Gå til innhold

Pappan skal flytte tromsø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da flytter han nordover, fra oslo og hans 2 år gamle datter. Han flytter med sin kone(de var separert det året vi traff hverandre) og deres 6 år gamle datter.

Han mener at jeg fint kan følge henne på flyet så han kan ha henne 1 uke i måneden. Men er det ok for en 2-åring å reise så langt med fly hver måned og være borte fra mor og barnehagen 1 uke hver gang? Og jeg har ikke råd til flybillett, noe han vil vi skal dele på.

Hva gjør jeg? Han har heller ikke foreldreansvar, men nå vil han ha det. Hvordan skal vi samarbeide om foreldreansvar når han er så mange mil unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at de flytter til Tromsø for det er en flott by:-)

Når det er sagt så høres det ut som en meget ulur idè å skulle sende en 2-åring langt med fly (vet ikke hvor dere bor, men med langt tenker jeg alt over 1 time).

Kan ikke han komme til deres hjemsted for samvær?

Hvordan ser han for seg samværet når hun begynner på skolen?

Skrevet

HI her

Nei det med skolen har han ikke tenkt på. Han mener vi kan ta det når den tiden kommer. Vil jo at hun skal oppleve pappan sin og gjerne storesøster også. Men han sier det blir for dyrt om han skal komme for helgesamvær, og ikke kan han ta seg fri fra jobben i ukedagene. Og pendle oslo-tromsø for ei lita ei, er nok ikke det beste.

Aner ikke hva jeg skal gjøre.....

Skrevet

Nei, du kan da ikke sende en 2 åring med flyet alene til Tromsø fra Oslo. Hadde jeg aldri gjort iallefall. Hva skal hun gjøre på den uken hun er i Tromsø da? Jeg regner med at far og "stemor" er på jobb...skal hun ha bhg- plass der og da?

Skrevet

Bestill time på Familievernkontoret (eller hva det heter?) og diskuter samværet med dem. Vil tippe at også de synes det er en mindre god plan å sende et så lite barn alene så langt med fly 1 gang i mnd.

Jeg er alt for at barn skal ha kontakt med begge foreldrene, men det MÅ være på barnas premisser og ihht hva som er best for barna. Og det som er best for barna er ikke nødvendigvis alltid det som er best for foreldrene, men det er noe man også må ta i betraktning når amn velger å flytte langt vekk fra barna / barnet.

Håper dere kommer frem til en løsning, men jeg ville ikke sendt avgårde en 2-åring på den måten.

Annie nr.1

Skrevet

Takk for gode svar jenter. Tror det blir enda en runde på familievernkontoret. Så kanskje de kan få han til å innse alvoret ved dette. Han nevnte at de skulle ha dagmamma, men hva er da vitsen. Og ikke kan jeg følge henne hver gang på hele reisen, for da ryker hele økonomien.

Skrevet

Du skal vel ikke sende henne alene, du følger henne vel? Eller at pappaen kommer på Gardemoen og henter.

Fetteren min har en datter i Trondheim som kommer med fly til Tromsø (ikke like lang vei, men involverer fly og lang avstand) ca 1 gang i mnd. Han ordner seg litt fri fra jobb, og besteforeldrene tar litt, så får hun vært her noen dager.

Hvis du følger med på Norwegian og planlegger litt fram i tid, trenger ikke billettene bli så dyre.

Skrevet

Hei!

Har søkt litt rundt på nettet, pga barne faren til min datter også bor langt unna og på sas sine sider står det i klar tekst :

Barn under 5 år kan ikke reise alene, men må ha følge med en person som har fylt 16 år.

Så da må nok den lille jenten din vente noen år før hun får fly alene og besøke pappan sin..

Skrevet

Klart dette lar seg ordne hvis du også er villig til å være med på å finne en løsning:)

det er absolutt ikke noe problem for en 2-åring å være borte en uke av gangen fra mor og barnehage så fremt hun er trygg på den personen hun skal være hos. i dette tilfelle er jo det far og bonusmor, som sikekrt har hatt kontakt med henne fram til nå??

Barnet flyr selvfølgelig ikke alene. Enten følger du på fly fram og tilbake (slik far har foreslått) eller far gjør det. Når barnet blir større, kan det fly alene, men med ledsager fra flyselskapet.

Reisekostandene skal dere dele på utfra inntekt. dere kan få hjelp til å sette opp en oversikt over hvor mye hver av dere skal betale.

Det er vel ganske logisk at far må jobbe selv om han har samvær. Det gjør de aller fleste foreldre - både skilte og ikke skilte. Du har jo også barnepass i form av barnehage (fordi du jobber?), så hvorfor skal ikke far kunne ha barnepass under sitt samvær? Det blir helt tåpelig å si at du ikke ser poenget med samvær hos far hvis han likevel skal jobbe. Det er jo det samme som å si at barnet ikke burde bo hos deg siden også du er avhengig av barnepass??!

Flyturen til Tromsø er ikke lang. Det er mange barn som tilbringer betraktelig mer tid i bilen på vei fram og tilbake til barnehagen HVER DAG.

Selvfølgelig må man se nærmere på hvordan samværet kan løses når barnet begynner på skolen. Foreløpig er jo det 4 år til, og det vil jo være helt unaturlig om man skulle sette seg ned å lage avtaler på dette nå før man i det hele tatt har sett hvordan samvær 1 uker i måneden kan fungere!

Har selv et vennepar som ved dom har fått denne samværordningen for barnet sitt (1 uker i måneden) og da er det snakk om 5 timer i bil HVER VEI!! De fikk dommen da barnet var 1,5 år .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...