betale tilbake. De fleste forstår hvis du forklarer at du har problemer og vil gjerne komme til en avtale som gjør at de får igjen pengene framfor å måtte sende deg brev på brev som ikke blir lest.

Når du har oversikt er det teoretisk sett mulig å låne, feks hos bank 2 eller en av disse som reklamerer med å kunne hjelpe deg å samle smålånene, men de vil gjerne ha sikkerhet for pengene. feks en leilighet, eller kausjonist e.l.

Lykke til med å få orden. Det er fullt mulig selv om det virker vanskelig:)

Skrevet

for ca 6 mnd var jeg i samme situasjon som deg. regningene hopet seg opp og jeg satte skylappene foran øynene mine og ville ikke se.

det gikk til namsfogden selvfølgelig. og jeg var kvalm og svimmel for jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre eller komme meg ut av situasjonen. trodde jeg hadde ca 200.000 i gjeld, og viste med meg selv at det kom jeg ALDRI til å klare.

jeg begynte med å ringe banken min. forklarte hvordan ting lå ann og spurte om de kunne hjelpe meg.

fikk beskjed om å ringe rundt til de forskjellige selskapene og få oversikt over total gjeld.

gjorde det og ble svært overasket over at det "bare" var på 90.000 :)

(er jo mye det også, men jeg så for meg 100.000 mer, så jeg ble rimelig fornøyd)

så måtte jeg sende ett budsjett til banken over inntekt og faste utgifter.

hadde utbetalt ca det samme som deg, og uten store utgifter.

fikk ett lån og banken betalte regningene mine for å være sikker på at pengene gikk til det.

nå har jeg ingne gjeld lengre bortsett fra til banken da, og herre gud for en lettelse! kan nesten ikke beskrive hvor godt det føltes å slippe å tenke på sliketing. nå tør jeg både å hente og åpne posten min ;)

så jeg anbefaler å snakke med banken, forklar alt til dem.

Skrevet

glemte å si lykke til.

du klarer nok å finne en vei ut av det :)

Skrevet

Jeg ville gjort som anonym over, kontakt banken. Siden du har lite lån fra før og fast inntekt vil jeg tro at de hjelper deg.

Jeg har hatt en regning som gikk til inkasso, første betaling var en glipp, og når jeg kom hjem fra ferie (3uker) lå det bare purring og inkasso i postkassa. -Og det var et 3doblet beløp! Men etter en prat med inkasso selskapet fikk jeg faktisk bare betale det opprinnelige beløpet :-)

Lykke til! Og ikke utsett dette lenger, du SKAL greie dette!

Skrevet

Hvis det blir for vanskelig å ringe kredittorene selv, så har Nav en tjeneste som kan hjelpe til med dette. Så som et alternativ, så kan du ta kontakt med Nav og hør om de kan hjelpe deg å ta tak i alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...