Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Er det noe som spirer der borte? Jeg har tegn til liv i mauretansk kattost, et par cm tegn, faktisk, og muligens i noen av de lyse peon-valmuene (hvis det ikke bare er noe ugress som har sådd seg selv i bedet. Nå er det meldt regn og det trengs ei rotbløyte, har båret uendelig mange kanner vann siste dager. Ellers sådde jeg siste gjenglemte frø i går, noen resteposer med rosesolvinge og noe annet sommerlig, som ble stappa ned i jord der det sikkert ikke var plass men heller for mye enn for lite. Og så sådde jeg prestekrager, store, de skal bare vokse vilt langs en vegg så ungen og jeg lagde littebitt hull, fylte litt godjord i og måka på med frø - her skal det vokse vilt og ikke velstelt. Og første tomat er på ertestørrelse, og første chili er på sneip-stadiet. Det er to måneder tidligere enn vanlig.
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Vet du, her er alt senere enn vanlig! Det har vært så kaldt! Vanligvis er det jo vanskelig å finne hvitveis til 17.mai, nå står den der fremdeles! Alle frø er i jorden og smågrønt er på vei! Jeg gleder meg virkelig! Har sådd masse valmuer og kornblomst, og malvaene står i et solrikt hjørne i bakhagen opp mot gjerdet som grenser til elva. Du må forøvrig passe deg for prestekragene! De er veldig invaderende og oppfører seg som sine paralleller i det virkelige liv(sånne som ringer på dørene, kanskje, og nekter å gå) I dag skal jeg og ungene plukke fioler i skogen til kandisering mmmmmm har snart bursdag og skal gjøre noen smule forberedelser. Skal ikke ha selskap, men litt stas må det være! Fioler i skogen med ungene på en mandag må sies å være solsiden av streiken.. Har holdt på i 2 uker på torsdag, så nå er det snart nok..
Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Kan De kandisering, De? Spiser dere dem også til slutt? Eller hva bruker man kandiserte fioler til - kakepynt? Så avansert!
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Hi hi kandisering av fioler er ikke mer avansert enn pensling m eggehvite og dypping i finkornet sukker, altså Så kan man oppbevare forsiktig lagvis med papir mellom i lufttett boks og pynte de vakreste kaker.. Og ja, alle fioler er spiselige, men helst ikke de som er sprøytet;) De i skogen er jo også vidunderlige i fargen! Syntes du det var avansert, altså? Hi hi
Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Griseavansert! Hakeslepp-avansert! Jeg tror jeg må prøve det bare for å føle meg litt avansert jeg også, så kan jeg litt sånn nonsjalant si til folk at jo, jeg kandiserer endel fioler, da, mellom slagene. Kan man kandisere stemor også? Natt og dag?
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Kan man fint, og roseblader. Både fioler og roser er spiselige, men ikke ta de som er sprøytet er du snill, tenk hvis du ble selvlysende eller noe. Men de gjør seg som kakepynt, for eksempel! Fioler også veldig pent i salaten;)
Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 Ok, så stemor fra plantasjen bør jeg ikke spise, antakelig. Da får jeg se om jeg kan så noen selv en gang. Forresten burde kanskje opptil flere stemødre vært kandiserte?
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Jeg vet ikke om jeg ville kle sukker i luggen, men?
Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Du levde da på åttitallet, den luggen har sikkert opplevd mye før? Jeg tenkte bare at kandisering måtte være hyggeligere enn forgylling, og mer kledelig.
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Uff ja den luggen kunne skremme fanden på flatmark! Sukker og gull i passende mengder er helt fint! For mye sukker legger seg på rumpa, for mye gull er harry;)
Villa Perlesukker Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Kan man virkelig kandisere og ha dette som pynt på kaker? Nå fikk jeg lyst til å prøve ut noe her Noen som har prøvd?
Gjest amandine Skrevet 7. juni 2010 #12 Skrevet 7. juni 2010 Ja det kan man! Det er vakkert, sofistikert og smaker sukker;) Og ikke minst: tid for fioler i skogen;)
Gjest sug lut Skrevet 7. juni 2010 #13 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har tenkt litt, amandine: blir de små og sammenkrølla og mister fargen, eller beholder de den fine fasongen? (For om de blir små og sammenkrølla og rare så er det jo ikke nødvendigvis noe jeg ville ønske for stemødre heller, hehe.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå