Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Vi har en kjempe flott rasehund, han har godt gemytt og en flott stamtavle. Nå er det noen som har spurt om å få låne hunden til parring av sin tispe. Er det slik at vi som stiller med hanhunden også får en del av pengene de får av salget av valpene? Hvor mange prosent er det i såfall på?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Jeg har en Gordon Setter. Det vanlige er at man enten får en valp av kullet eller at man får pengene fra salget av en valp
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Det kommer an på rasen. Har du en rase som får mange valper er det vanlig at hanhunden får prisen av en valp eller en valp. Hvis du har en rase som får få valper (typisk miniatyr hunder) betaler du en parringsavgift. Den er stort sett på rundt 33% av summen av en valp.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Jeg betalte 3000,- kroner i parringsavgift for min puddel. Den fikk 4 valper som vi solgte for 12000 pr.stykk.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Oi da fikk de ikke så mye penger de som stilte med hanhund til dere. Men er sikkert vanlig, vi er ny i gamet så ikke så lett å henge med
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Jeg er oppdretter og har vært det i mange år. På min rase er det vanlig å betale 1000 kr for parringen og 1000 kr pr valp som kommer til salgbar alder. 10 levende valper på 5 uker vil da koste meg 11 000 til hannhund. Men det viktigste er vel at begge hundene bør avles på og at hannhund og tispe passer sammen mhp avstamming. De skal være frie for arvelige lidelser og ha god helse og godt gemytt. Er det en arbeidende rase bør de vise at de har egenskapene de skal ha. Gjør en jobb med å sjekke slikt før du sier ja til parring. Det er like mye ditt ansvar som tispeeier sitt ansvar at det blir sunne og friske valper som valpekjøperen kan ha glede og nytte av i mange år uten bekymringer som kunne vært unngått! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå