Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Noen med barn som har hatt melkeallergi og som har blitt kvitt det? Legene sier jo at det er sannsynlig at jenta vår kommer til å vokse det av seg, så jeg lurer på om noen har erfaringer med dette?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Har en veninne som har en sønn som var allergisk mot melk til han fylte 2 år. Nå kan han drikke ren melk:) Satser på det samme her for minsten har også melkeallergi...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Så godt å høre! Jeg håper virkelig at barnet mitt også er så heldig at hun vokser det av seg før hun blir så stor at hun skjønner hva det vil si at hun ikke kan spise noe med melk i. HI
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Ja det er ikke lett det der.. Kan ikke spise noenting, jo.. Min lille har eggallergi i tillegg, så der er det også noe som skaper problemer, men det finnes visst fine eggeerstatninger, så vi får se...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Når vi er hjemme går det veldig greit nå. Det har blitt helt naturlig å lage egen mat til henne med melkeerstatninger som hun tåler, men det er ikke alltid like lett når vi skal på besøk eller spise ute. Hun er såpass liten enda at hun ikke skjønner noe av det, men jeg ser for meg at det kan bli litt vanskelig etterhvert når "alle andre" kan spise is, sjokolade, kaker osv og ikke hun. Men som du sier vi får se....
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Det er mye godt av is og desserter uten melk;-) Jenta mi er over tre år, i begynnelsen var det litt grining (mest etter ost) men nå skjønner hun det godt..spør alltid selv om det er melk i noe hun får servert, unger lærer fort:-) Jeg kjenner mange med barn som har vokst det av seg
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Hva gjør dere når hun skal i bursdager osv? Tar dere med egen mat til henne eller ser dere om det er noe hun kan spise?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Jeg snakker alltid med foreldrene i sammenheng med bursdag eller andre ting, jeg gir dem oppskrifter uten melk eller så har jeg med noe, bare avtaler på forhånd:-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Jenta mi på drøyt to sa plutselig en dag "Vondt i magen ost", da jeg la på ost på skiva. Dette hadde de tydeligvis snakket om i barnehagen, og det var ikke noe problem. Hun bare spiser noe annet. Jeg har vært veldig opptatt av at hun ikke skal få følelsen av at det er synd på henne fordi hun ikke tåler melk, det er bare sånn det er. Og vi passer alltid på å ha med melkefrie alternativer når vi skal steder. I bursdager o.l. spør jeg hva de har tenkt å servere, og så tilbyr jeg meg å ta med melkefrie alternativer som jeg vet hun liker, og som er likest mulig det de andre skal spise. Tenker at det er mye mer stress for noen som ikke er vant til allergi å skulle lage melkefri mat enn det er for oss som er vant til det. Og jeg vil ikke at folk skal la være å be henne med seg hjem fordi det blir ekstra bry med maten. Så er det bare å krysse fingrene for at hun vokser av seg allergien, det ville vært mer praktisk, men jeg ser ikke på det som noen krise om hun ikke gjør det. Dette er noe både hun og vi lever fint med :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Gutten min er 1år, og har hatt melkeintoleranse fra han var 3mnd ca. Vi har frem til nå brukt nutramigen som tillegg, og klart fint å gi ham mat uten melk. Men nå når han er større, ser jeg at det blir vanskeligere... Har fått resept på ny type melk som heter neocate (vanlig og med solbærsmak), og et slags pulver jeg kan blande med vann, blande i frukt og blir på den måten en slags youghurt! Er mange "greie" ting man kan få på blå resept når man først har helfo vedtaket på hjelpemidler i forhold til melkeallergier (Men desverre er dette noe man må finne ut av selv som regel...)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Vi fant ut at jenta vår hadde melkeallergi da hun var ca 1 år, og da var det umulig å få henne til å like Nutramigen eller Neocate blandet ut i rent vann. Det vi lyktes med, var å først venne henne til rismelk med vaniljesmak og så gradvis begynne å blande den ut med Neocate (nøytral). Nå får hun rismelk med kalsium blandet med Neocate og elsker melken sin :-) Vi har ikke behov for noe annet på blå resept, men www.utenmelk.com har veldig mange fine tips og oppskrifter. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå